arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۵۸۱۳
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۱ - ۳۰ تير ۱۳۹۶

اعتراف کنگره آمریکا: متون درسی عربستان الهام بخش تروریسم در جهان است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا ضمن بررسی متون درسی عربستان، این متون را دارای محتوای افراط گرایانه و الهام بخش تروریسم در جهان دانست.

به گزارش ایرنا، کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز 19 ژوییه (29 تیرماه) به بررسی متون درسی عربستان و تاثیرات آن بر افراط گرایی در عربستان و دیگر نقاط جهان پرداخت.

در این جلسه استماع «نینا شیا» مدیر مرکز آزادی مذهبی موسسه هادسون، «دیوید اندرو وینبرگ» عضو ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی ها، «فرانک وولف» عضو سابق مجلس نمایندگان آمریکا و «داگلاس جانستون» رئیس سابق مرکز بین المللی مذهب و دموکراسی سخنرانی کردند.

نینا شیا با تاکید بر تحقیقات خود و همکارانش پیرامون متون درسی عربستان، آموزه های وهابی و افراطی را در حمله 11 سپتامبر که به گفته او 79 درصد تروریست هایی که در آن شرکت داشتند تبعه عربستان بودند، موثر دانست.

وی به پژوهش های کمیته ای که 'عبد الله' پادشاه وقت عربستان در سال 2003 برای بازبینی متون درسی دوره راهنمایی و دبیرستان منصوب کرده بود، اشاره کرد و گفت: آن ها به این نتیجه رسیدند که این متون به دانش آموزان یاد می دهند که برای حفظ دین خود دیگران را بکشند.

به گفته شیا با وجود برخی تغییرات در 10 سال گذشته در متون درسی عربستان، این متون همچنان دارای محتوای افراط گرایانه علیه ادیان و مذاهب دیگر از جمله یهودیان، مسیحیان، شیعیان و صوفیان است و دانش آموزان را به کشتن آنان تشویق می کند.

وی با یادآوری وعده عربستان به بازبینی و اصلاح متون درسی در همه مقاطع، گزارش اخیر وزارت خارجه آمریکا مبنی بر وجود محتوای افراط گرایانه و نفرت پراکنانه در این متون را دال بر عدم اصلاح آن دانست.

نینا شیا با تاکید بر لزوم توجه بیشتر وزارت امور خارجه آمریکا به این مساله به عنوان مساله ای امنیتی، خواستار شد تا زمانی که عربستان اقدام به حذف محتوای افراط گرایانه از متون درسی نکرده، با توقف قراردادهای دفاعی میان آمریکا و عربستان و همچنین محدود کردن اعطای ویزا به مقام های سعودی فشار بر آنان افزایش یابد.

در این جلسه همچنین دیوید اندرو وینبرگ ضمن گزارشی مفصل پیرامون متون درسی عربستان در سال تحصیلی 2016-2017، ادعای عربستان در اصلاح کامل این متون را دروغ توصیف کرد.
وینبرگ با اشاره به اینکه اصلاحاتی صورت گرفته اما کامل نیست، افزود: به عنوان مثال متن «پروتکل بزرگان صهیون» از متون درسی امسال حذف شده است.

وی در سخنان خود کشورهای دیگر منطقه خلیج فارس را نیز مروج افراط گرایی و حامی تروریسم توصیف کرد و افزود: اما اقدامات عربستان به دلیل بزرگی این کشور تاثیراتی گسترده تر دارد.

وی در ادامه افزود: اکنون که عربستان از لحن تند دولت ترامپ علیه ایران برای رسیدن به جایگاهی بالاتر در سیاست خارجی آمریکا استفاده می کند، فرصت خوبی است تا فشار بر این کشور برای اصلاح متون درسی را افزایش دهیم.

همچنین فرانک وولف عضو سابق مجلس نمایندگان آمریکا با تاکید بر ترویج افراط گرایی از سوی عربستان حتی در خارج از این کشور، دانشکده اسلامی سعودی در ویرجینیا را یکی از موسساتی دانست که عربستان افراط گرایی را از طریق آن در آمریکا گسترش می دهد.

داگلاس جانستون نیز در این جلسه با مرور بر سابقه متون درسی حاوی افراط گرایی در عربستان، برخی سازمان ها و موسساتی را که عربستان از طریق آن ها کتاب های مروج خشونت را در جهان توزیع می کند ذکر کرد.

به گفته جانستون، موسسه اتحادیه جهان اسلام، سازمان بین المللی امداد اسلامی، مجمع جهانی جوانان مسلمان، سازمان المقتدا در انگلیس و بنیاد الحرمین جزو این موسسات هستند.

وی در پایان گفت: در برخی از کشورها مثل بورکینافاسو، مالی، نیجریه، سومالی و تانزانیا، سرمایه گذاران سعودی بر فرایند تربیت معلم و تالیف متون درسی مذهبی نظارت نزدیک دارند.

نظرات بینندگان