arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۶۱۸۵
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۴ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۶

وزیر ارتباطات: فیلتر کردن فین‌ تک‌ها اعتبار آنها را از بین می‌برد/ در دولت یازدهم بیش از 38 هزار روستا به اینترنت متصل شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محمود واعظی گفت: بیش از 38 هزار روستا به اینترنت متصل شده‌اند که از توفیقات دولت یازدهم در زمینه ارتباطات است. ما قصد داریم تمامی تا پایان سال یا حداکثر در بهار سال بعد روستاهای بالای 20 خانوار را به اینترنت و خدمات الکترونیک متصل کنیم.

به گزارش انتخاب به نقل از ایلنا، محمود واعظی در مراسم افتتاح فاز سوم شبکه ملی اطلاعات گفت: خوشحالم که خداوند توفیق داد تا فاز سوم ملی اطلاعات به بهره‌برداری برسد. چهار سال گذشته که ما برای وزارت آمدیم فهمیدیم که کشورمان در زمینه ارتباطات از کشورهای خارجی بسیار عقب است و باید در زمینه ارتباطات توسعه پیدا کند.

واعظی در ادامه گفت: پروژه شبکه ملی اطلاعات که در برنامه چهار و پنج توسعه کشور در شورای عالی فضای مجازی به دست ما رسید مهم‌ترین پروژه دولت یازدهم در زمینه ارتباطات است. همچنین شبکه ملی اطلاعات یکی از مطالبات رهبری به عنوان حرکتی اقتصادی و خیزشی ملی است.

واعظی افزود: ما بعد از  شناسایی مشکلات دریافتیم تا وقتی شبکه IP و ارتباطات را  توسعه ندهیم نمی‌توانیم شبکه ملی اطلاعات را پیش ببریم. البته آن زمانی که ما شبکه ملی اطلاعات را پیش بردیم نیت کردیم تا مردم و شرکت‌ها از آن به صورت گسترده استفاده کنند که امروز شاهد محدودیت استفاده آن هستیم.

واعظی در رابطه با وضعیت ارتباطات در ایران گفت: شبکه IP کشور در 15 سال گذشته 640 گیگابایت بود که در دولت یازدهم 16 برابر رشد داشته است.  ما در 342 شهر نسل سوم اینترنت همراه را توسعه دادیم و حالا باید بگوییم که تمامی شهرها و روستاها زیر پوشش اینترنت نسل سوم هستند. همچنین در زمانی که وزارت ارتباطات را در اختیار گرفتیم هیچ شهری دارای اینترنت نسل چهار نبود اما امروزه شهرهای زیادی به نسل چهارم اینترنت همراه متصل شده‌اند.

واعظی در رابطه با اینترنت در روستاها گفت: بیش از  38 هزار روستا به اینترنت متصل شده‌اند که از توفیقات دولت یازدهم در زمینه ارتباطات است. ما قصد داریم تمامی تا پایان سال یا حداکثر در بهار سال بعد روستاهای بالای 20 خانوار را به اینترنت و خدمات الکترونیک متصل کنیم.

واعظی در ادامه گفت: ما به دنبال محتوای فاخر هستیم که مقام معظم رهبری به آن تاکید ویژه‌ای دارند. ما در وزارت ارتباطات به دنبال ساخت اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهایی هستیم تا ارتباطات کشور را توسعه دهیم. باید بستری را آماده کنیم تا تولیدکنندگان محتوا به عنوان یک فعالیت اقتصادی آن را دنبال کنند.

واعظی در رابطه با کسب و کارهای اینترنتی و نو پا گفت: باید بعضی از مقررات را برای شرکت های نوپا و اینترنتی ایجاد و برخی از آنها را اصلاح کنیم تا در آنها انگیزه به وجو‌د آید. ما در چندین ماه اخیر تمام تلاش‌مان این بوده است که موانع را کنار بزنیم و راه را برای جوانان باز کنیم.

وزیر ارتباطات در رابطه با تعرفه‌ها و کم‌فروشی گفت: کم‌فروشی وجود ندارد امروزه ویدئو حجم بالایی دارد و استفاده از آن به چند برابر فعالیت‌های دیگر حجم نیاز دارد.

وی در رابطه با کسب و کارهای اینترنتی در شبکه ملی اطلاعات خاطر نشان کرد: مسئله کسب و کارهای الکترونیکی آن هم در شبکه ملی اطلاعات بسیار مهم است. من در بازدیدم از نمایشگاه الکامپ از ایده‌های خوب و تلاش جوانان بسیار لذت بردم. جوان هایی که با امید و صرف انرژی آمده‌اند تا اعتماد مردم را با یک کسب و کار ارزان به دست آورند.

واعظی با اشاره به مشکلات اخیر شرکت‌های فین‌تکی گفت: وقتی این شرکت‌ها که دارای مشتریان زیاد هستند، فیلتر می‌شوند، اعتبار خود را از دست می‌دهند. باید بستری آمده شود تا مشکلات آنها رفع و در آرامش به کار خود ادامه دهند.

وزیر ارتباطات گفت: بخش خصوصی و جوانان در این بستر حاضر شده‌اند و تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند. از اینجا به بعد در کسب و کارهای نوپا و الکترونیکی نوبت دولت است، باید کسب و کارهای الکترونیکی را به رسمیت بشناسیم و قوانین خوبی را برای آنها وضع کنیم.

وی در رابطه با شبکه‌های اجتماعی خارجی و حمایت از شبکه‌های اجتماعی داخلی خاطرنشان کرد: بعضی‌ها نان‌شان از این راه تامین می‌شود که می گویند راحتی و ایمنی در شبکه‌های اجتماعی خارجی است در حالی که مردم باید بدانند اگر می‌خواهند امنیت و حریم خصوصی‌شان حفظ شود باید از شبکه‌های اجتماعی داخلی استفاده کنند. ما برنامه‌ای‌ جامعی برای حمایت از شبکه‌های اجتماعی داخلی داریم.

نظرات بینندگان