arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۴۹۷۲
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۷ - ۲۵ تير ۱۳۹۶

آخوندی: می‌خواستند صنعت هوانوردی را یک شبه به بهانه خصوصی‌سازی واگذار کنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر راه و شهرسازی در مراسم تودیع فرهاد پرورش و معارفه سرپرست جدید هما، حلم و صبوری پرورش را عامل تداوم فعالیت‌های هما در شرایط سخت تحریم دانست و گفت: همه باید سرپرست جدید ایران‌ایر را برای ادامه این راه همیاری کنیم.

به گزارش انتخاب به نقل از خبرآنلاین عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم تودیع فرهاد پرورش و معارفه خانم فرزانه شرفبافی سرپرست جدید هما گفت: از اینكه یك بار دیگر در جمع همكارانم در هما هستم خوشنود بوده و در تلاشم كه یكبار دیگر برای توسعه این شركت و ارتقای آن برای رقابت در سطح منطقه با یكدیگر گام برداریم.

آخوندی ادامه داد: آقای پرورش در طول مدت مدیریت خود در هما كارهای سختی را انجام دادند. ویژگی صبوری و بردباری وی درخور تقدیر است و عامل مهمی در تداوم فعالیت‌های هما در شرایط سخت تحریم بود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در شرایط سخت تحریم صبوری آقای پرورش كیمیایی بود كه به كار همه آمد. به سهم خود از خدمات وی تشكر می‌کنم.

وی ادامه داد: یكی از مسائلی كه در كشور ما از آن برداشت اشتباهی شد بحث خصوصی‌سازی و اجرای اصل ۴۴ و سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری بود.

این مقام مسئول با اشاره به این نکته که در سال ۹۱ و قبل از شروع مسئولیتم در كتابی در این باره مطالبی را نوشتم، گفت: سرجمع سرمایه‌گذاری‌ها و انباشتی كه ملت ایران در دولت مدرن در حوزه صنعت داشت چیزی حدود ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه بود كه در قالب شركت‌های مختلف در حوزه‌های پتروشیمی و سایر حوزه‌ها وجود داشت. بااین حال از نظر من نكته بسیار مهم‌تر فرهنگ صنعتی و سازمانی بود كه در این شركت‌ها انباشت شده بود و تمام ایده خصوصی‌سازی یافتن راهكار برای ثروت ملی، انسانی، فناوری و مادی بود كه بتواند نرخ بهره‌وری را بیشتر كند.

آخوندی ادامه داد: جفای بزرگ در حق ملت ایران و صنعت این بود كه تمام این ثروت به ثروت مادی تبدیل و معادل شد یا اینكه ساختمان و تجهیزات بنگاه‌ها را ارزیابی و نهایتا با اعلام اینكه اینها شر هستند اقدام به دفع شر نمودند.

وی افزود: خصوصی سازی در تمام دنیا از ۱۹۸۵ در حال اجراست منتهی در تمام جهان اول به این نكته اهمیت می‌دهند كه شركت‌ها را بازسازی نمایند و بعد اقدام به واگذاری آن‌ها كنند. هیچ كشوری در هیچ كجای جهان شركت مخابرات خود را به عنوان دفع شر رد نمی‌كند. مگر می‌شود صنعت پتروشیمی یا صنعت هوانوردی را یك شبه به بهانه خصوصی‌سازی واگذار كرد.

آخوندی به خصوصیات فردی و بردباری فرهاد پرورش اشاره كرد و ادامه داد: از این جهت حلم ایشان ارزشمند است كه با صبوری جلوی واگذاری و ضرر و زیان‌ها را گرفت. می‌خواستند هما را با هر قیمتی بفروشند آن هم بدون محاسبه ارزش سال‌ها تجربه نیروی انسانی و برندی كه افتخار ملت ایران بود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: من از جمله كسانی هستم كه به خصوصی‌سازی علاقه‌مند بوده و در آن باره مقاله دارم اما تاكید می‌كنم برای خصوصی‌سازی ابتدا بازسازی ساختاری بنگاه‌های بزرگ و بعد واگذاری این بنگاه‌ها باید انجام شود.

وی ادامه داد: خوشحالیم كه توانستیم هما را به چرخه بازسازی ساختاری برگردانیم و امیدواریم این سازمان بتواند در مسیر توسعه گام بردارد.

آخوندی به سرپرست جدید هما اشاره كرد و گفت: امیدوارم خانم شرفبافی با اندیشه‌های نو، انرژی تازه و توان بیشتر این راه را ادامه دهد. من مطمئن هستم به كمك شما همائیان عزیز یك همای سرافراز را خواهیم داشت و همچنین امیدوارم كه بتوانیم با كمك یكدیگر خانم شرفبافی را بر انجام ماموریت جدید یاری دهیم.

وزیر راه و شهرسازی در پایان ابراز امیدواری كرد كه فرهاد پرورش در ماموریت جدید خود موفق باشد و ادامه داد: خانواده صنعت هوانوردی خانواده‌ای كوچك اما موثر در توسعه ملی است. برهمین اساس سازمان هواپیمایی کشوری، شركت فرودگاه‌ها و خود ما در وزارتخانه باید با كمك و همكاری یكدیگر در توسعه این صنعت گام برداریم.
نظرات بینندگان