arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۶۰۳۰
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۷ - ۳۱ تير ۱۳۹۶

کنایه‌های زیباکلام به قالیباف: به در و دیوار می‌زنی تا جایگاهی پیدا کنی/ بعید است حتی نماینده شوی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
صادق زیباکلام در واکنش به نامه قالیباف، گفت: قالیباف نمی‌تواند از نظر سیاسی در حوزه تفکر، اندیشه و جریان سازی تبدیل به رئیس یک جریانی به نام نواصولگرایی شود. در واقع هیچ شخصیت کت و شلواری نمی تواند چنین جایگاهی را در جریان اصولگرا احراز کند چون همچنان شیخوخیت اصولگرایی روحانیت است. به عبارت دیگر جامعه روحانیت و جامعه مدرسین پدرخوانده جریان اصولگرایی محسوب می شوند. در واقع جریان اصولگرا به آن درجه از تکامل اجتماعی نرسیده که یک چهره غیرروحانی بتواند برای جریان اصولگرا جریان سازی کند و یک تحولی را به وجود بیاورد.

به گزارش انتخاب به نقل از نامه نیوز، اهم اظهارات زیباکلام به شرح زیر است:

*شاید آقای قالیباف می خواهد که یک جایی برای خودش در سپهر سیاسی ایران به وجود بیاورد و می خواهد در حقیقت به سرنوشت احمدی نژاد دچار نشود. چون به هر حال می داند اگر بخواهد به جریان اصولگرایی بچسبد هیچ جایگاهی ندارد. یعنی او نه در بین اصولگرایان جایگاهی دارد نه بیرون جریان بیرون جریان اصولگرایی؛ بنابراین آقای قالیباف امیدوار است با مانورهایی اینچنینی جایگاهی در سپهر سیاسی ایران تحت عنوان نواصولگرایی یا اصولگرایی جدید برای خودش به وجود بیاورد.

*قالیباف درست می گوید اصولگرایی به آخر خط رسید. معتقدم اصولگرایی نه امروز که در دوم خرداد 76 به آخر خط رسید. منتهای مراتب آن 8 سالی که آقای احمدی نژاد آمد آن 8 سال به نوعی اصولگرایان را گول زد. در واقع آن 17 میلیون رأی آقای احمدی نژاد در تیر 84 اصولگرایان را به این نتیجه رساند که حیات سیاسی قابل توجهی در ایران دارند.

*قالیباف دست و پا می زند که در روزهای آخر شهرداری تهران یک جایگاهی را برای خودش مهیا کند. حالا یک تعابیر انقلابی را هم بکار می برد ولی همانطور که گفتم جریان اصولگرایی تمام شده است و دست کم اگر امیدی به جریان اصولگرایی باشد، این امید را باید به روحانیون دگراندیشی داشت که در آینده ظهور می کنند تا باز بتوانند با اسلام سیاسی یک حرکتی را به وجود بیاورند.

*حرکت قالیباف را هم نمایشی تبلیغاتی می‌توان نامید و هم تلاشی برای ایجاد یک جایگاه سیاسی است. اگر از نگاه آقای قالیباف نگاه کنیم می بینیم او نزدیک 12 سال شهردار بوده، قبلش نیز رئیس پلیس بود، الان هم آنقدر پیر نشده که برود بازنشسته شود بنابراین خیلی سخت است که قدرت را رها کند و دیگر در قدرت نباشد ولی در عین حال می داند هیچ شانسی ندارد حتی بعید است بتواند نماینده مجلس شود.

* کدام بخش از جریانات اصولگرا از آقای قالیباف حمایت می کنند؟ نه اصولگرایان معتدل و میانه رو حامی قالیباف هستند و نه روحانیت و جریانات تندرو مثل پایداری اصولگرا ظاهر از قالیباف حمایت کنند. به همین دلیل آقای قالیباف به در و دیوار می زند تا شاید یک فضا و جایگاه سیاسی را برای خودش به وجود آورد.
نظرات بینندگان