arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۱۸۵۶
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۱ - ۰۷ تير ۱۳۹۶
هافینگتن پست:

آیا درگیری نظامی مستقیم امریکا با ایران نزدیک است؟

جنگ سعودی در یمن با هدف ضربه به ایران بود. اولین سفر ترامپ بعد از رسیدن به ریاست جمهوری به عربستان و اسرائیل بوده و این سفر هم با هدف ضربه به ایران بوده است. عربستان سعودی و متحدانش در منطقه قطر را منزوی کرده اند و این نیز با هدف ضربه به ایران بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آیا درگیری نظامی مستقیم امریکا با ایران نزدیک است؟

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ هافینگتن پست نوشت: جنگ سعودی در یمن با هدف ضربه به ایران بود. اولین سفر ترامپ بعد از رسیدن به ریاست جمهوری به عربستان و اسرائیل بوده و این سفر هم با هدف ضربه به ایران بوده است. عربستان سعودی و متحدانش در منطقه قطر را منزوی کرده اند و این نیز با هدف ضربه به ایران بوده است.

به گزارش «انتخاب»؛ تشدید اقدامان نظامی آمریکا علیه دولت سوریه نیز در واقع با هدف ایران بوده است.

ترامپ دشمنان زیادی برای خودش تراشیده است. او بر اهمیت اقدام همه جانبه پنتاگون علیه داعش تاکید دارد و جیمز ماتیس وزیر دفاعش کره شمالی را یک تهدید جدی و ضروری برای صلح و امنیت میداند.

دیگر تهدیدات به صورت چرخشی در اولویت دولت ترامپ قرار می گیرد نظیر چین و کوبا و رسانه های امریکا، جیمز کومی رییس برکنار شده ی اف بی آی و شکسپیر (برای اقتباس تئاترهای ضد دولتی امروز از رمان های او)

در این میان ایران دشمن اصلی تیم ترامپ است. ترس از نفوذ ایران منجر به سخنان مختلفی اعم از لغو برجام و متوقف کردن جنگ های نیابتی ایران و تلاش برای تغییر نظام در ایران و جتی مداخله مستقیم در جبهه های جنگ میان اهل تسنن و شیعیان از سوی دولت ترامپ شده است.

هافینگتن در ادامه پرسیده است: شما نگران ترامپ و فوتبال هسته ای اش هستید؟ چشم انداز داعش خواب را از چشمانتان ربوده است؟ آیا حمله علیه کره شمالی که به نظر ماتیس یه فاجعه است شما را از سفر قریب الوقوعتان به سئول منصرف کرده است؟ مطمئنا همه اینها محتمل است اما اگر از من می پرسیدند کدامیک محتمل تر است می گفتم درگیری مستقیم ایران و آمریکا. همه چیز نشان از محتمل بودن این ماجرا دارد.

توافق هسته ای با ایران به یک مو بند است. ترامپ به برجام اعتقادی ندارد و قول داده آن را نابود کند.

او این کار را نکرده است. این به دلیل فشار دیپلمات ها و رسانه های امریکا نبوده بلکه حلقه نزدیک به تراپ هم این توافق را ارزشمند میدانند. متیس که خود دشمن ایران است نیز پای برجام ایستاده . رکس تیلرسون نیز اعلام کرده ایران به تعهداتش در برجام پایبند بوده است.

اگر چه ترامپ هنوز برجام را پاره نکرده است اما اخیرا تحریم های جدیدی را علیه برنامه موشکی ایران وضع کرده است. او گزینه قرار دادن سپاه در لیست گروه های تروریستی را نیز مد نظر دارد. کنگره در این بین به دنبال ایجاد تحریم های خودش علیه ایران است

هیچ کدام از این اقدامات به طور مستقیم نقض برجام نیست. اما این کار روح برجام را تحت الشعاع قرار می دهد.

علاوه بر همه این زخم ها ترامپ در پیام محکومیت اقدام تروریستی داعش در تهران نیز نمک به این زخم ها پاشید و گفت کشورهایی که از تروریسیم حمایت میکنند در نهایت قربانی ترور خواهند شد.

این بد سلیقگی بود. بعد از 11 سپتامبر ایرانی ها با روشن کردن شمع همدردی شان را با قربانیان حادثه تروریستی در آمریکا نشان دادند.

درگیری ها در سوریه در حال افزایش است. جایی که ایران از بشار اسد حمایت میکند و امریکا از گروه های ضد اسد.

هر دو کشور علیه داعش نیز میجنگند. در واقع ایران اخیرا موشک هایی به مواضع داعش در سوریه پرتاب کرد. بعد از یازده سپتامبر نیز تهران و واشنگتن هیچ همکاری ای در مبارزه علیه افراط گرایان سنی نداشتند.

بسیاری از شخصیت های دولتی در آمریکا مشتاق مقابله مستقیم با اسد و حامیان ایرانی آنها هستند. اما ماتیس بارها با دیدگاه خطرناک آنها مخالفت کرده است. در عین حال هم ایران و هم آمریکا سعی میکنند خودشان خلا به وجود آمده در سرزمین هایی که از کنترل داعش خارج می شود را پر کنند.

زمانی که ترامپ حرف هایی مثبت درباره اسلام در سفرش به عربستان زد، لیبرالها در آمریکا نفس راحتی کشیدند. دست کم رییس جمهور جدید از رویکردهای افراطی استیو بنون مشاور ارشدش در این سفر پیروی نکرده است.

ترامپ در این سفر گفته بود جنگ فعلی بین ادیان و فرق مختلف یا اختلاف تمدن ها نیست. این جنگی میان بربریتی است که به دنبال ضایع کردن زندگی بشریت است. و مردم بیگناهی که از هر دینی به دنبال حفظ خود هستند. این جنگ خیر و شر است

اما با این وجود ترامپ از یک جنگ متفاوت حرف زده است: برخورد در میان یک تمدن. جنگ میان شیعه و وهابیت در خاورمیانه سخت تر شده است و ترامپ محکم پشت جبهه اهل وهابیت نه تسنن ایستاده است. وهابیت تنها فرقه ای از اهل تسنن است که شیوخ عربستان آن را هدایت میکنند.

ترامپ سعی ندارد با قرار گرفتن در جبهه افراط گرایان سنی دکترین خاصی را تولید کند . او هیچ چیز درباره اسلام نمیداند و علاقه ای هم به یادگیری ندارد. برای او این قدرت کنترل خاورمیانه است که اهمیت دارد.

در گذشته آمریکا در کمال ناباوری فکر میکرد که میتواند نتیجه همه اقداماتش در منطقه را تحت کنترل داشته باشد امروز این نگاه به جهل تهاجمی ای تبدیل شده که دولت ترامپ را بر آن داشته که از عربستان حمایت کند و اسرائیل نیز این حمایت را تقویت کند. با این رویکرد آمریکا به سمت جنگ با ایارن پیش خواهد رفت.

اما صبر کنید در واقع ترامپ خودش به دنبال نتیجه بوده است. در سال 2013 ترامپ گفته بود: ما در نهایت به این دلیل که کسانی که پای میز مذاکره با ایران نشسته اند هیچ غلطی نمیکنند وارد جنگ با ایران خواهیم شد.

چه کسی آن زمان فکر میکرد ترامپ یک روز رییس جمهور آمریکا شود؟ رییس جمهور ثابت کرده به تنها چیزی که اهمیت میدهد تحقق پیشگویی های خودش است.

نظرات بینندگان