arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۵۶۲۳
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۰ - ۲۹ تير ۱۳۹۶

ریابکوف: حتی اگر روسیه پرچم سفید بالا ببرد، آمریکا تحریم‌ها را لغو نمی‌کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
"سرگئی ریابکوف" گفت: «روسیه هر کاری کند، حتی اگر همه مواضع آمریکا را قبول کرده و پرچم سفید تکان دهد، باز هم تحریم‌های ضدروسی لغو نخواهند شد.»

به گزارش انتخاب به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه معتقد است، حتی اگر مسکو پرچم سفید تکان دهد، واشنگتن باز هم تمام تلاش خود را بکار خواهد بست تا تحریمها علیه روسیه لغو نشوند.

ریابکوف که تازه از سفر به آمریکا بازگشته، شب گذشته در یک برنامه زنده از شبکه یک تلویزیون روسیه، گفت: «ما به خوبی می دانیم که تحریمهایی که اکنون اعمال شده است، هر کاری هم که انجام دهیم و حتی اگر اعلام کنیم که با همه آنچه آنها می گویند موافقیم و پرچم سفید هم تکان دهیم، هیچ فرقی نمی کند و این تحریمها لغو نخواهند شد. سناتورهای آمریکایی همچنان جلسه شنود، درخواست شنود مجدد ترتیب داده و میلیونها بهانه می تراشند تا این تحریمها لغو نگردد.»  

معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که مسکو حق خویش می داند که به تحریمهای آمریکا پاسخ متقابل دهد.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا می توان تحریمهای متقابل روسیه علیه آمریکا را موثر نامید، وقتی آنها به اقتصاد خود روسیه لطمه می زنند، توضیح داد: « هیچکس در نتیجه اعمال فشار به چیزی نخواهد رسید و کشورهایی که سعی دارند با اعمال فشار حق روسیه برای مقابله به مثل را اقدامی غیرقانونی توجیه کنند، سخت در اشتباه هستند و پاسخ روسیه مغایر با ضوابط حقوق بین الملل نیست. واقعیت این است که مواضع ما بر اساس حق روسیه برای دفاع از منافع ملی این کشور است و هر چه تمسخر دشمنان ما بیشتر شود، مواضع ما قاطع تر خواهد شد.»

املاک متعلق به روسیه هرگز موضوع معامله قرار نخواهد گرفت

ریابکوف همچنین تاکید کرد که مسئله امکان دسترسی روسیه به املاک دیپلماتیک خویش در خاک آمریکا، هرگز موضوع معامله قرار نخواهد گرفت و مسکو بدون هیچ پیش شرطی خواستار بازگرداندن آنهاست.

وی با اشاره به اینکه، بسیاری بر این عقیده هستند که دولت کنونی آمریکا متمایل است «بر سر این قضیه معامله کند»، یادآور شد: «البته ما تاکنون علامتی برای تایید مسئله معامله در این رابطه ندیده ایم. ولی در مجموع مواضع ما روشن و قطعی است: این املاک به ما تعلق دارد و باید به روسیه بازگردانده شوند و اقدام طرف آمریکایی نقض آشکار کنوانسیون وین و دیگر ضوابط بین المللی است.»    

این دیپلمات بلندپایه افزود: «متاسفانه دولت دونالد ترامپ از مواضع غیرمنطقی دولت سابق آمریکا در این زمینه صرف نظر نکرده است. ولی روسیه نیز به تلاش خود از همه راههای قانونی و دیپلماتیک برای رسیدن به حق خویش ادامه خواهد داد و هیچ سازشی در این رابطه صورت نخواهد گرفت.»  

معاون وزیر خارجه روسیه در پاسخ به سئوال دیگری گفت که در دیدار با "توماس شنون" همتای آمریکایی خود هیچ اتفاقی نیفتاده که بتوان با افتخار از آن صحبت کرد. وی یادآور شد: «دور جدید مذاکرات ما در واشنگتن را نمی توان سازنده ارزیابی کرد و نتیجه‌ای از این رایزنی‌ها بدست نیامد.»  

در همین رابطه ریابکوف اظهارات خود با خبرنگاران در واشنگتن که گفته بود، «ما تقریبا به توافق رسیده ایم» را اینچنین توجیه کرد: «کلمه "تقریبا" یک کلمه دفاعی برای مواقعی است که نمی توان پاسخ درستی به خبرنگاران داد و در آن موقعیت زمان برای توضیح بیشتر هم نبود. ضمن اینکه مذاکرات همچنان ادامه داشت و بکار گیری این کلمه معنای قطعی ندارد.»

این مقام روس همچنین در تفسیر اخبار پیرامون دیدار دوم روسای جمهوری روسیه و آمریکا در هامبورگ نیز گفت: «کسانی که این مسئله را مغایر با پروتکل ملاقاتهای دوجانبه می دانند، در واقع قصد دارند تا به اعتبار دونالد ترامپ لطمه بزنند و از این مسئله برای اعمال فشار بیشتر بر وی در داخل ایالات متحده استفاده کنند.»
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان