arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۶۰۷۱
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۲۰ - ۳۱ تير ۱۳۹۶

مولاوردی: اصلاح‌طلبان برای حضور زنان در کابینه، لیست دادند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون رئیس‌جمهور گفت: جمعی از خانم‌های اصلاح طلب که در تشکل های مختلف فعال هستند فهرست پیشنهادی خود را برای چینش کابینه دادند اما زنان اصولگرا ورودی به این مسئله نداشتند.

به گزارش انتخاب به نقل از خبرآنلاین، حضور زنان در کابینه به ویژه صدر وزارتخانه ها موضوعی است که همواره بعد از هر انتخابات ریاست جمهوری محل بحث و تحلیل قرار می گیرد. یک دیدگاه می گوید منعی وجود ندارد بلکه زنان باید خود را به آن درجه از توان مدیریتی برسانند اما در مقابل برخی نیز معتقدند هنوز زنان امکان دسترسی عادلانه به فرصت های مدیریتی را در کشور ندارند.

شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور دیدگاه دوم را تأیید می کند و می گوید: نظرمان این است که مصوبه مهم شورای عالی اداری درباره لزوم دادن 30درصد از مدیریت ها به زنان باید انجام شود تا ما کم کم و به تدریج به شرایط عادی و عادلانه برسیم.

مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید.

***

فکر می کنید نگاه به چینش کابینه باید جنسیتی باشد به این معنا که حتما خانم ها در کابینه حضور داشته باشند یا آنکه نگاه کارشناسی بر مبنای ویژگی های کارآمدی، تخصصی و شایسته سالاری باید ملاک نظر قرار بگیرد؟

اصل، رعایت شایسته سالاری است به شرط ها و شروطه ها، در واقع زمانی ما می توانیم این را مطرح کنیم که دسترسی عادلانه به فرصت ها و منابع از قبل فراهم بوده باشد و در یک شرایط عادلانه و برابر زن و مرد به نقطه ای برسند که بین این دو نفر هر کدام شایسته تر است انتخاب شود ولی وقتی شرایط عادلانه نبود، ما نمی توانیم این نگاه را داشته باشیم.

یعنی شما معتقدید هنوز دسترسی به فرصت ها برای زن و مرد عادلانه نیست؟

خیر، کجا عادلانه است؟ مشخص است با وضعیتی که درباره جایگاه مدیریتی زنان داریم، اصلا قابل مقایسه نیست که بخواهیم شایسته تر، متخصص تر و با تجربه تر را انتخاب کنیم بنابراین نظرمان این است که مصوبه مهم شورای عالی اداری درباره لزوم دادن 30درصد از مدیریت ها به زنان باید انجام شود تا ما کم کم و به تدریج به شرایط عادی برسیم.

فراکسیون زنان مجلس یک لیستی را برای چینش کابینه به رئیس جمهور پیشنهاد داد، آیا دیگر مجموعه ها مثل احزاب اصلاح طلب و اصولگرا یا تشکل های مردم‌نهاد لیستی دادند؟

گروه های مختلف طبیعتا نظرات شان را می دهند. فهرستی از طرف خانم های اصلاح طلب داده شد.

خانم های اصلاح طلب برای حزب خاصی بودند یا از طرف شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان این فهرست را دادند؟

خیر، از طرف شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان نبود، جمعی از خانم های اصلاح طلب که در تشکل های مختلف فعال هستند فهرست پیشنهادی خود را دادند. طبیعتا در این زمان گروه های مختلف سعی می کنند از فرصت برای طرح فهرست مدنظر خود استفاده کنند.

برای اینکه فهرست پیشنهادی مشترک درباره کابینه تدوین و ارائه شود آیا رایزنی بین خانم های اصلاح طلب و اصولگرا انجام می شود یا اصلا چنین زمینه ای وجود دارد؟

زنان اصولگرا بعید می دانم، برای ارائه لیست ورود کرده باشند.

آیا خانم های دو جناح سیاسی حاضرند با یکدیگر درباره این موضوع نشستی داشته باشند؟

در این دوره اتفاق نیفتاد.

خیلی از سیاسیون کشور معتقدند ضرورت دارد دو جناح سیاسی با هم درباره موضوعات ملی گفتگو کنند اما به نظر شما وقتی موضوع مشترکی مثل حضور خانم ها در کابینه وجود دارد، چه ظرف و قالبی برای برقراری این گفتگو مناسب است؟

قالب های متعددی داریم که می شود از آن ظرفیت ها استفاده کرد و برای تحقق اهداف و فصول مشترکی که همه دارند به گفتگو نشست. ائتلاف اسلامی زنان زمانی برای همین هدف تشکیل شد اما الان فعالیتش متوقف است. فارغ از این ائتلاف، خیلی مجموعه های دیگر مثل معاونت امور زنان ریاست جمهوری و کمیته زنان خانه احزاب می توانند در این زمینه پیش قدم باشند. بنابراین می شود امیدوار بود.
نظرات بینندگان