arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۶۰۸۱
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۲۱ - ۳۱ تير ۱۳۹۶

ترفندی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان در کودکان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو انجمن متخصصان دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی ایران با بیان اینکه توجه به بهداشت دهان و دندان هر فرد در دوران کودکی از اهمیت زیادی برخوردار است، افزود: پیشگیری به موقع از بروز پوسیدگی های دندانی از حدود سن 2 سالگی و با رعایت بهداشت دندان های شیری آغاز می شود.

به گزارش انتخاب، وحید رضایی موید گفت: دندان های شیری از 6 ماهگی تا 2 سالگی رشد می کنند و از 2 تا 6 سالگی کودک فقط دندان شیری دارد و از سن 6 تا 12 سالگی که دوره مختلط شیری-دائمی نامیده می شود، دندان های شیری و دائمی توأمان در دهان کودک است و از حدود 12 سالگی به بعد هیچ دندان شیری در دهان وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: دوره دندانی شیری و مختلط شیری- دائمی در سلامت دندان های دائمی بسیار اهمیت دارند بنابراین باید به کاهش پوسیدگی های دندانی در این دوره زمانی توجه کرد.

رضایی موید، مراجعات 6 ماهه و سالانه به دندانپزشکی، استفاده منظم از مسواک و نخ دندان و کاهش خوردن مواد قندی و انواع شیرینی را از مهمترین موارد پیشگیری از پوسیدگی دندان ها برشمرد.

وی افزود: پوسیدگی دندان ها از سنین حدود 1 تا 2 سالگی می تواند شروع شود و تا پایان عمر نیز می تواند ادامه یابد؛ بنابراین هرچه پوسیدگی دندانی در دوره دندان های شیری بیشتر باشد، در دوره دندان های دائمی نیز پوسیدگی دندان افزایش می یابد.

متخصص دندانپزشکی ترمیمی توضیح داد: دندان ها در اثر شکستگی یا پوسیدگی ها نیازمند بازسازی هستند و افزایش آگاهی بیمار و انجام درمان های پیشگیرانه به منظور به حداقل رساندن پوسیدگی های دندانی در این زمینه بسیار موثر است.

به گفته وی، بحث پیشگیری از پوسیدگی دندانی نیازمند آموزش های علمی در دانشکده های دندانپزشکی و تربیت نیروهای متخصص و همچنین ارائه آموزش های لازم در حوزه های اجتماعی و فردی از طریق رسانه ها برای عموم است.

رضایی موید تاکید کرد: پوسیدگی دندانی تا حد زیادی قابل پیشگیری است و با رعایت بهداشت فردی و مسواک زدن، نخ دندان و همچنین فلوراید تراپی، همه افراد می توانند دندان های سالمی داشته باشند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان