arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۱۴۵۷
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۲ - ۰۴ تير ۱۳۹۶

منافع بازار سرمایه کشور نباید فدای منافع عده ای خاص شود

در بازار فرابورس شاخص کل ( آیفکس ) 4 واحد افزایش یافت و به رقم 902 واحد رسید. ارزش معاملات در این بازار به رقمی بالغ بر 88 میلیارد تومان رسید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس اقتصادی «انتخاب» ؛ مهدی نوروزی : در پایان معاملات شنبه 3 تیرماه  1396 ، شاخص کل بورس 13 واحد افزایش داشت و به رقم 78665 واحد رسید. در این راستا، نمادهای فولاد با 49 واحد ، فخوز با 14 واحد ، کچاد با 10 واحد ، بیشترین تاثیر مثبت و رمپنا با 38 واحد ، همراه با 16 واحد ، تاپیکو با 11 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند . ارزش معاملات در این بازار به رقم تقریبی 195 میلیارد تومان رسید.
 
در بازار فرابورس شاخص کل ( آیفکس ) 4 واحد افزایش یافت و به رقم 902 واحد رسید. ارزش معاملات در این بازار به رقمی بالغ بر 88 میلیارد تومان رسید.
 
بیشترین ارزش معاملات امروز به ترتیب متعلق به نمادهای، حریل ( ریل پرداز سیر ) با رقم تقریبی 5 میلیارد و 500 میلیون تومان ، شلیا ( شرکت مواد ویژه لیا ) با رقم تقریبی 4 میلیارد و 100 میلیون تومان ، وبشهر ( توسعه صنایع بهشهر ) با رقم تقریبی 3 میلیارد و 600 میلیون تومان ، خبهمن ( گروه بهمن ) با رقم تقریبی 3 میلیارد تومان، سرچشمه ( سرمایه گذاری مس سرچشمه )  بارقم تقریبی 2 میلیارد و 800 میلیون تومان، کماسه ( تامین ماسه ریخته گری ) با رقم تقریبی 2 میلیارد و 800 میلیون تومان است.

در بازار چه خبر بود ؟

از آنجاییکه رکود نسبی در معاملات بازار سرمایه همچنان ادامه دار است ، بررسی اجمالی از نقش این بازار در توسعه و رونق اقتصادی جامعه ضرورت می یابد.

اهمیت بازار سرمایه در اقتصاد ملی کشور به حدی است که با تفکیک وظایف بازارهای پول و سرمایه از یکدیگر در اقتصادهای پیشرفته دنیا ، تامین مالی بلند مدت بنگاه های اقتصادی از طریق بازار سرمایه فراهم می شود.

در این حالت  با مرتفع شدن تامین مالی بلند مدت شرکت ها و مزیت های مالیاتی ، امکان گسترش فضای تولید و کسب کار برای شرکت هایی که در این بازار حضور دارند مهیا است.

از آنجاییکه معمولا گسترش کسب و کار و افزایش تولید بنگاه های اقتصادی نیازمند جذب نیروی کار است ، می توان برآیند توسعه ی بازار سرمایه را ، توسعه ی اقتصادی و به تبع آن  افزایش جذب نیروی کار برای آن اقتصاد دانست.

از سوی دیگر با افزایش نقدینگی در بازار سرمایه ، امکان مشارکت عمومی برای افراد جامعه به طور مستقیم وغیر مستقیم مهیا می شود.
 
با مشارکت عمومی مردم در بازار سرمایه کشور ، از یک سو زمینه تامین مالی بنگاه های اقتصادی فراهم می شود و از سوی دیگر می تواند امکان سودآوری مناسب را برای مشارکت کنندگان فراهم آورد.
 
برای ایجاد چنین بستری در اقتصاد کشور ، وجود نهادی که از یک سو بتواند برای توسعه شفافیت و اجرای قوانین ضد پولشویی در بازار سرمایه ،نظارت صحیح  و موثری انجان دهد واز سوی دیگر تصمیمات کلان مهمی را در جهت توسعه و گسترش  این بازار اخذ نماید ، الزامی است.
 
در ایران  ، سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان نهاد ناظر در این بازار وظایف متنوعی بر عهده دارد که از این میان نظارت برحسن انجام معاملات و جلوگیری از دستکاری احتمالی قیمت ها بر عهده ی این سازمان گذاشته شده است.

از آنجاییکه مدتی ست ، بازار سرمایه کشور به دلایل مختلف با رکود نسبی همراه شده است ، نقدینگی مناسبی در این بازار وجود ندارد.
 
از این میان، نقدینگی باقی مانده موجود در بازار سرمایه  مترصد این است تا باشناسایی فرصت های احتمالی ، در این بازار سود شناسایی کند.
 
در چنین فضایی ، سوداگرانی حضور دارند که با توجه به شرایط بازار ، فرصت را غنیمت شمرده و با تزریق نقدینگی قابل توجهی در سهام شرکت های کوچک ( با سرمایه پایین ) و افزایش چندصد درصدی قیمت سهام این شرکت ها در مدتی بسیار کوتاه به سودهای نجومی دست می یابند.
 
از آنجاییکه لزوم شناسایی این سودهای نجومی فروش سهام این شرکت ها در قیمت های بالاست ، بنابراین با انجام معاملات هدفمند ، نقدینگی موجود در بازار سرمایه را به سمت سهام شرکت مد نظر سوق داده و با فروش سهام هایی که در قیمت های بسیار پایین تر خریده اند اصطلاحا ره صد ساله را یک شبه می روند.

اینکه موارد عنوان شده ، مطالبی است که  به لزوم توجه به آن بارها تاکید شده است برکسی پوشیده نیست ولی این بی تفاوتی سازمان بورس و اوراق بهادار در قبال این سوداگری ها بسیار تامل برانگیز است.

اینکه چرا با وجود سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر همچنان سوداگری های گاه و بیگاه در این بازار انجام می شود جای تامل دارد !

برای نمونه می توان به  سهام شرکت مواد ویژه لیا با نماد شلیا اشاره کرد که از یک سو  پیش بینی سود هر سهم منتهی 31 / 05 / 96 در سامانه کدال ( سامانه رسمی اطلاع رسانی بازار سرمایه ) به ازای هر سهم مبلغ 802 ريال سود اعلام نموده است  و از سوی دیگر در تاریخ 06/08/95 در  مکاتبه رسمی به عدم نیاز به تعدیل پیش بینی سود نیز اشاره شده است .
نکته ی بسیار مهمی که از سوی این شرکت عنوان شد این است که حسابرس و بازرس قانونی در تاریخ 21/12/95 از سمت خود استعفا داده و حسابرس و بازرس علی البدل نیز  از پذیرش این سمت خودداری نموده است.

بااین وجود ،سهام این شرکت تنها در 42 روز معاملاتی قیمت سهامش بیش از 430 درصد رشد داشته است !

به عنوان یک سوال اساسی ، آیا سازمان بورس می خواهد تضعیع حقوق سهامداران خرد را آنچنان که در قبال سهامداران  شرکت کنتورسازی انجام شد را باردیگر تکرار کند؟!

در پایان معاملات امروز نماد فولاد به تابلوی معاملات بازگشت و در مقابل نمادهای معاملاتی فخوز ، البرز ، ولساپا جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه ، همراه جهت برگزاري مجمع عمومي فوق العاده به منظور تصميم گيري در خصوص افزايش سرمايه ، ولصنم جهت برگزاري مجمع عمومي فوق العاده به منظور تصميم گيري در خصوص اصلاح اساسنامه متوقف شدند.
نظرات بینندگان