arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۳۶۱۸
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۲ - ۱۷ تير ۱۳۹۶

روزنامه الحیات: آمریکا و روسیه سرگرم توافق درمورد ابقای بشار اسد هستند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه الحیات چاپ لندن روز شنبه به نقل از منابع آمریکایی اعلام کرد: واشنگتن و مسکو سرگرم توافقی در مورد سوریه هستند که درصورت دستیابی به این توافق بشار اسد رئیس جمهوری سوریه درمقام خود باقی می ماند.

به گزارش انتخاب به نقل از روزنامه الحیات حاکی است که این توافق همچنین دربرگیرنده ملاحظات امنیتی، نظامی و سیاسی درخصوص تقسیم نفوذ و امنیت مرزها و ایجاد مناطق امن با همکاری مسکو است.

این روزنامه نوشت: اجرای این طرح از ماه ها قبل تحت نظارت برت مک گورک مقام آمریکایی درجنگ علیه داعش آغاز شده و این طرح شامل دقیق ترین جزئیات توزیع سهمیه ها و نفوذ در سوریه با همکاری مستقیم روسیه است.

به نوشته این روزنامه، شکست داعش اولین اولویت واشنگتن است و هدف ازهمکاری با روسیه، نفوذ بیشتر درمناطق تحت اشغال داعش پس از شکست آن است و این همان چیزی است که تیلرسون وزیر خارجه آمریکا در بیانیه خود تاکید کرد که یک فرصت واقعی برای پیشرفت در بحران و شکست داعش فراهم شده و واشنگتن اقدام به آموزش نیروهای خود و تجهیز آنها درمناطق حیاتی می کند.

الحیات به نقل ازمنابع آمریکایی افزود : این مناطق که در پیش نویس توافق روسیه و آمریکا ذکر شده شامل تحویل منطقه مرزی با اردن توسط دولت سوریه که یک گذرگاه اقتصادی به حساب می آید و در صورت دستیابی به توافق سیاسی، احتمالا باب روابط بازرگانی سوریه با کشورهای خلیج فارس گشوده می شود.

به نوشته این روزنامه، اما درباره مرز سوریه و فلسطین اشغالی که امروزه دچار پیچیدگی است اصرار بر دور کردن حزب الله از آن و اختلاف میان دو دیدگاه آمریکایی - اسرائیلی درباره آن است و این در حالی است که واشنگتن با وجود روسیه یا دولت اسد مخالف نیست اما اسرائیل ملاحظات زیادی در این خصوص دارد.

درخصوص مرز سوریه وعراق دوعامل وجود دارد اول جنگ دیرالزور را به دولت سوریه واگذار کند که تیلرسون و جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا با آن مخالف نیستند و نیروهای تحت حمایت آمریکا کنترل منطقه الجزیره سوریه که شامل رقه، الفرات و کوبانی و تل ابیض را به دست می گیرند.

الحیات نوشت : همکاری وهماهنگی نظامی آمریکایی و روسی مستقیم برای تسلط بر مناطق آزاد شده از دست داعش وجود دارد و ایجاد منطقه امن براساس طرح روسیه که شامل پناهندگان هم می شود که این طرح مورد حمایت تیلرسون و مشاور رئیس جمهوری آمریکا جراد کوشنر(داماد ترامپ) نیز است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان