arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۲۰۲۴
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۲ - ۱۰ تير ۱۳۹۶
«انتخاب» گزارش می دهد؛

بدعتی که احمدی نژاد در عرصه سیاست ایران بنیان گذاشت؛ استفاده ابزاری از مداحان / چرا لشکر نامرئی مداحان دوباره فعال شده است؟

گویی تاریخ در حال تکرار است. درست در زمانه ای که آرایش سیاسی کشور به جهت برگزاری یک انتخابات، نابسامانی های خودش را دارد، یک تشکل نامریی باز می خواهد جای خود را در تاثیرگذاری ها باز کرده و آرایش و جاگیری نیروهای سیاسی را با تغییراتی مواجه سازد . درباره مداحان سخن می گوییم که این روزها به شدت علاقه مند به سیاست شده اند! آنها با تمام توان آمده اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بدعتی که احمدی نژاد در عرصه سیاست ایران بنبان گذاشت؛ استفاده ابزاری از لشکر مداحان / چرا تشکیلات نامرئی مداحان دوباره فعال شده اند؟

سرویس سیاسی «انتخاب»؛ محسن پورحسین: گویی تاریخ در حال تکرار است. درست در زمانه ای که آرایش سیاسی کشور به جهت برگزاری یک انتخابات، نابسامانی های خودش را دارد، یک تشکل نامریی باز می خواهد جای خود را در تاثیرگذاری ها باز کرده و آرایش و جاگیری نیروهای سیاسی را با تغییراتی مواجه سازد . درباره مداحان سخن می گوییم که این روزها به شدت علاقه مند به سیاست شده اند! آنها با تمام توان آمده اند.

شلیک از مصلی و ارگ

تازه ترین اتفاق این است :«یک مداح از تریبون نماز عید فطر عیله حسن روحانی شعر خوانده است». این مهمترین تحول در هفته جاری بعد از حمله به رییس جمهور در راهپیمایی روز قدس است . میثم مطیعی ، مداح جوان و جویای نامی که شعر بلند بالایی را علیه رییس جمهور خواند ، حسن روحانی را «ای که در صف اول نشسته ای» خطاب کرد و آنگاه همه آنچه که در دل دلواپسان را بود را در قالب شعر خطاب به حسن روحانی قرایت کرد . یک اتفاق غیر منتظره که هیچ کس تا امروزحاضر نشده مسئولیت آن را بپذیرد . با این همه اما صفی ار مداحان برای حمایت از این مداح جوان تشکیل شده و هر کدام به بهانه حمایت از او حملات دیگری را به دولت سامان داده اند .

این البته اولین باری نیست که بعد از انتخابات ریاست جمهوری مداحان خود را رخ به رخ دولت کرده اند و به صورت شبکه ای تلاشی در جهت بازسازی فضای انتخابات علیه روحانی داشته اند . همین چند روز پیش وقتی یک فراخوان توسط حسین الله کرم در نمازجمعه تهران صورت گرفت و امضا جمع شد علیه دولت و در شرایطی که موج انتقادها حتی از سوی اصولگرایان به این اقدام بالا گرفت، این منصور ارضی بود که پا به میدان گذاشت و گفت : «اتفاقا من خودم گفتم تا این تومار نمازجمعه را بیاورند و در کنارمسجد ارگ بگذارند تا همه امضا کنند. برخی ها که با هر کلک و دروغی رفتن از مردم رأی گرفتند، حالا می آیند برای ما مفهوم ولایت را معنا می کنند؛ خاک بر سرکسانی که به اسم استاد دانشگاه در آنجا بودند و اعتراضی نکردند! من نمیدانم برخی ها چقدر پررو و بی حیا هستند که این حرف ها رو می زنند.»

آنها در چند روز اخیر سند 2030 را نیز بهانه دیگری برای حملات همه جانبه به دولت کرده اند . حملاتی که اتفاقا در بیشتر موارد جناح اصولگرا حضار به پذیرش هزینه های نوع ادبیات بیان آن ها نشده است .

بدعتی که احمدی نژاد در عرصه سیاست ایران بنبان گذاشت؛ استفاده ابزاری از لشکر مداحان / چرا تشکیلات نامرئی مداحان دوباره فعال شده اند؟

تشکل نامریی از 84 تا 96

اما مداحان که فعالیت های سیاسی شان حضور و تاثیر روحانیون با سواد پرسابقه را روی منبرها تحت الشعاع تحرکات خود قرار داده و باعث دیده نشدن آنها شده اند  حضور در سیاست را از سال 84 به بعد به صورت پررنگ تری دنبال کرده اند . آنجا که با تمام توان به سراغ محمود احمدی نژاد رفتند و منبرهای مقدس مساجد و هیت ها را به حمایت از فردی اختصاص دادند که خیلی زودتر از آنچه تصور می شد منتقدش شدند و از همان منبرهای مقدس به او دشنام ها دادند .

آنها همان افرادی اند که در سال 84، آیت الله هاشمی را با تند ترین الفاظ مورد خطاب قرار دادند تا محمود احمدی نژاد راه بهتری برای رسیدن به پاستور پیدا کند. 

در همان انتخابات، احمدی نژادِ شهردار که روزی را در مسجد ارک و روزی دیگر را در مهدیه امام حسن مجتبی (ع) پای مداحی‌های حاج منصور ارضی و حاج سعید حدادیان می‌نشست، همین دو را مجاب کرده بود تا پیشگام شده و بیانیه‌ای به امضای 104 مداح در حمایت از کسی که خود آن را «بسیجی ولایی دکتر محمود احمدی نژاد» خوانده بودند  منتشر کنند.

حمایت مداحان از محمود احمدی نژاد دیگر چیزی نبود که قابل پنهان کردن باشد . برخی منبرهای مداحان به حمایت از محمود احمدی نژاد و توهین به رقبای او تبدیل شد .

دو سال بعد از آن انتخابات، منصور ارضي پس از حرف‌هاي تند و تيزي كه درباره هاشمي‌رفسنجاني در ميانه روضه‌خواني خود داشت، محمد باقر قاليباف ديگر رقيب انتخاباتي احمدي‌نژاد را هدف گرفت و او را به عمر بن سعد تشبيه كرد. حاج منصور كه در دور دوم سفرهاي استاني رييس‌جمهور را همراهي مي‌كرد در دعاي روز عرفه در حسينيه صنف لباس فروشان با اشاره به واقعه كربلا گفت:«به عمر بن سعد گفتند با قتل امام حسين (ع) به ملك ري نمي‌رسي كه با تمسخر پاسخ داده بود اگر به گندمش نرسم به جوي طويله‌اش كه خواهم رسيد. برخي ابن سعدهاي دوران ما هم اينگونه‌اند و اگر به گندم رياست‌جمهوري نرسيدند به جوي شهرداري كه رسيده‌اند و اين براي‌شان كافي است.» 

ارضي در ادامه با اشاره به شهرداري تهران گفت: «فكر مي‌كنند از كارهايشان بي‌خبريم و نمي‌دانيم در حال جمع‌آوري ميليوني پول هستند تا در موقع مناسب خرجش كنند.» او تاكيد كرد: «مداح كه نبايد فقط مداحي كند. من هم مي‌خواهم حرف‌هاي خودم را درباره مسائل روز بيان كنم. » 

آنها همچنان حامی محمود احمدی نژاد ماندند تا انتخابات سال 88 . در مصلی جایی که احمدی نژاد حامیان خودش را جمع کرده بود منصور ارضی هم آمد تا در جمع همه اینچنین سخن بگوید :« امروز خوشحالم كه انتقام امام و رهبري با اين سيلي مناظره گرفته شد و در اين دوره پيروزي در راه است و بهتر است حزب الله بیدار باشد و براي انتخابات 4 سال ديگر به دنبال يك نيروي حقيقي و انقلابي باشد» اشاره او به سخنان محمود احمدی نژاد در مناظره ها بود. اما شاگردان او هم چیزی کم نگذاشتند . دوباره شبکه گسترده مداحان دست به کار شد تا لشکر نامریی کار ویژه خود را برای تاثیر گذاری را در سیاست ایران آغاز کند . آنها هر چه در توان داشتند به میدان آوردند تا هم محمود احمد ینژاد را مدح کنند و همه با ادبیات مخصوص به خود رقبا را از میدان خارج کنند . 

بدعتی که احمدی نژاد در عرصه سیاست ایران بنبان گذاشت؛ استفاده ابزاری از لشکر مداحان / چرا تشکیلات نامرئی مداحان دوباره فعال شده اند؟

مخالفان آقای رییس جمهور

اما این لشکر نامریی چندان به محمود احمدی نژاد وفادار نبود . زمان آنها را از هم جدا کرد .محمود احمدی نژاد برای بار دوم به قدرت رسیده بود و مداحان در کنار برخی از اصولگرایان منتقد او شده بودند. آنها دیگر خود را مهمان سپهر سیاست نمی دانستند که اکنون با خداحافظی محمود احمدی نژاد با آنها صحنه را ترک کنند ؛ آمده بودند که بمانند . 

طنز ماجرا هم این جا بود که از همان منبرهایی که احمدی نژاد مدح می شد، حالا باید تندترین جملات را از زبان مداحان می شنید. مسجد ارک و مهدیه امام حسن مجتبی (ع) روزهای متفاوتی را به خود دید . 

سعید حدادیان همان زمان گفته بود « حرف‌های نهضت آزادی و سازمان منافقین از دفتر احمدی‌نژاد شنیده می‌شود... حیف است که علمای بزگوار ما بخواهند برای چنین فردی(مشایی) پا به میدان بگذارند، جواب برخی حرف‌های سخیف کار ماست ». بعدها هم حاج منصور ارضی علیه مشایی گفت که «پیداش کنن بچه‌ها می‌کشنش» و حالا احمدی نژاد به فکرشکایت از آنها افتاده بود .نهایتا دادگاه انقلاب تهران حاج‌منصور را از اتهام تهدید به قتل اسفندیار رحیم‌ مشایی تبرئه کرد و برای سعید حدادیان به اتهام توهین به مقامات دولتی جریمه نقدی در نظر گرفت.

منصور ارضی تیر آخرش را به احمدی نژاد در روزهای آخر صدارات او زد . او در برنامه مناجات ماه مبارک رمضان در مسجد ارک در حالی که اوصاف دروغگویان را تشریح می‌کرد، با اشاره به گزارشی که احمدی‌نژاد از عملکرد هشت ساله‌اش ارائه کرده است، گفت: «چرا نمی‌گویی که برای دین مردم چه کرده‌ای؟ چرا گزارش نمی‌دهی که در این ۸ سال برای استقرار حجاب اسلامی چه فعالیتی انجام داده‌ای؟چند بار تا کنون به مسئول پلیس کشور راجع به امر به معروف و نهی از منکر و برخورد با اراذل و اوباش تذکر داده‌اند؟ نه گذاشتند پلیس کارش را بکند، نه خودشان اقدامی کردند.»

بدعتی که احمدی نژاد در عرصه سیاست ایران بنبان گذاشت؛ استفاده ابزاری از لشکر مداحان / چرا تشکیلات نامرئی مداحان دوباره فعال شده اند؟

از قالیباف تا جلیلی

محمود احمدی نژاد رفت اما این پایان دخالت مداحان درسیاست ایران نبود. آنها برای دوران پسا احمدی نژاد هم برنامه داشتند. آنها این بار دودسته شدند . یک دسته دل به محمد باقر قالیباف باختند و دسته دیگر دل در گروه سعید جلیلی نهادند . هلالی در حمایت از محمد باقر قالیباف گفته بود که هدف ما انتخاب شخصی است که سرباز خوبی برای ولایت باشد لذا می خواهیم رئیس جمهوری که انتخاب می کنیم هماهنگ ترین فرد با رهبر معظم انقلاب باشد. او در آخرین روز از تبلیغات انتخاباتی با محمد باقر قالیباف به میدان فلسطین رفت و در کمپین او حضور یافت.

محمود کریمی هم در آستانه انتخابات یک مداحی عجیب برای حمایت از سعید جلیلی داشت و فیلم و صوتش در رسانه ها منتشر شد .

او بعد از آن وقتی با موج انتقادها از چرایی افزایش دخالت مداحان در سیاست رو به رو شد چنین گفت :« در پاسخ به آقایانی که می‌گویند مداحان نباید در کار سیاست دخالت کنند من پاسخ می‌دهم که خودشان در سیاست دخالت نکنند چون این حرفشان از بی‌سوادی سیاسی‌شان نشأت می‌گیرد. بهتر است به کار خودشان برسند. چون ما این بینش را داریم که در سیاست اظهار نظر کنیم ولی آنها ندارند.»»

آنها البته این بار به خواست خود نرسیدند و فردی غیر از دو فردی که آنها می خواستند به پاستور رسید . یک اتفاق تلخ برای آنها که عادت کرده بودند به خواسته اشان برسند .  این رخداد با عدم صبوری آنها مواجه شد . حالا دوباره باید فضای تازه ای خلق می کردند . تند ترین انتقادها این بار متوجه حسن روحانی و حامی اصلی او یعنی آیت الله هاشمی رفسنجانی شد .

در همین راستا بود که در دومين شب مراسم مناجات‌خواني ماه مبارك رمضان در مهديه امام حسن مجتبي با استمساك به مراسم تشييع پيكر شهداي غواص به هاشمي و روحاني حمله كرد و گفت: «من چند تا حرف با جناب آقاي هاشمي دارم. يكي اينكه: در كربلاي چهار فرمانده چه كسي بود؟ خودت بودي! سال ٦٥ شما فرمانده بودي. اگر واقعا دلت براي اين مردم مي‌سوزد سه چهار تا سوال من را جواب بده!» اين مداح مشهور در ادامه حرف‌هاي سياسي خود به سخنان اخير حسن روحاني در مورد وضع معيشتي مردم اظهار داشت: «آن آقا مي‌گويد بعضي‌ها از جيب مردم خبر ندارند! تو دلت واقعا براي مردم سوخته؟ شما كجا مي‌نشيني؟ زندگي‌ات چطور است؟ استخر را نفر قبلي خراب كرد شما دوباره ساختيد. مي‌گويند رييس‌جمهور بايد گلف‌بازي كند و به استخر برود. شما برويد شناي‌تان را بكنيد و جت اسكي‌تان را برويد. اين حرف‌ها كه در مورد جيب مردم مي‌زنيد از شما خنده‌دار است.»

بازگشت مداحان به دنیای سیاست

مداحان این روزها دوباره فعال شده اند . کلید آغاز به کارشان را هم میثم مطیعی زده است . او علیه دولت شعر خوانده، آن هم در مراسمی وحدت بخش و در روزی که رهبر معظم انقلاب توصیه های مهمی برای منتقدان داشته اند. بعد از این اقدام او، بسیاری از چهره ها به نقد این شعر و مداحی پرداخته اند و حتی چهره هایی از اصولگرایان هم به نامناسب بودن زمان و مکان این اقدام اعتراف کرده اند . نکته اما این است که لشکر مداحان به دفاع از او پرداخته اند و گویا جای پای تازه ای در دنیای سیاست امروز پیدا کرده اند . لشکر نامرئی دوباره فعال شده است ؛ روزهای مهمی در پیش است .

نظرات بینندگان