arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۳۱۵۳
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۳ - ۱۴ تير ۱۳۹۶

دانایی‌فر: داعش فکری و امنیتی هنوز عراق را تهدید می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سفیر پیشین ایران در عراق صبح روز چهارشنبه در همایش "عراق پس از داعش" که از سوی سایت دیپلماسی ایرانی برگزار شد، تصریح کرد: داعش نظامی در عراق تمام شده ولی داعش فکری و امنیتی می‌تواند هم‌چنان در این کشور ادامه پیدا کند.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، حسن دانایی‌فر که به مدت شش سال سفیر ایران در عراق بوده است و به تازگی محل خدمت خود را ترک و به تهران بازگشته است، در ابتدای سخنان خود با اشاره به وضعیت جغرافیایی و ترکیب امنیتی این کشور گفت: عراق کشوری مسلمان است که حدود 34 میلیون نفر جمعیت دارد. ترکیب جمعیتی در این کشور متنوع است و در آن اقوام و مذاهب مختلفی حضور دارند.

وی با بیان این‌که این تنوع جمعیتی و همچنین تاریخ کهن این کشور باعث شده که روابط اجتماعی در عراق از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار باشد، تصریح کرد: از نظر سیاسی نیز هنوز فرآیند دولت و ملت‌سازی در درون عراق تکمیل نشده است و این خود نیز تبعات خاصی را در عراق به همراه داشته است.

سفیر پیشین ایران در عراق با اشاره به نحوه حضور داعش در عراق گفت: پس از سقوط موصل وضعیت در عراق پیچیده شد و شرایط روحی و روانی در بین مردم عراق و حتی مسوولان کشور افت کرد. بنده برای اولین بار می‌گویم که من در 14 دی‌ماه 1392 چهار روز پس از سقوط فلوجه در دیداری که با آقای مالکی داشتم به ایشان گفتم آن‌چه را که در سوریه اجرا کردند می‌خواهند در عراق نیز اجرا کنند. این صحبت را شش ماه قبل از سقوط موصل گفتم و به عنوان کارگزار جمهوری اسلامی ایران در عراق گفتم که آنها می‌خواهند حلبی را در شمال عراق ایجاد کنند و وضعیتی همچون سوریه در عراق ایجاد کنند. پس این تحلیل که برخی می‌گویند ما غافلگیر شدیم صحیح نبود و این پیش‌بینی‌ها وجود داشت.

وی با بیان این‌که وضعیت داخلی عراق و پدیده بهار عربی در پیچیده شدن وضعیت عراق و سقوط موصل موثر بود و شرایط خاصی را در این کشور ایجاد کرد، ادامه داد: در آن شرایط وزیر امور خارجه وقت آمریکا به عراق سفر کرد و به جای این‌که بگوید ما همه‌ جانبه از دولت عراق جهت مبارزه با داعش حمایت می‌کنیم، چهار شرط را اعلام کرد و گفت ما بر اساس این چهار شرط از بغداد حمایت می‌کنیم. این در حالی بود که در آن مقطع ایران بدون هیچ‌گونه درنگی از مناطق مختلف در عراق و ارتش عراق حمایت کرد و تجربیات و اطلاعات و آموزش‌های لازم را در اختیار کشور همسایه خود قرار داد.

دانایی‌فر اضافه کرد: در آن مقطع داعش مثل بهمن از شمال به سمت جنوب عراق می‌آمد ولی جلوی این بهمن گرفته شد و پس از جلوگیری از گسترش داعش در عراق پروژه آزادسازی و پاک‌سازی عراق از حضور نیروهای تروریستی آغاز شد.

سفیر پیشین ایران در عراق با اعتقاد بر این‌که داعش از نظر نظامی در عراق تمام شده است تصریح کرد: داعش از نظر امنیتی نیز تقریباً تمام شده است، ولی از نظر فکری و امنیتی همچنان می‌تواند ادامه پیدا کند و ایجاد برخی از ناامنی‌ها از سوی آنها محتمل است.

