arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۱۹۹۹
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۰۹ - ۰۸ تير ۱۳۹۶

شرمن: با تحریم و اقدام نظامی نمی‌توان مانع توسعه هسته‌ای ایران شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نماینده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای گفت با تحریم و اقدام نظامی امکان متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران وجود نداشت.
 
به گزارش انتخاب به نقل از فارس،  «وندی شرمن» نماینده ارشد آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با ایران، روز چهارشنبه گفت اقدام نظامی و تحریم نمی‌تواند مانع پیشرفت صنعت هسته‌ای ایران شود.
 
شرمن که در برنامه «A1» وابسته به رادیو ملی آمریکا صحبت می‌کرد، گفت: «برجام تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای ایران را رفع کرد، اما تحریم‌های دیگر مانند حقوق بشر، تروریسم، اشاعه تسلیحاتی باقی مانده و این کشور تحت فشار شدیدی است. این کشور توان دستیابی به بمب اتم را ندارد و این بسیار مهم است.»
 
وی در مورد امکان استفاده از گزینه نظامی، گفت: «اقدام نظامی، گزینه‌ای برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران بود و هنوز هم هست و حتی رئیس‌جمهور اوباما دستور ساخت سلاح مناسب برای هدف قرار دادن تأسیسات فردو را نیز صادر کرده بود.»
 
این مقام سابق وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: «با این حال، دانش هسته‌ای چیزی نیست که بتوان آن را بمباران کرد. اقدام نظامی می‌تواند تأسیسات هسته‌ای ایران را نابود کند، اما آن‌ها می‌توانند شاید ظرف دو سال، به صورت مخفیانه و زیرزمین برنامه خود را بازسازی کنند.»
 
شرمن افزود: «حتی تحریم هم نمی‌تواند مانع توسعه برنامه هسته‌ای ایران شود. پیش از آنکه ما با ایرانی‌ها مذاکره کنیم، اروپایی‌ها با ایران در حال مذاکره بودند. آن زمان ایران تنها ۱۶۴ سانتریفیوژ داشت.»
 
وی ادامه داد: «در حالی که با آن‌ها در حال مذاکره بودیم و شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران اعمال شده بود، سانتریفیوژهای آن‌ها به ۱۹۰۰۰ دستگاه رسید.»
 
شرمن در بخش دیگری از این مصاحبه از بروز تنش میان کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان و قطر ابراز نگرانی کرد و گفت این تنش می‌تواند به درگیری منجر شود.
 
وی مدعی شد که این تنش تا حدی ناشی از اقدامات منطقه‌ای ایران است و باید به ایران فشار آورد تا «اقدامات مخرب» خود را متوقف کند.

نظرات بینندگان