arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۴۹۴۰
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۵ - ۲۵ تير ۱۳۹۶
اژه‌ای:

اتهامات بقایی، اختلاس، تصرف غیرمجاز و تبانی با معاملات غیر دولتی است / بیانیه احمدی نژاد قابل تعقیب است / سفارش غذای بقایی به حساب وزارت اطلاعات / احمدی‌مقدم در بازداشت نیست اما پرونده دارد / یک عامل نفوذی آمریکا دستگیر و در دادگاه بدوی به 10 سال حبس محکوم شد

سخنگوی قوه قضائیه گفت: یک فرد نفوذی آمریکایی که با شرایط خاصی وارد ایران شده بود، پس از دستگیری و محاکمه در دادگاه بدوی به 10 سال حبس محکوم شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک عامل نفوذی آمریکا دستگیر و در دادگاه بدوی به 10 سال حبس محکوم شد/قاتل دختربچه اردبیلی، به قتلی دیگر اعتراف کرده
 
سخنگوی قوه قضائیه گفت: یک فرد نفوذی آمریکایی که با شرایط خاصی وارد ایران شده بود، پس از دستگیری و محاکمه در دادگاه بدوی به 10 سال حبس محکوم شد.

به گزارش انتخاب، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، سخنگوی دستگاه قضا امروز یکشنبه در جریان نشست خبری خود با اصحاب رسانه، در ابتدا ضمن خوشامدگویی و آرزوی شفای عاجل برای همه بیماران، بویژه یکی از همکاران رسانه‌ای اظهار کرد: در ابتدا چند نکته را مطرح می‌کنم که نکته نخست بحث دختر بچه‌ای است که توسط یک فرد مجرم به قتل رسید و در همان لحظه که اعلام شد این دختربچه مفقود شده، همه مسئولان استانی با جدیت تمام از جمله نیروی انتظامی، نیرو‌های امدادی و هلال احمر و ودادستانی و سایر دستگاه‌ها بلافاصله وارد کار می‌شوند و همه بررسی‌ها و بازرسی‌های لازم را انجام می‌دهند.
 
وی ادامه داد: در بررسی‌های اولیه نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود؛ در نتیجه به افرادی مظنون می‌شوند؛ از جمله به فردی که اکنون در بازداشت است و براساس قرائن و شواهدی این فرد را تحت تعقیب قرار می‌دهند. بر اساس گزارش دادستانی این فرد در ابتدای بازداشت که هنوز به قتل اعتراف نکرده بود، به همسر خود پیغام می‌دهد که مقداری مواد مخدر را در یک قسمت از محل مسکونی مخفی کرده‌ام که آنها را جابجا کنید.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای ادامه داد: همسر وی نسبت به این موضوع نگران می‌شود و موضوع را اطلاع می‌دهد که بلافاصله پس از آنکه برای بررسی می‌روند، به جنازه می‌رسند و به این ترتیب مسئله دنبال می‌شود. دستگاه قضایی استان با تمام جدیت از لحظه اول پیگیر موضوع بوده و ریاست محترم قوه قضائیه نیز تأکید کردند که هرچه سریع‌تر به این پرونده رسیدگی شود.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای درباره دستگیری و صدور حکم بدوی برای یک عامل نفوذی آمریکا نیز گفت: یکی از عوامل نفوذی آمریکا که مستقیما بوسیله این کشور هدایت می‌شده و تابعیت کشور دیگری را هم دارد، با نفوذ خاصی وارد ایران شد که با هشیاری ماموران وزارت اطلاعات دستگیر و در دادگاه بدوی به 10 سال حبس محکوم شد. این حکم قابل تجدیدنظرخواهی است و درصورت قطعیتِ آن، اطلاعات بیشتر در این مورد در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.
 
حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای به بحث قتل آتنا پرداخت و اظهار داشت: در بحث خانم کوچولویی که توسط یک فرد مجرم به قتل رسیده در ابتدای همان لحظه‌ای که اعلام شد وی مفقود شده همه مسئولان استانی با جدیت تمام نیروی انتظامی، دستگاه‌های امدادی، هلال احمر، دادستان،‌آتش‌نشانی و سایر دستگاه‌ها وارد کار شدند و همه مکان‌ها را بررسی و جستجو کردند تا اگر احیانا این فرد در چاهی افتاده یا جایی هست مشخص شود.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: در بررسی‌های اولیه نتیجه حاصل نشد و به افرادی مظنون شدند که همه فرد متهم در دسته آنها بود که با قرائن و شواهد همین فرد را دادستانی تحت تعقیب قرار داد.

