arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۲۸۳۳
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۷ - ۱۲ تير ۱۳۹۶

زنگنه: مناقصه آزادگان در جریان است / سرمایه‌گذاری 5 میلیارد دلاری توتال در ایران

وزیر نفت گفت: شرکت توتال در ایران چیزی حدود 5 میلیارد دلار در فاز 11 پارس جنوبی سرمایه گذاری خواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر نفت گفت: شرکت توتال در ایران چیزی حدود 5 میلیارد دلار در فاز 11 پارس جنوبی سرمایه گذاری خواهد کرد.

به گزارش انتخاب به نقل از فارس، بیژن زنگنه وزیر نفت در مراسم امضای قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی که بین شرکت ملی نفت ایران، شرکت توتال فرانسه، شرکت ملی نفت چین و شرکت پتروپارس صورت گرفت،با اشاره به اینکه امروز روز بسیار خوبی برای صنعت نفت ایران است، گفت: با امضای این قرارداد مرحله جدیدی در صنعت نفت ایران رقم خورد و امضای این قرارداد از دستاوردهای برجام و انتخابات ریاست‌جمهوری است.

زنگنه افزود: 10 روز قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری از من در مورد امضای این قراردادها سوال شد و من پاسخ دادم مردم در 29 اردیبهشت تصمیم می‌گیرند که این قراردادها ادامه پیدا کند یا خیر. امضای این قرارداد را به مردم ایران، رهبر معظم انقلاب اسلامی که بدون حمایت ایشان این قراردادها به نتیجه نمی‌رسید و رئیس‌جمهور تبریک می‌گویم و از حمایت‌های دولت و مجلس تشکر می‌کنم.

وزیر نفت با بیان اینکه با امضای قرارداد برای توسعه فاز 11 و توتال نزدیک به 5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در کشور صورت می‌گیرد تصریح کرد: هیچ گاه پیشتاز بودن توتال را در صنعت نفت ایران فراموش نمی‌کنیم و همچنین از CNPC به عنوان شریک توتال تشکر می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما دوستان خود را در روزهای سخت فراموش نخواهیم کرد و از این شریکان راهبردی همچنان استفاده می‌کنیم.

زنگنه ادامه داد: با صبوری در سه سال و نیم گذشته یک ساختار و الگوی جدید قرارادی که قابلیت پذیرش برای شرکت‌های بین‌المللی را داشت، به تصویب رساندیم و در مورد آن به اجماع ملی رسیدیم.

وی با تاکید بر اینکه امروز در مورد قراردادهای جدید نفتی اجماع ملی وجود ندارد، اظهار کرد: ممکن است برخی با این قراردادها مخالف باشند که این موضوع طبیعی است و برای دولت افتخار است که این حق را برای مخالفانش قائل شده که بتوانند انتقاد کنند.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه برای امضای قرارداد با توتال مجوزهای لازم توسط شرکت ملی نفت و وزارت نفت اخذ شده است، خاطرنشان کرد: در برنامه پنج ساله باید 200 میلیارد دلار سرمایه برای بخش بالادستی و پایین دستی نفت درج شود که بیش از 70 درصد آن باید از منابع خارجی تامین شود،بنابراین ما به سرمایه‌گذاری خارجی نیاز داریم. هدف ایران تولید شش میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی در پایان برنامه ششم توسعه است.

زنگنه با بیان اینکه اولویت ایران توسعه میدان‌های مشترک است، افزود: مناقصه آزادگان در جریان است و پیش می‌رود. امیدوارم همکاران اروپایی و آسیایی حضورشان را جدی تر کنند و ما همکاری با توتال را به صورت استراتژیک در برنامه داریم.

وی در مورد حضور شرکت‌های آمریکایی در صنعت نفت ایران توضیح داد: مانعی برای حضور شرکت‌های آمریکایی نداریم و این مانع را کشور خودشان ایجاد کرده‌اند.

زنگنه در ادامه با اشاره به امضای قرارداد با توتال اظهار داشت: مهم‌ترین بخش این قرارداد انتقال فناوری در همه سطوح است که از پتروپارس و سایر شرکت‌های ایرانی نیز انتظار داریم از حضور توتال در ایران حداکثر استفاده را کنند. همچنین زمینه جذب سرمایه‌گذار خارجی برای پتروشیمی و پالایش نیز وجود دارد.

وزیر نفت ضمن تشکر از افرادی که در پروژه امضای قرارداد با توتال همکاری کرده‌اند، تاکید کرد: بخش اعظم این قرارداد توسط جوانان زیر 30 سال صورت گرفت.
نظرات بینندگان