arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۴۵۸۹
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۸ - ۲۳ تير ۱۳۹۶
ادامه ی واکنش ها به سخنان اخیر عارف در مورد روحانی:

عبدالله ناصری: هیچ کس حق سهم خواهی از روحانی را ندارد، چه اصلاح طلب، چه اصولگرا / زیباکلام: اگر عارف یک جریان شود، رئیس دولت اصلاحات یک جریان و کارگزاران جریانی دیگر، در 1400 شکست خواهیم خورد / ندانم کاری های شورای عالی زیاد و زیادتر شود، اصلاح طلبان تصمیم دیگری خواهند گرفت

سخنان دیروز محمدرضا عارف و کنایه اش به رئیس جمهور منجر به واکنش های بسیاری شد، اظهاراتی که بسیاری آن را بعنوان سهم خواهی رئیس فراکسیون امید از روحانی تلقی کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عبدالله ناصری: هیچ کس حق سهم خواهی از روحانی را ندارد، چه اصلاح طلب، چه اصولگرا / زیباکلام: اگر عارف یک جریان شود، رئیس دولت اصلاحات یک جریان و کارگزاران جریانی دیگر، در 1400 شکست خواهیم خورد / ندانم کاری های شورای عالی زیاد و زیادتر شود، اصلاح طلبان تصمیم دیگری خواهند گرفت

سخنان دیروز محمدرضا عارف و کنایه اش به رئیس جمهور منجر به واکنش های بسیاری شد، اظهاراتی که بسیاری آن را بعنوان سهم خواهی رئیس فراکسیون امید از روحانی تلقی کردند.

به گزارش «انتخاب»؛ عارف که ریاست شورای عالی اصلاح طلبان را برعهده دارد، روز گذشته در سخنانی از روحانی انتقاد کرد و گفت که قصد سهم خواهی ندارد اما رئیس جمهور با «شورای عالی» برای چینش کابینه مشورت کند.

آشنا: امان از سهم خواهی های افراد به اسم جریان

در این میان، حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور نخستین چهره دولتی بود که به اظهارات رئیس فراکسیون امید واکنش نشان داد.

آشنا ذیل توییت عارف در مورد عدم سهم خواهی «گفتمان اصلاحات» نوشت: «درست است که گفتمان از جنس سهم خواهی نیست اما امان از سهم خواهی های افراد به اسم جریان.»

ابوطالبی: چه ضرورت دارد تبیین پیشاپیش نقش و پیشگویی سهم؟

حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری نیز با انتشار مطلبی در کانال تلگرام خود نوشت: ره‌آوردوحدت درراه پیروزی،"آزادی،امنیت، آرامش وپیشرفت" بود؛ چه ضرورت دارد تبیین پیشاپیش نقش، پیشگویی ابرامی سهم، وپیش بینی خیالی حضور؟
همه درخلاء؛

سه چیزطیره قدرت است، به وقت پیروزی: 

سیاست بازی درزمان تعامل؛
سیاست سازی به وقت تفاهم؛
سیاست سوزی به گاه حکمرانی؛

هشیارباشیم منشأقدرت ملت است.

عبدالله ناصری: هیچ اصلاح طلبی حق سهم خواهی از روحانی را ندارد

عبدالله ناصری، مدیرعامل اسبق خبرگزاری ایرنا در دوره اصلاحات و همچنین عضو سابق شورای عالی اصلاح طلبان نیز سهم خواهی ها از روحانی را اقدامی «اشتباه» توصیف کرد.

ناصری در گفت و گو با خبرنگار سیاسی «انتخاب» اظهار داشت: پیروزی آقای روحانی در سال 96 در امتداد نحوه پیروزی ایشان در سال 92 بود. از سال 92 به بعد که مردم تصمیم گرفتند به اصلاح طلبان رای دهند و حرکت فراگیری را شکل دهند.

ناصری افزود: باید به این نکته توجه کرد که مردم به هر شکل به حرکت خود شکل میدهند، اما  به هر شکل تاکتیک های انتخاباتی هم در این راه مهم است. در سال 92، محوریت این شکل دهی تاکتیک ها و راهبرد ها اصلاح طلبان بودند. بعد از 92 نیز هم اصولگراهای معتدل و هم اصلاح طلبان خواهان تکرار این راهبرد انتخاباتی بودند. 

وی با اشاره به سهم خواهی ها گفت: نکته ای که مهم است این است که اولا اصلاح طلبان یا هر جریان دیگری که بخواهد سهم خواهی کند، مسیر اشتباهی را رفته اند، اما آقای روحانی باید متوجه باشد که عقبه مدنی قدرتمند او چه مشخصات و چه خواسته هایی دارد. در دولت دوم آقای روحانی باید کارآمدی و انسجام را در دستور کار خود قرار دهد. 

 همچنین در ادامه تاکید کرد: هیچ اصلاح طلبی حق ندارد سهم خواهی کند یا همینطور هیچ اصولگرایی حق ندارد سهمی برای خود در نظر بگیرد.  

صادق زیباکلام: اگر عارف یک جریان شود، رئیس دولت اصلاحات یک جریان و کارگزاران، جریانی دیگر، در 1400 شکست خواهیم خورد

صادق زیباکلام ار تحلیلگران برجسته اصلاح طلب ضمن انتقاد از اختلافات پیش آمده، گفت که ادامه ی چنین وضعی می تواند به شکست جریان اصلاح طلب منجر شود. وی همچنین گفت که در صورت ادامه فعالیت غیررضایت بخش شورای عالی اصلاح طلبان، جریان اصلاحات به تصمیمی جدید در این باره خواهد رسید.

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار سیاسی «انتخاب» اظهار داشت: گمان نمیکنم که خود آقای روحانی منکر نقش اصلاح طلبان در موفقیت ایشان باشند. اما مسئله اساسی این است که جریانی که پیروزی آقای روحانی را رقم زده، یک جریان ائتلافی است، یک طیف و جبهه این پیروزی را شکل داده که شامل اصلاح طلبان از قبیل جبهه مشارکتی های سابق و کارگزاران، هواداران مرحوم آیت الله هاشمی، آقای خاتمی و طرفداران معتدل و میانه رو خود آقای روحانی. 

زیباکلام با اشاره به اظهارات افراد در چند روز گذشته گفت: چون احزاب نیرومند و متشکل ملی نداریم و حوزه سیاست در ایران مقدار زیادی فردی است، این مشکلات و مسائل به وجود می آید. تا وقتی که احزاب نیرو مند، متشکل و سازمان یافته ملی به وجود نیایند این مشکلات را خواهیم داشت.

زیباکلام تاکید کرد: چندپاره شدن اصلاح طلبان سم است، رمز پیروزی ما در سال 92، 94 و 96، تشکیل ائتلاف بود. اگر ائتلافی عمل نکنیم و آقای عارف و همراهانشان یک جریان شوند، کارگزاران یک جریان شوند، آقای خاتمی جریانی جدا شود و... در انتخابات مجلس در 98 و ریاست جمهوری در 1400 شکست خواهیم خورد. 

وی با اشاره به انتقادات از شورای عالی اصلاح طلبان اظهار داشت: ملاحظاتی وجود دارد که باعث میشود، تصمیمات شورای عالی اصلاح طلبان تصمیمات بسیار پخته و کاملی نباشد. اما به واسطه شرایطی که برای اصلاح طلبان وجود دارد، تصمیم گیری چندان ساده نبوده است. اما به صراحت میگویم، قطعا اگر این وضعیت ادامه پیدا کند و حجم انتقادات و ندانم کاری های شورای عالی زیاد و زیاد تر شود، مطمئن باشید به عنوان یک جریان دموکراتیک، بدنه اصلاح طلبان به یک جمع بندی و تصمیم دیگری خواهد رسید.

نظرات بینندگان