arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۶۴۲۲
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۹ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۶

سوفان گروپ: گزینه‌های آمریکا برای محدودسازی دسترسی ایران به منطقه محدود است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک موسسه تحقیقاتی در گزارشی نوشت: آمریکا به طور محتمل در آینده قابل پیش بینی نیز تمرکز محدودی علیه ایران خواهد داشت.

به گزارش انتخاب، موسسه تحقیقاتی «سوفان» در مطلبی نوشت: ایران دو سال بعد از توافق هسته‌ای سال 2015 نفوذ خود در سراسر خاورمیانه را افزایش داده و آشکار ساخته که می‌تواند نفوذ منطقه‌ای خود را حتی پس از تاخیر و یا شاید به طور کامل رها کردن هرگونه تلاش برای توسعه قابلیت‌های هسته‌ای توسعه دهد. در این میان دولت آمریکا تصمیم به حفظ توافق با ایران و در عین حال مواجهه با فعالیت‌های بدخیم و برنامه ساخت سلاح‌های راهبردی این کشور دارد.

این موسسه می‌نویسد: گزینه‌های آمریکا در برهم زدن دسترسی ایران به منطقه محدود هستند زیرا «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در پی کاستن از دخالت نظامی کشورش در منطقه است.

این موسسه می نویسد: پیروی ایران از برجام و افزایش پذیرش دیپلماتیک این کشور در منطقه و فراتر از آن، دولت ترامپ را با معضلی مهم مواجه ساخته است. این در حالی است که دولت امریکا از برجام انتقاد کرده که این توافق صرفا به جای پایان دادن  به شکل‌گیری «ایران مسلح به سلاح اتمی» تنها آن‌را به تاخیر انداخته است.

با این حال، دولت آمریکا با مخالفت‌های قابل توجهی در میان شرکای اروپایی و آسیایی خود برای پایان دادن به این توافق مواجه است. حتی مخالفان اصلی این توافق یعنی، اسرائیل و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس پذیرفته اند که برجام به عنوان یک ویژگی مشخص شده چشم انداز یک ایران هسته‌ای را دست کم برای یک دهه کاهش داده است.

موسسه سوفان نوشت: دولت آمریکا در برهه کنونی به این نتیجه رسیده که لغو این توافق منطقه را ملتهب نموده و به همین دلیل تصمیم گرفته همچنان به آن پایبند باشد. به طوری‌که دونالد ترامپ در دو مورد، یک بار در آوریل و یک مورد نیز در 17 جولای موافقت کرد که تایید نماید ایران به تعهدات برجام پایبند بوده است.

در ادامه این مطلب آمده است: البته مخالفان منطقه ای ایران در دولت ترامپ، یک شریک مشتاق برای عدم دسترسی ایران  به منطقه را یافته‌اند. دولت آمریکا نیز ایران را تهدیدی جدی علیه امنیت ملی و حامی تروریسم بین المللی به شمار آورده و سیاست‌هایی را علیه نفوذ منطقه ای این کشور وضع کرده است.

با این وجود، غلبه بر نفوذ منطقه ای ایران راحت نیست. این کشور اینک نفوذ گسترده‌ای در لبنان، سوریه، عراق، یمن، نوار غزه بخش تحت کنترل حماس و به میزان کمی بحرین دارد. ایران همچنین از متحدان شیعه خود در عربستان سعودی و افغانستان حمایت می‌کند پس بر هم زدن نفوذ منطقه ای ایران نیاز به افزایش قابل ملاحظه دخالت آمریکا در چند کشمش منطقه‌ای به ویژه سوریه و یمن دارد.

در سوریه و یمن، دو کشوری که آمریکا می‌تواند به طور بالقوه برابر دولت یا جناح های طرفدار ایران بایستد، دولت ترامپ ترجیح می‌دهد به طور گسترده‌ در تعامل با روسیه جهت آتش بس در سوریه بر آمده و در یمن نیز از حضور نظامی بیشتر  و پشتیبانی از ائتلاف تحت رهبری سعودی‌ها در جنگ با حوثی‌ها خودداری کرده است.

در خاتمه این گزارش  آمده است: اقدامات مستقیم دولت آمریکا علیه ایران تا به امروز به طور عمده محدود به تحریم شرکت‌های بین‌المللی در ارائه فن آوری یا سرمایه گذاری در مسیر برنامه‌های موشکی ایران یا سپاه پاسداران بوده است.  آمریکا به طور محتمل در آینده قابل پیش بینی نیز تمرکز محدودی علیه ایران خواهد داشت.
منبع: فارس
نظرات بینندگان