arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۴۷۴۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۲ - ۲۴ تير ۱۳۹۶

اخراج خبرنگار از شرکت بورسی پس از انتقادات از بازار بورس / زیانی که سکوت رییس سازمان بورس میتواند به دولت و اقتصاد کشور وارد کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 
 اخراج خبرنگار منتقد بازار بورس/ زیانی که سکوت رییس سازمان بورس میتواند به دولت و اقتصاد کشور وارد کند
 
اتفاقات و تلاطم های اخیر بازار بورس و اوراق بهادار، رییس این سازمان را در معرض یک آزمون جدی در برخورد با سوداگران قرار داده است.

به گزارش سرویس اقتصادی انتخاب، شاپور محمدی که کمتر از یک سال قبل سکان هدایت بورس را بر عهده گرفت، در این مدت با بحران خاصی مواجه نشده و به طور کلی عملکرد او با انتقاد مشخصی روبرو نشده است.

آنچه قابل توجه است اینکه در این مدت، تلاشی هم برای حذف سوداگران بازار و گروه های شناخته شده ای که با بالا و پایین کردن مصنوعی قیمت سهم ها، و به بهای زیان میلیاردی سرمایه گزاران کم تجربه تر، سودهای کلان به جیب می زنند نشده است.

شاپور محمدی از مدیران جوان دولت تدبیر و امید به شمار می رود و اگر در این آزمون سربلند بیرون نیاید، ضربه سنگینی به مدیران جوان کشور وارد خواهد آمد و چه بسا اعتماد به آنها برای مسئولیت های بزرگ را کاهش دهد.

تاکنون کسی در سلامت شخص رییس سازمان بورس تردید نکرده اما واقعیت آن است که بخشی از آرامش ظاهری فعلی بورس به خاطر فعالیت آزادانه گروه های سودجو در سایه رییس سازمان است.

چندی پیش انتخاب با انتشار گزارشی به قلم یکی از کارشناسان مطلع شاغل در بورس، به شفاف سازی و مبارزه با فساد، به نقد و بررسی در خصوص یکی از مهمترین سوداگران بورس پرداخت. اشاره غیرمستقیم این گزارش و تاکید بر اینکه یکی از افراد موردنظر با وجود اینکه محلی از "اعراب" ندارد، اما دست به بالا و پایین کردن قیمت سهم می زند، باعث شد تا فرد موردنظر نویسنده گزارش را به صورت جدی تهدید کند.

عجیب اینکه این تهدید ابتدا به واسطه مسئولین شرکت دولتی فعال در حوزه بورس که نویسنده گزارش در آن مشغول به کار بود به اطلاع وی رسید و در نهایت منجر به اخراج نویسنده گزارش شد.

نکته قابل تامل دیگر اینکه فرد موردنظر به صراحت پدر همسر خود را به عنوان شاهد مفاسدش در بورس معرفی کرده و به او دلگرم بود!

او حتی در تهدید خود از افراد دیگری از جمله محمودرضا خواجه نصیر ( مدیر اسبق نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس ) نام برد که سر راهش قرار گرفته بود و در نهایت این سوداگر ایشان را "سر جایشان نشانده بود!"

اکنون باید منتظر ماند و دید آیا شاپور محمدی در این آزمون مبارزه با فساد که هم زمان رسیدگی به آن و هم نتیجه اهمیت ویژه ای دارد سربلند بیرون خواهد آمد؟

نتیجه مطلوب این رسیدگی بی تردید کوتاه شدن دست سوداگران بازار و مشخص شدن منابعی از قدرت است که این فرد سوداگر به آنها متصل است.

قابل توجه است که اخلال این افراد و گروه ها برای تمامی فعالان باتجربه بورس از سال ها قبل مشخص و مسلم است اما هیچ یک از آنها به دلیل قدرت، نفوذ و سیطره این افراد بر امور بورس، این مسائل را به صورت علنی مطرح نکرده بودند.

کارشناسان بورس به خوبی بر این واقعیت صحه می گذارند که کوتاه شدن دست این افراد از بازار، به افزایش حجم معاملات و رونق بورس منتج خواهد شد. اتفاقی که در حال حاضر سوداگران با این هدف که اهمیت خود در بازار را نشان دهند و دستشان برای اعمال نفوذ و بالا و پایین کردن قیمت سهم باز باشد، اجازه آن را نمی دهند.

مورد دیگری که قابل انتظار است برخورد جدی و واقعی و نه نمایشی با سوداگران است. واقعیت آن است که با وجود گذشت 4 سال از دولت تدبیر و امید، بسیاری از افرادی که در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد به رانت ها و موقعیت های اینچنینی دست یافته اند، هنوز هم قدرت سابق خود را در اختیار دارند. در واقع جابجا کردن چنین مسئولینی بین پست های مختلف دردی دوا نکرده و فساد را همچنان حفظ خواهد کرد.چاره کار، مبارزه واقعی با فساد و معرفی این افراد به مقام های قضایی است.

در این میان همچنان این تهدید وجود دارد که با ادامه این شرایط و سکوت سازمان بورس، مخالفان قسم خورده دولت تدبیر و امید به میدان آمده و طلبکارانه وضعیت به وجود آمده را به دولت روحانی نسبت دهند!

گفتنی است "انتخاب" مستندات مربوط به تهدیدهای صورت گرفته را به طور کامل در اختیار دارد و در صورت نیاز، به سازمان بورس و نهادهای مرتبط ارائه خواهد داد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
0
0
ایشون نمودار ها رو هم از سایت بورس حذف کردند.و به شدت به بازار صدمه زدند.چون سهام دار هنگام خرید نم دونه که سابقه سهم چی هست.لطفا در این باره هم گزارش تهییه کنید.
همچنین در باره بسته بودن طولانی نماد ها که در استانه مجمع ها هم باعث ترس عده زیاده شده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
0
0
باشه بابا شما خوبین. ما هم كه اصلا مدیریت رانتی شما رو یادمون نمیاد.
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۵
0
0
با سلام خدمت نویسندگان و مسولان این سایت اقتصادی و تشکر بابت روشنگری شما در بورس و نیز اینکه درد ما سهامداران مخصوصا سهامداران کنتور سازی را با شجاعت پخش کردید...بابت این روشنگری شجاعانه شما هرچند ما هنوز به حق پایمال شده خود نرسیده ایم ولی از صمیم دل از شما تشکر میکنم...در مورد این مقاله شما هم خاستم بگم من فقط منتظرم به پولم برسم دیگه یک ریال هم به این بورس نمیارم...و در سر پل صراط جلوی اینهایی که حق ما سهامداران کنتور سازی رو خوردن رو میگیرم....خدا لعنتشون کنه...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
0
0
منتظر دستگیری سلطان بورس و فرابورس و کارگزاری هم باشید
نظرات بینندگان