دانایی‌فر با اعتقاد بر این‌که عراق بعد از داعش وارد مرحله جدیدی شده و فرصت‌ها و تهدیدهایی در برابر آن قرار دارد به تشریح برخی از این فرصت‌ها پرداخت و گفت: یکی از این فرصت‌های مهم حمایت مرجعیت از روند سیاسی و دولت‌سازی در عراق است که باید دولت‌مردان عراق به خوبی از آن استفاده کنند. امروز به برکت وجود مرجعیت آگاه و بیدار این وضعیت به وجود آمده است و باید از آن حداکثر استفاده شود.

وی با بیان این‌که در حال حاضر شاهد بازگشت اعتماد به نفس به نیروهای مسلح، رهبران سیاسی و احزاب عراق هستیم، ادامه داد: همان‌طور که پیش از این گفتم بعد از سقوط موصل وضعیت روحی در عراق وضعیت عجیبی بود و حتی ما شاهد مراجعه تعداد زیادی از مردم به سفارت ایران برای گرفتن ویزا جهت سفر به ایران بودیم. آنها می‌خواستند در آن شرایط هرچه زودتر از عراق خارج شوند ولی امروز با توجه به پیروزی‌های به وجود آمده اعتماد به نفس خوبی به ارتش عراق، نیروهای مردمی و حشد الشعبی بازگشته است.

سفیر پیشین ایران در عراق منابع و درآمدهای مالی ناشی از فروش نفت و هم‌چنین حضور زائران در عتبات عالیات را از دیگر فرصت‌های پیش روی عراق دانست و گفت: عراق از این فرصت باید به خوبی استفاده کند و شاید بتوان گفت درآمدی که دولت عراق از عتبات عالیات می‌تواند به دست آورد کمتر از درآمدهای مکه و مدینه نیست.

وی هم‌چنین به حمایت عمومی کشورهای مختلف از دولت عراق در راستای مبارزه با داعش و جریان تکفیری‌ اشاره کرد و افزود: دولت عراق باید از این حمایت‌ها برای روند بازسازی این کشور استفاده کند و اکنون آمادگی کامل برای حمایت از دولت عراق جهت طی کردن این پروسه وجود دارد.

دانایی‌فر در بخش دیگری از صحبت‌های خود به چالش‌های پیش روی عراق پس از داعش اشاره کرد و گفت: انباشت مطالبات اقتصادی، رفاهی و ویرانی‌های باقی‌مانده از جنگ‌های گذشته یکی از چالش‌های اصلی پیش روی دولت بغداد است.

او دیدگاه‌های تجزیه‌طلبانه و آرمان‌خواهانه برخی در عراق را مولفه‌ای عنوان کرد که می‌تواند تبدیل به چالش جدیدی برای دولت عراق شود.

سفیر پیشین ایران در عراق افزود: امیدواریم این دیدگاه‌ها تغییر کند و عراق وارد دوران بازسازی و پیشرفت‌های اقتصادی و رفاهی شود نه اینکه مجدداً درگیر کشمکش‌های سیاسی و نظامی شود.

وی با اعتقاد بر این‌که رقابت‌های بین حزبی در عراق نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده خاطرنشان کرد: ولی متأسفانه اکنون شاهد رقابت‌های درون حزبی در عراق هستیم و این نیز یکی از چالش‌های پیش‌ رو است.

دانایی‌فر راهکار مشکلات عراق را طرح آشتی ملی و همزیستی مسالمت‌آمیز مردم عراق در کنار یکدیگر عنوان کرد و گفت: رهبران و اقوام مختلف در عراق باید به این نتیجه برسند که لازم است که همگان تلاش‌شان را معطوف به پیشرفت و بهبود وضعیت عراق کنند و از برخی از دیدگاه‌های آرمان‌خواهانه و آرمان‌گرایانه که ممکن است به عراق لطمه وارد کند دوری کنند.
نظرات بینندگان