arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۵۵۱۲
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۶ - ۲۸ تير ۱۳۹۶

آیا با خروج اکوادور توافق کاهش تولید اوپک از هم می پاشد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خروج اکوادور از توافق کاهش تولید نفت می تواند ایجاد کننده سابقه خطرناکی در درون اوپک باشد و درها را برای خروج دیگر تولید کنندگان از توافق کاهش تولید باز کند.

به گزارش انتخاب به نقل از تسنیم، اکوادور، یکی از اعضای کوچک اوپک با این استدلال که به درآمد نفتی بیشتری نیاز دارد، اعلام کرده که قصد دارد از توافق کاهش تولید اوپک خارج شود و تولید نفت خود را افزایش خواهد داد.

کارلوس پرز، وزیر نفت اکوادور که کشورش متعهد شده بود تولید نفت خود را 26 هزار بشکه در روز کاهش دهد، با اشاره به تاثیر ناچیز تولید این کشور بر عرضه کلی اوپک گفته: «کاری که اکوادور انجام می دهد یا انجام نمی دهد، هیچ تاثیر عمده ای بر تولید اوپک ندارد.»

هرچند ممکن است خروج اکوادور از توافق کاهش تولید از نظر حجم تولید تاثیر چندانی بر بازار جهانی نفت نداشته باشد، اما می تواند ایجاد کننده سابقه خطرناکی در درون اوپک باشد و درها را برای خروج دیگر تولید کنندگان و شاید تولید کنندگان بزرگ از توافق کاهش تولید باز کند.

آمریتا سن، تحلیلگر ارشد موسسه انرژی اسپکتس گفت، خروج این کشور از توافق «تاثیری بر توازن بازار جهانی نفت نخواهد گذاشت، اما نشان می دهد که اکنون که توافق کاهش تولید نتوانسته قیمت ها را افزایش دهد، چالش های اعضای اوپک برای تداوم توافق بیشتر شده است.» وی افزود، اعلام خروج اکوادور «ممکن است بار دیگر نگرانی ها در مورد از هم پاشیدن توافق کاهش تولید را بیشتر کند.»

اکوادور گفته یک توافق «نانوشته» با اوپک انجام داده بود که به این کشور امکان می داد بسته به نیازهای مالی خود، تولید خود را تغییر دهد، اما اوپک هیچگاه از چنین توافقی صحبت نکرده است.

اکوادور تنها کشور عضو اوپک نیست که با کمبود منابع درآمدی مواجه است، و کشورهای دیگری نظیر الجزایر نیز به شدت برای تامین هزینه های خود به درآمدهای نفتی وابسته هستند. به گفته توربجورن کجوس، تحلیلگر دی ان بی بانک در اسلو، اکنون دیگر اعضای کوچک اوپک نیز ممکن است با این استدلال که به پول بیشتری نیاز دارند، از توافق خارج شوند.
نظرات بینندگان