arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۱۹۹۸
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۰۹ - ۰۸ تير ۱۳۹۶

توصیه موسوی لاری به روحانی برای کابینه جدید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه اعتماد با حجت الاسلام موسوی لاری در باره ترکیب دولت دوازدهم مصاحبه ای انجام داده است.

به گزارش انتخاب، بخشی از این مصاحبه را می خوانید:

آقاي روحاني در دولت يازدهم  از تمامي گرايش‌هاي سياسي استفاده كرد كه همين امر باعث انتقادات زيادي از ايشان شد و حتي در سه سال عمر دولت نيز تغييري به اين چيدمان ایجاد نکرد؛ با توجه به فضايي كه در سياست ما به وجود آمده اساسا آيا شما پيشنهاد مي‌كنيد كه كابينه دولت دوم خود را با همين تركيب پيش ببرد يا خير؟


خير. من معتقد هستم كه مردم در جريان انتخابات، در تجمعات، در نشست‌هايي كه داشتند راه را به دولتمردان نشان دادند و قاعدتا آقاي روحاني همان طور كه خودشان هم گفتند نياز دارند به بازنگري و متناسب با اين مسيري كه مردم نشان دادند بايد دولت چيده بشود و مديران انتخاب بشوند. خود آقاي روحاني هم من فكر مي‌كنم به اين مساله واقف است و اعلام هم كرده است و بايد همه كمك كنند كه آقاي روحاني در چينش نيروها متناسب با انتظاراتي كه مردم دارند اقدام كنند.

مردادماه مراسم تنفيذ روحاني در مجلس شوراي اسلامي برگزار مي‌شود؛ تا به امروز درباره چينش كابينه خروجي خاصي به گوش نمي‌رسد دليل اين موضوع را در چه مي‌بينيد؟

بالاخره دولت نسبت به چهارسال قبل تجربه بيشتري دارد و با اين تجريه كار را پيش مي‌برد. قاعدتا آقاي روحاني در طول اين چهار سال چهره‌هاي جديدي را خودش شناسايي كرده است و دوستاني كه با ايشان همكاري مي‌كنند حتما روي افراد جديدي كار كردند و ضرورتي هم ندارد كه از حالا مطرح شود بالاخره تا مرداد ماه زمان زيادي مانده است.

ارزيابي‌تان از دولت يازدهم چيست؟
 
بالاخره دولت يازدهم در شرايط ويژه‌اي شكل گرفت. دولت يازدهم تحت تاثير مجلس نهم بود، و مجلس نهم بالاخره نظرات خودش را تا حدود زيادي به رييس‌جمهور تحميل كرده بود، مجلس دهم همراهي بيشتري با رييس‌جمهور دارد و آقاي رييس‌جمهور با نمايندگان فعلي مجلس گفتمان نزديك به هم دارند و آرمان‌هاي‌شان به هم نزديك‌تر است لذا نوعي همگرايي بين دولت و مجلس شكل مي‌گيرد كه اين خود در چينش نيروها مي‌تواند موثر باشد و آن تقابلي كه در مجلس نهم بين دولت و مجلس بود الان به آن شكل وجود ندارد اگر هم باشد يك اقليت محدودي هستند كه خيلي راه به جايي نخواهند برد.
 
شاهد بوديم مجلس نهم همراه دولت نبود و اين موضوع باعث شد كه روحاني خيلي از افرادي كه چهره قابل قبولي براي آن وزارتخانه بودند راي لازم را نياوردند و اگر مجلس آن دوره به آنها راي نداده دليل بر اين نيست كه آنها مناسب براي آن سمت يا پست نيستند، بنابراين افرادي كه آن مجلس راي نداده قابل طرح هستند و مي‌شود آقاي روحاني مجددا آنها را مطرح كند و از اين مجلس براي آنها راي اعتماد بگيرد.
نظرات بینندگان