arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۴۷۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۵ - ۲۴ تير ۱۳۹۶

چگونه از هک شدن دستگاه هوشمند خود جلوگیری کنیم؟

موبایل و یا تبلت شما به طور ناخواسته ممکن است دچار حمله‌های هکری قرار بگیرد و اطلاعات شخصی خود را از دست بدهید. ما سعی کردیم تا در این گزارش به کاربران کمک کنیم تا با رعایت برخی مسائل امنیتی، از هک شدن آنها جلوگیری کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
امروزه با فراگیر شدن گوشی های هوشمند، اغلب افراد صاحب یکی از این گوشی ها هستند و روزانه ده ها برنامه را در آنها اجرا می کنند. اگر موبایل شما دارای سیستم عامل اندروید، iOS و یا ویندوز موبایل است، پس شما هم صاحب یک گوشی هوشمند هستید.
 
به گزارش انتخاب، با این حال، موبایل و یا تبلت شما به طور ناخواسته ممکن است مورد حمله‌های هکری قرار بگیرد و اطلاعات شخصی خود را از دست بدهید.
 
برای جلوگیری از حملات هکری باید نکات زیر را مورد توجه قرار دهیم:

1) پیشوند HTTPS :
 هر وقت میخواهید وارد سرویس ایمیل یا سایت بانکی خود شوید، آدرس را با پیشوند HTTPS وارد کنید (مثلا https://gmail.com). به این ترتیب به شیوه ای امن به سایت مورد نظر وصل میشوید و امکان سرقت اطلاعات بسیار کم خواهد شد. تقریبا تمام سایت های بانکی و سرویس های ایمیل از پروتکل امن SSL پشتیبانی میکنند.

2) ایمیل ناشناس :
 اگر ایمیل ناشناس (و مخصوصا ایمیل حاوی لینک) دریافت کردید، روی لینکهای موجود در ایمیل کلیک نکنید. زیرا هکرها با ارسال یک لینک حاوی کد مخرب میتوانند موبایل یا تبلت شما را تحت کنترل در بیاورند. البته ایمیلهایی که از سایتهای معتبر دریافت می‌کنید همیشه امن هستند. (مخصوص سایت هایی که خودتان در آنها ثبت نام کرده اید)

3) بازی و برنامه :
 اگر به بازی و یا اپلیکیشن احتیاج دارید، سعی کنید آن ها را از منابع معتبر دریافت کنید. زیرا برخی از همین App ها و بازی‌ها می توانند آلوده به کدهای مخربی باشند که باعث بروز مشکلاتی امنیتی برای موبایل شما می‌شود.

4) اطلاعات شخصی :
 اگر علاقمند به عکاسی با موبایل خود هستید و نمی خواهید که اطلاعات موقعیتی و برخی دیگر اطلاعات شخصی شما توسط عکس منتشر شود، کافیست گزینه های مربوط به GPS Camera و Geo Tag را غیر فعال کنید.
موبایل های جدید این امکان را دارند که وقتی عکسی با موبایل خود میگیرید، اطلاعات موقعیتی شما را توسط GPS دریافت کرده و ضمیمه تصویر کنند. گفتنی است این اطلاعات زمانی مشخص می شود که عکس گرفته شده را توسط موبایل خود بر روی شبکه های اجتماعی منتشر کنید. هر چیزی که آنلاین شود، قابلیت انتشار عمومی آنلاین را نیز خواهد داشت پس مراقب اطلاعاتی که در فضای مجازی پخش می کنید باشید.

5) Bluetooth و Wifi :
 Bluetooth و  WiFi  موبایل خود را در مراکز شلوغ خاموش نگه دارید (البته اگر به آنها نیازی ندارید).

6) بروزرسانی :
 همیشه بروزرسانی های منظمی برای سیستم عامل‌های آندروید، ios، و ویندوزفون منتشر می‌شود. برخی از هکرها از این موضوع سوء استفاده کرده و فایل های آلوده خود را به عنوان بروزرسانی موبایل در اینترنت منتشر می‌کنند. مراقب این موضوع باشید و همیشه بروزرسانی سیستم عامل را توسط برنامه Update Manager(برای اندروید از Play Store و برای ios از App Store استفاده کنید) خود گوشی انجام دهید. سعی کنید برنامه های گوشی خود دست کم هر دو هفته یکبار بروزرسانی کنید.

7) نرم افزار های بانکی :
یکی از مهمترین نکاتی که باید رعایت کنید این است که هیچ گاه حساب‌های بانکی خود را توسط نرم افزار های ناشناس باز نکنید. بلکه از نرم افزار بانکی مخصوص بانک خود کمک بگیرید.

8) احراز هویت دو مرحله ای :
 وقتی بزرگترین کمپانی ها هک می شوند، امکان اینکه رایانه شخصی شما هک شود خیلی محتمل و آسان به نظر می رسد. در احراز هویت دو مرحله ای، از کاربر خواسته می شود ابتدا رمز عبور را وارد کرده و سپس عمل دیگری را جهت احراز هویت اش انجام دهد. برای مثال کدی را که به شماره تلفن همراه اش پیامک می شود، وارد نماید. به این صورت، برای هکرها بسیار سخت و در مواردی غیر ممکن می شود که بتوانند یک ایمیل یا حساب کاربری که از این امکان استفاده می کند را هک کنند. پس همین الان سیستم احراز هویت دو مرحله را در تلگرام ، ایمیل و سایر حساب های کاربری خود که این امکان را دارند، فعال نمایید.

نکات گفته شده در این گزارش بسیار ساده بودند. اما جالب است بدانید که بیش از 90 درصد کاربران موبایل به این نکات توجه نمی‌کنند. و همین باعث بروز مشکلاتی مثل هک شدن اطلاعات شخصی میشود
نظرات بینندگان