arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۱۸۶۷
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۲ - ۰۷ تير ۱۳۹۶

تاکید لاریجانی بر رفع موانع بانکی ایران و کشورهای اروپایی/استقبال کره جنوبی از همکاری نفتی با ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: همکاری ایران و کره جنوبی در حوزه های متنوع اقتصادی یک شروع مجدد در احیای روابط بین دو کشور است.

به گزارش انتخاب، علی لاریجانی در دیدار با لی ناک یون نخست وزیر کره جنوبی، با مروری بر مناسبات رو به رشد دو کشور از توسعه همه جانبه همکاری ها ابراز خرسندی کرد.

وی با اشاره به شروع برنامه پنج ساله جدید در جمهوری اسلامی ایران این مرحله را برای توسعه همکاری در حوزه های متنوع اقتصادی، بازرگانی، بانکی، انرژی، محیط زیست، ریلی و توریسم یک شروع مجدد در احیای روابط خواند.

رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان با اشاره به رفع موانع بانکی و تجاری در مناسبات ایران و برخی کشورهای اروپایی بر ضرورت تسهیل روابط بانکی و تجاری دو کشور تاکید کرد.

همچنین لاریجانی آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای سرمایه گذاری کره جنوبی در حوزه های نفت و گاز اعلام و تاکید کرد که مجلس شورای اسلامی ایران از ظرفیت خود برای کمک به اجرای توافقاتی که بین تهران و سئول به امضا رسیده، استفاده خواهد کرد.

در این دیدار لی ناک یون نخست وزیر کره جنوبی با بیان خاطراتی از آخرین سفر خود به ایران، بر آمادگی کره جنوبی بر توسعه و تحکیم روابط دو کشور اشاره کرد و افزود: ما آمادگی داریم با توجه به ظرفیت متنوع همکاری در حوزه های مختلف همکاری با ایران را ارتقا بخشیم.

نخست وزیر کره جنوبی ضمن تشریح پیشرفت کره جنوبی در حوزه تکنولوژی وصنعت خودرو بر تبادل تجارب در حوزه های پیشرفت دو کشور اشاره کرد.

لی ناک یون، توریست ایرانی را دارای فرهنگ غنی و ثروتمند خواند و از تقویت همکاری در این بخش استقبال کرد و بر تلاش جهت تسهیل همکاری های اقتصادی و بازرگانی تاکید کرد.

وی ضمن تمجید از سیستم انتخاباتی دقیق و روشن در جمهوری اسلامی ایران دموکراسی در جمهوری اسلامی ایران را ستود.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، نخست وزیر کره جنوبی در پایان این دیدار حادثه تروریستی اخیر در تهران را محکوم کرد.

لاریجانی: تسهیل در روابط بانکی سبب تحکیم روابط ایران و کره جنوبی می شود

علی لاریجانی در آغاز مذاکرات رسمی دوجانبه با همتای کره جنوبی خود از اداره مناسب نشست بین المللی روسای مجالس آسیا و اروپا (اوراسیا) تشکر کرد و بر اهمیت ساماندهی همکاری های اقتصادی، بازرگانی، گمرکی و مالی کشورهای حوزه اوراسیا تاکید کرد.

وی در بخشی از سخنان خود ابعاد برنامه پنج ساله ششم جمهوری اسلامی ایران را تبیین کرد و آمادگی تهران را برای پذیرش سرمایه گذاری کره جنوبی و واگذاری پروژه هایی در حوزه های انرژی، محیط زیست، خطوط ریلی و ... را اعلام کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در این گفت وگو آمادگی گروه دوستی پارلمانی و کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی را برای تقویت روابط موجود مورد تاکید قرار داد.

چونگ سی کیون رئیس مجلس ملی کره جنوبی نیز در این دیدار روابط دو کشور را رو به پیشرفت خواند و افزود: روابط پارلمانی تقویت کننده و مکمل روابط بخش های دولتی و خصوصی دو کشور است.

وی آمادگی کشورش را برای همکاری با ایران در حوزه های انرژی، نفت، گاز و پتروشیمی، انرژی های پاک و خودروسازی مورد تاکید قرار داد و افزود: ما هم عقیده داریم که رفع موانع و تسهیل صدور روادید و برقراری پرواز مستقیم بین دو کشور زیربنای توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی دو کشور می باشد.

رئیس مجلس کره جنوبی در پاسخ به دعوت علی لاریجانی، آمادگی خود را برای سفر به تهران ابراز داشت و گفت: پیشنهاد می کنم که هر سال در تهران و سئول به نوبت دیدار داشته باشیم.

در پایان این دیدار ضمن تاکید طرفین بر ضرورت تمرکز بر راه حل سیاسی و مذاکره در بحران های منطقه ای از جمله در قبال کره شمالی، سوریه، یمن و لیبی خطر فزاینده رشد و سرایت تروریسم به شرق آسیا و از جمله فیلیپین مورد توجه قرار گرفت و بر اهمیت رایزنی ها و مقابله جدی با تروریسم تاکید شد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان