arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۵۶۰۷
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۰۹ - ۲۹ تير ۱۳۹۶

دیوان عالی آمریکا به فرمان مهاجرتی ترامپ رأی مثبت داد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دیوان عالی آمریکا به دولت ترامپ اجازه داد فرمان مهاجرتی را سختگیرانه اجرا کند؛ اما در عین حال لغو معافیت بستگان نزدیک از جمله پدربزرگ ها و مادربزرگ ها از ممنوعیت سفر را رد کرد.

به گزارش انتخاب به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دیوان عالی آمریکا روز چهارشنبه (به وقت محلی) به دولت ترامپ اجازه داد فرمان مهاجرتی را دست کم تا زمانی که یک دادگاه استیناف فدرال ورود نکرده است، سختگیرانه تر اجرا کند.

این در حالی است که بنابر رای این دیوان، بستگان نزدیک از جمله پدربزرگ ها و مادربزرگ ها که از سوی دادگاه هاوایی از ممنوعیت سفر معاف شده بودند، همچنان می توانند به آمریکا سفر کنند.

هفته پیش دولت ترامپ اقدام به لغو حکم «دریک واتسون» قاضی دادگاه فدرال هاوایی کرد که مهاجرت کسانی را که به صورت رسمی در یکی از موسسات مهاجرتی آمریکا ثبت نام کرده بودند، تسهیل می کرد.

واتسون همچنین رای به تعمیم بستگان اتباع آمریکایی یا دارندگان گرین کارت این کشور که تبعه 6 کشور مسلمان (ایران، سومالی، لیبی، سودان، سوریه و یمن) باشند، داد.

براساس رای این قاضی، پدربزرگ ها، مادر بزرگ ها، نوه ها، برادران زن و شوهر، خواهران زن و شوهر، عمه ها، عموها، خاله ها، دایی ها، خواهر زاده ها و برادرزاده ها، عموزاده ها، عمه زاده ها، دایی زاده ها و خاله زاده ها جزو اقوام نزدیک به شمار رفته و از شمول این محدودیت خارج می شوند.

دیوان عالی آمریکا بخشی از رای این قاضی را که مربوط به مهاجران می شد، لغو کرد اما معافیت خویشاوندان را به همان شکلی که واتسون تعمیم داده بود، باقی گذاشت.

قضات دیوان عالی همچنین اعلام کردند که دادگاه استیناف فدرال سان فرانسیسکو باید این پرونده را بررسی کند، اما مشخص نیست که این بررسی تا چه زمانی به طول خواهد انجامید.

این در حالی است که حدود 24 هزار مهاجری که در حال حاضر در یکی از خیریه ها یا موسسات مذهبی در ایالات متحده ثبت نام کرده اند، نمی توانند از قانون معافیت بستگان برای ورود به آمریکا استفاده کنند.

افزون بر این، دیوان عالی درخواست دولت برای توضیح درخصوص حکم ماه گذشته این دیوان مبنی بر مجاز بودن دولت برای بازگرداندن بخشی از ممنوعیت 90 روزه برای سفر اتباع ایران، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن به آمریکا و همچنین ممنوعیت 120 روزه ورود مهاجران از همه کشورها را رد کرد.

این حکم دیوان عالی بخش بزرگی از مهاجران و مسافران را که «رابطه اصیل» با شخص یا نهادی در آمریکا دارند از فرمان مهاجرتی معاف می کرد.

قضات دیوان تعریف «رابطه اصیل» را مشخص نکردند اما گفتند که این رابطه می تواند شامل نسبت فامیلی نزدیک، پیشنهاد کاری یا درخواست ثبت نام دانشگاه باشد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان