arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۶۳۶۱
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۳ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۶

چطور Sarahah به یکی از رایج ترین برنامه های «آیفون» درجهان تبدیل شد؟ / این اپلیکیشن مثل ویروس در حال سرایت به کشورهای مختلف جهان است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مَشِبِل نوشت: رایج ترین برنامه App Store چیزی نیست که شما فکر میکنید.

به گزارش «انتخاب»؛ نامش Sarahah است و در هفته گذشته بطور سریعی در استرالیا،ایرلند ،انگلیس و آمریکا به رایج ترین برنامه تبدیل شد.

این برنامه که توسط یک برنامه نویس عرب به نام زین العابدین توفیق طراحی شده، یک شبکه اجتماعی است که میتوان در آن پیام های ناشناس ارسال و دریافت کرد.

برنامه Sarahah بر اساس این فرضیه طراحی شد که افراد وقتی پیام ناشناس ارسال میکنند، در کلام خود صادق تر هستند. این برنامه در مناطق عرب زبان و در میان نوجوانان انگلیسی زبان رایج شد.

توسعه شبکه اجتماعی برمیگردد به ماه نوامبر 2016، زمانی که یک وبسایت بوده و اپ نداشت. طراح آن که دارای مدرک رشته کامپروتر بود، تصمیم بر توسعه اپ این سامانه گرفت.

 اولین تصور او از Sararhah که در زبان عربی به معنی "صریح" و "بی پرده" است، برنامه ای بود که بتواند به کارمندان این امکان را بدهد که بازخورد های خود را بی پرده به کارفرمای خود ارائه دهند. 

توفیق که بطور تمام وقت به عنوان تحلیلگر سیستم کسب و کار در یک شرکت نفت عربی مشغول است باور دارد که "مسئله ای در محیط کار درمیان است و آن ضرورت صداقت کارمندان با رئیس خود میباشد."

او به زودی به این نتیجه رسید که این ایده نه تنها در فضای کسب و کار بلکه در میان مردم عادی و دوستان نیز میتواند مورد استفاده قرار بگیرد. 

بنابراین در پاییز 2016 او با راه اندازی وبسایت شروع به معرفی این ایده بین دوستان خود کرد. او گفت: این برنامه ویژگی های خاصی دارد. هدف نهایی من 1000 پیام ناشناس بود.

تا پایان سال او تنها به چندصد پیام رسید و به فکر هدف دیگری رسید. او توسط یک گروه تبلیغاتی به در  Malcolm Gladwell تشویق به ارائه اپ شد و آن را به یکی از تاثیر گذار ترین دوستان خود به منظور عرضه، معرفی کرد.

بنا بر گفته های توفیق به وبسایت mashable، تعداد کاربران این اپ در طی چند روز از 70 نفر به هزاران نفر افزایش یافت و مانند ویروس در سایر کشور ها گسترش یافت. ابتدا کشور های عرب زبان مانند لبنان، تونس و مصر.

پس از انتشار این اپ در مصر، تقاضا برای این اپ از مرز 3 میلیون گذشت و طبق وبسایت آماری Alexa، برنامه Sarahah به عنوان 102مین وبسایت رایج کشور شناخته شد.

با اینکه توفیق هیچ پولی صرف هزینه های تبلیغاتی نکرد اما گویا پیام رسانی بطور ناشناس در میان اعراب خوب جلوکرده بود.

او به Mashable گفت: در این جامعه، خانواده و دوستان بسیار بهم نزدیک اند و معمولا باهم رک صحبت میکنند اما گاهی اوقات به واسطه برخی از مرز ها نمیتوانند بی پرده حرف بزنند. مرز هایی مانند سن و جایگاه اجتماعی. چیزی که مردم میخواهند شکستن این حد و مرزهاست.

پس از موفقیت Sarahah در کشور های عرب زبان، توفیق با اسخدام یک کمپانی آی تی و همکاری سه جانبه، نسخه جهانی اپ را در تاریخ 13 ژوئن به اشتراک گذاشت. در هفته اول، بیشتر از دو میلیون تقاضا برای این اپ ثبت شد.

بعد از مدت کوتاهی Sarahah در تمام دنیا رایج شد. خود توفیق بر این باور بود که عرب زبان های سرتاسر جهان استفاده از این اپ را تا حدی همه گیر کردند.

اپ Snapchat یک آپدیت جدید منتشر کرد که همه چیز را تغییر داد. زمانی که نوجوانان پیام های Snapchat را در instagram خود میفرستادند، Snapchat این امکان را فراهم کرد که کاربران بتوانند در حساب کاربری خود لینک به وبسایت پست کنند. این اتفاق چند روز قبل از همه گیر شدن Sarahah اتفاق افتاد.

اپ Snapchat آپدیت جدیدش رو در تاریخ 5جولای منتشر کرد. سه روز پس از آن Sarahah در در لیست برترین های AppStore قرار گرفت و طی چند روز instagrsm، facebook و Snapchat را پشت سر گذاشت و در مقام اول جای گرفت.

این اپ همچنین در مقام پنجم Google's play store قرار گرفت و روزانه 14 میلیون تقاضا و 20 میلیون بازدید دارد.

هم اکنون به واسطه گسترش جهانی این اپ، توفیق از شرکت نفت خارج شده و تمام تمرکز خود را روی مدیریت این اپ قرار داده است.

با گسترش روز افزون این اپ در دنیا اعتراضات زیادی در مورد اینکه این اپ فحاشی را در فضای مجازی افرایش میدهد صورت گرفت. قبل از این نیز برنامه های زیادی مانند Yik Yak و Secret و whisper حساب های کاربری بی نام و نشان بود اما هیچ یک به مانند Sarahah فراگیر نشده و در صدر جدول AppStore قرار نگرفتند. آقای توفیق اذعان کرد که"هدف ما تأمین فضای مثبت مجازی است و تلاش میکنیم تا از مشکلاتی نظیر فحاشی با تنظیم چند فیلتر جلو گیری کنیم."
در حال حاضر کادر فنی در حال بر طرف سازی چند ایراد فنی در نسخه اخیر هستند و امیدواریم که توفیق مشکل فحاشی در Sarahah را برطرف کنند.

نظرات بینندگان