arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۱۴۶۲
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۳ - ۰۴ تير ۱۳۹۶

روزنامه معروف کرواسی: در حالیکه سعودی فقط نفت دارد، ایرانیان اسکار می گیرند و برنامه فضائی دارند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
چرني ليست،  روزنامه معتبر و سراسري كرواسي درشماره اخيرخود مقاله اي به قلم "روبرت بوبالو" تحليلگر ومسئول بخش سياست خارجي اين روزنامه، با تيتر "پيشي گرفتن ايران از عربستان در همه زمينه ها، باعث ترس عربستان از ايران شده است" منتشر کرد.

به گزارش انتخاب، در این مقاله آمده :مواضع ترامپ در قبال عربستان سعودي و فروش سلاح به اين كشور پيوند  دموكراسي آمريكایی با بزرگترين ظلم(حكومت عربستان)كه تخريب خاورميانه را بدنبال دارد، است .

اين مقاله،ضمن تجلیل ازجمهوري اسلامي ايران ،پيشتازي ايران درزمينه هاي گوناكون راعامل ترس حكام سعودي، وعربستان را كشوري درجه سوم كه فقط به نفت متكي است تصويرنموده است.

"روبرت بوبالو" در این مقاله نوشت: واقعیت اینست که عربستان از ایران می ترسد زیرا(ایران)در تمامی زمینه ها از آنها پیشی گرفته است.

«ترامپ با فروش سلاح به سعودی ها و حمایت ازحاکمان سعودی شرایط را فراهم کرده که آنها بتوانند تمام خاورمیانه را تخریب کنند» « اثراولین سفر منطقه ای ترامپ جز تخریب روابط بیش نبوده است . (در این سفر)او به ناتو ، سران کشور صنعتی عضو  G7 و آلمان حمله کرد و دوست قدیمی خود (آلمان)را از دست داد. ولی بدترین کار ترامپ در خاورمیانه کاشتن تخم نفرت و جدایی و اختلاف در جهان اسلام  بوده تا بدین ترتیب آنها را از بین ببرد. در واقع تصمیم فروش سلاح به عربستان، جو جنگ طلبی که در قرون گذشته و در زمان هیتلر حاکم بود را رواج داد. آمریکا از قدیم الایام، عربستان سعودی را به عنوان متحد خود انتخاب کرده بود و «دمکراسی بزرگ» با بزرگترین ظلم پیوند خورده بود . آمریکا با دشواری حذف تحریم های ایران را  قبول کرد و توازن در میان دو قدرت اسلامی مشکل آمریکاست. مردم ایران فارس و شیعه هستند و عربستان سعودی  عرب و سنی هستند. ما شاهد هستیم  که سعودیها وحشیانه و بیرحمانه و غیرانسانی یمن را ویران کردند.سعودی ها در کشور خود با نقض آشکار حقوق بشر و در عراق و سوریه به حمایت از جنایات وحشیانه و سر بریدن های داعش می پردازند. ود همین حال اگر چه ایران در سوریه حضور دارد ولی هیچکس نتوانسته رابطه ایران با القاعده و داعش را مطرح یا ثابت کند ودر عین حال  ایران به نفع رژیم اسد در سوریه حضور دارد.

 ایران دو هفته پیش قربانی تروریسم بود همزمانی عملیات تروریستی علیه ایران و تحریم قطر از سوی سعودی ها تحت عنوان اینکه قطری ها به تامین مالی تروریست ها می پردازند صورت گرفت و این یکی از نتایج سفر ترامپ به عربستان بود. سعودی ها قطر را نشان گرفته اند زیرا با ایران رابطه خوبی دارد.ریاض شدیدا از ایرانی ها هراس دارد زیرا جوانان ایرانی با سواد، با فرهنگ و هستند و ایران پیشرفت های خوبی در زمینه های مختلف  از جمله برنامه فضایی و غیره دارند.

ایران در تمامی زمینه ها از آنها پیشرفته تر است حتی ایرانیان در زمان تحریم ها، موفق به کسب جایزه اسکار و پیشرفتهای علمی شدند. در حالیکه تنها تکیه گاه عربستان  نفت است. عربستان  کشوری درجه سه که حتی حاضر به پذیرش جنگ زدگان نیست. البته قطر هم بیگناه نیست و وقتی عربستان آنها را متهم به حمایت از تروریسم می کند واقعا مسخره است. 

نظرات بینندگان