اژه‌ای اعلام کرد: این فرد در مدت اول بازداشتی خود به خانم خود پیغام می‌دهد یک مقدار مواد مخدر در فلان نقطه منزل مسکونی خود دارم که آن را جابجا کن؛ خانم این فرد نگران می‌شود و این اطلاعات را به ما می‌دهد که بعد از بررسی به جنازه می‌رسند.

سخنگوی قوه قضائیه با بیان این مطلب که دستگاه قضایی استان با تمام جدیت از لحظه اول دنبال این قضیه بوده، از تاکید ریاست قوه قضائیه در رسیدگی هر چه سریع‌تر به این پرونده خبر داد.

وی گفت: متهم در اثنای رسیدن به این قتل فجیع و دلخراش به مورد دیگری اعتراف می‌کند و می‌گوید مدت‌ها قبل خانم دیگری را به قتل رسانده و در چاه یا چاله‌ای انداخته است.

وی ادامه داد: با همه تحقیقاتی که انجام شد تاکنون آثاری از آن جسد کشف نشده است ا لبته پیگیری‌ها ادامه دارد.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: به غیر از اعتراف این فرد اسناد، مدارک یا آثاری از جسد در آن نقطه‌ای که متهم اعتراف کرده، پیدا نشده است.

اژه‌ای در پاسخ به پرسش خبرنگاری که پرسید در خبرها آمده این فرد قتل‌های دیگری هم داشته، گفت: چیزی که این فرد رسما اعتراف کرده و محلش را نشان داده همین مورد دوم است. 
 
 محسنی‌اژه‌ای در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سخنگوی دولت گفته پرونده کاسبان تحریم را به سخنگوی قوه قضاییه ارسال کرده و اینکه آیا این پرونده در راستای پرونده زنجانی است گفت: باید از خود ایشان سوال کنید کاسبان تحریم چه کسانی هستند. مسلما تحت عنوان کاسبان تحریم، هیچ پرونده‌ای به قوه قضاییه نمی‌آید. اگر منظورشان پرونده بابک زنجانی است، در این مورد مدعی‌العموم اقدام کرد و حتی در وزارت نفت و دولت شکایت نمی‌کرد. البته در یک مقطعی تقاضای ممنوع‌الخروجی کردند اما این فرد توسط مدعی العموم بازداشت شد.

به گفته محسنی‌اژه‌ای موضوع فروش نفت توسط ناجا در ارتباط با پرونده زنجانی نیست.

سخنگوی قوه‌قضاییه درباره ماجرای روز قدس گفت: در این رابطه پرونده‌ای تشکیل شده است. در این ارتباط طبیعتا نیروهای انتظامی می‌توانستند همان جا اقدام کنند و اگر افرادی به قوه‌قضاییه معرفی شود، حتما اقدام می‌شود. البته دادستانی اقدامی کرده اما هنوز کیفرخواستی صادر نشده و پرونده به دادگاه نرفته است. برخی افراد را فقط به صورت اسمی معرفی کردند و تصویر برخی افراد را ارائه کردند.

محسنی‌‌اژه‌ای درباره سند خودرو و اعلام نظر مجلس گفت: آقای لاریجانی تکذیب کرد و گفت هیچ نامه‌ای ننوشتم و ندادم. رییس قوه‌قضاییه در بخشنامه خود توضیح داده قانون چه می‌گوید و در آخر هم گفته‌اند محاکم اسنادی را قبول می‌کنند و جنبه قانونی می‌دهند که در دفاتر اسناد رسمی ثبت شده باشد. چنانچه توسط دفترها ثبت نشده باشد در محاکم سند رسمی حساب نمی‌شود. نگفتند که مردم ملزم هستند. می‌خواهند بروند، می‌خواهند نروند. اما اگر مراجعه نکردند، مالکیت آنها در دادگاه به عنوان سند رسمی شناخته نمی‌شود. اولا رییس مجلس تکذیب کرده و گفته چنین نامه‌ای نداده و ثانیا رییس قوه‌قضاییه بخشنامه کرده که چنانچه خودرو در دفاتر ثبت نشود، در دادگاه سند رسمی محسوب نمی‌شود.

سخنگوی قوه‌قضاییه در پاسخ به این سوال که پرونده املاک شهرداری به کجا رسید گفت: اتفاق جدیدی نیفتاده است. تعدادی از قراردادها فسخ شد. یک مبلغی حددو 5 میلیارد تومان بازگردنده شد و از حدود 185 نفر تحقیقات صورت گرفته و پرونده در حال بررسی است اما هنوز دادگاه نرفته است.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال دیگری درباره کپی‌برداری از مدارک علمی و اینکه برخی رسانه ها در خصوص کپی برداری مدرک دکتری رییس جمهور مدارکی و مطالبی را منتشر کردند و اینکه قوه قضاییه وورد کرده است یا خیر گفت: باید شاکی خصوصی داشته باشد و اگر هم داشته باشد، در صلاحیت دادگاه روحانیت است.

وی در پاسخ به این سوال که پرونده آقای احمدی‌مقدم در بحث فروش نفت به کجا رسیده و اینکه آیا این فرد بازجویی و بازداشت شده است گفت: همان طور که آن زمان هم گفتم، آقای احمدی‌مقدم بازداشت نیستند اما پرونده دارد. 
 
بیانیه احمدی نژاد قابل تعقیب است

محسنی اژه ای در پاسخ به این سوال که یکی از مسئولان دولت نهم و دهم و بیانیه ای که رئیس جمهور سابق اعلام کرده و اینکه آیا پرونده فساد مالی است یا اداری و اینکه آیا بیانیه علیه مقام قضایی قابل تعقیب است؟ گفت: احمدی نژاد نامه سرگشاده ای خطاب به ملت نوشتند که بخش عمده آن و اظهار نظرها خلاف واقع است. ایشان مثل همیشه از خود متهم یا کس دیگر چیزی شنیده و آن را بیان کرده است. بخش هایی از آن قابل تعقیب است.

وی افزود: بخشهای دیگر این بیانیه جای جواب دادن دارد.

محسنی اژه ای تصریح کرد: یکی از اشکالاتی که به قوه قضاییه می گیرند این است که چرا اطلاع رسانی شما ضعیف است. ما بنا نداریم همه مطالب را بیان کنیم. از زمانی که قانون تصویب شده به ما اجازه نمی دهد که همه موارد را بگوییم.

محسنی اژه ای افزود: در قانون جدید مرتبط با تصویر قانون گذار پیش بینی کرده که با پیشنهاد دادستان و اجازه رئیس قوه قضائیه تصویر متهم اعلام شود.

وی افزود: احمدی نژاد در این بیانیه گفته که اتهام ایشان این بوده که در یک مصوبه دولتی در ۳۰۰ میلیون تومان توزیع کرده که این یک مصوبه است.
 
 اژه ای درباره اتهامات بقایی گفت: بقایی به تصرف غیرمجاز، تبانی با معاملات غیر دولتی و اختلاس و برخی موارد مالی متهم است. اینکه گفتند اتهام وی این بوده که مصوبه دولت را اجرا کرده، کاملا خلاف است. کفیل بقایی از دریافت ابلاغ حضوری خودداری کرد. وی کتبا درخواست کرد در انفرادی بماند.

سخنگوی دستگاه قضا افزود: چیزی در حدود ۲ میلیون یورو وجه نقد در اختیار متهمی از همین مجموعه بوده است.

وی درخصوص صدور حکم جلب فردی که احیرا بازدلشت گفت: ۲۴ اسفتد این فرد احضار شده و مامور ابلاغ اعلام کرد در این تاریخ در آدرس اعلام شده متهم حضور نشد. قرار شده است از مانور ابلاغ تحقیقات لازم انجام شود.

سفارش غذای بقایی به حساب وزارت اطلاعات

وی گفت: گاهی مامور ابلاغ مراجعه می کند و با وجود اینکه آدرس درست است اما می گویند فرد مورد نظر نیست.

محسنی تصریح کرد: ایشان ۲ وکیل داشتند که همین ها کفیل وی شدند. البته به این فرد ارفاق شده است که وکلا کفیل شدند.

سخنگوی دستگاه قضا اظهار داشت: کفیل این فرد حاضر به امضای صورت جلسه نشده است. در مرحله ای هم این فرد احضار می شود اما نمی آید و بعد از این جلب می شود.

وی در واکنش به این ادعا که گفته شده اجازه تهیه غذا از بیرون به متهم داده نشده است، گفت: در زمانی که این فرد در اختیار وزارت اطلاعات بوده بارها به حساب وزارت غذا سفارش داده است. این فرد در سوئیتی بوده که یخچال و تلوزیون داشته است و از نور کافی برخودار بوده است.

وی در خصوص اعتصاب غذای بقایی هم گفت: از این مورد اطلاعی ندارم.

محسنی اژه ای در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه برخی از استانداران به دادسرا دعوت و تفهیم اتهام شدند، دولت هم از برخی فرماندهان و ائمه جماعات شکایت کرده آیا این افراد هم تفهیم اتهام شدند یا خیر گفت: هر گزارش رسمی که ارسال شود بررسی می شود و از سمت دولت هم شکایت هایی ارسال شده است. در رسانه ها دیدم که رئیس جمهور گفته  شکایتی نداشته است بنابراین در مورد تخلفات هم باید شاکی خصوصی باشد. 
نظرات بینندگان