arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۶۰۶۱
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۹ - ۳۱ تير ۱۳۹۶

لس آنجلس تایمز خطاب به ترامپ: با توافق هسته‌ای ایران بازی نکن

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک روزنامه آمریکایی ضمن تاکید بر اینکه زمان آن رسیده تا ترامپ از بازی "حمایت آمریکا از برجام" دست بکشد نوشت:‌ تا زمانی که ایران به برجام پایبند بماند، آمریکا نیز باید تعهدات خود در این‌باره را اجرایی کند.

به گزارش انتخاب، روزنامه لس‌آنجلس تایمز در گزارشی نوشت:‌ دولت ترامپ هفته گذشته پایبندی ایران به توافق بین‌المللی برجام را تائید کرد. اما در ساعات پایانی این‌گونه به نظر می‌رسید که ترامپ قرار نیست پایبندی ایران را تائید کند.

حتی ترامپ مراسم کنفرانس تلفنی که برای خبرنگاران تدارک دیده شده بود را لغو کرد.

در نهایت ترامپ پس از برنامه‌ریزی برای صدور تحریم‌های جدید در دیگر حوزه‌ها علیه ایران با تایید پایبندی ایران به برجام موافقت کرد. روز بعد وزارت‌ خزانه‌داری آمریکا 18 فرد و موسسه ایرانی را به فهرست تحریم‌های اقتصادی اضافه کرد که به حمایت مالی و فنی از سپاه پاسداران متهم شده‌اند.

اگرچه ترامپ تاکنون به قولی که در طی کمپین انتخاباتی خود مبنی بر لغو برجام داده بود عمل نکرده است اما هنوز هم نسبت به این توافق مشکوک مانده حتی با اینکه ایران به همه مفاد برجام پایبند مانده است.

بنا بر قانون ترامپ باید هر 90 روز یک‌بار پایبندی ایران به تعهدات خود به برجام را  به کنگره اعلام کند.

دولت ترامپ تاکنون چندین بار پایبندی ایران به برجام را تایید کرده است اما شرایط حساسی که در بیانیه تایید هفته گذشته وجود داشت باعث ایجاد نگرانی‌هایی نسبت به آینده برجام شده است.

این عدم اطمینان و قاطعیت کاخ سفید نسبت به تایید برجام، دو دلیل نگران‌کننده است. این موضع باعث اختلاف آمریکا با متحدانش بر سر برجام می‌شود چرا که متحدان ما از برجام به شدت دفاع می‌کنند و می‌تواند ایران را به سمت لغو توافق حرکت دهد.

به گزارش ایسنا، مقامات ایران همواره تاکید کرده‌اند تا زمانی که آمریکا به برجام پایبند بماند،‌ ایران نیز تعهدات خود را اجرا خواهد کرد.

ترامپ در زمان کاندیداتوری خود برای ریاست جمهوری آمریکا با انتقاد از برجام آن را بدترین توافق تاریخ آمریکا خواند اکنون در مقام ریاست جمهوری اعلام کرده است که ایران روح برجام را نقض کرده است. سخنگوی  وزارت خارجه آمریکا نیز اخیرا اعلام کرد که اقدامات ایران در منطقه نتایج صلح‌آمیزی که قرار بود را طریق برجام حاصل شود را از بین برده است.

البته باراک اوباما به دنبال آن بود که برجام سرآغازی برای تغییر موضع ایران و نزدیک شدن آن به موضع غرب باشد که البته این اتفاق رخ نداده اما برجام هرگز قرار نبود که ابزاری برای تضمین تغییر رفتار ایران در دیگر زمینه‌ها باشد و آنچه کاخ سفید آن را اقدامات خصمانه ایران در منطقه می‌خواند چه انجام آزمایش موشکی بالستیک یا حمایت از حزب‌الله توسط برجام ممنوع نشده‌اند که البته می‌توان جداگانه این نگرانی‌ها را از طریق مذاکرات با ایران حل کرد.

زمان آن رسیده تا ترامپ از بازی حمایت آمریکا از برجام دست بکشد و تا زمانی که ایران به برجام پایبند می‌ماند، ‌آمریکا نیز باید تعهدات خود را اجرایی کند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان