arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۶۴۶۰
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۲۳ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۶

میانجیگری اردوغان در بحران کشورهای عربی بدون نتیجه بود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت که سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به دوحه برای میانجیگری میان کشورهای عرب حوزه خلیج فارس «بدون پیشرفت» بوده است.

به گزارش انتخاب، رویترز نوشت: اردوغان روز دوشنبه پس از دو روز حضور در خلیج فارس و تلاش برای میانجیگری در بدترین نزاع کشورهای عربی در سال های اخیر درحالی قطر را ترک کرد که هیچ نشانه ای از پیشرفت دیده نمی شود.
 
خبرگزاری رسمی قطر (قنا) اعلام کرد که شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در گفت وگو با اردوغان «تحولات منطقه به خصوص بحران خلیج فارس و تلاش ها برای کاهش و حل آن از طریق دیپلماتیک را بررسی کرد».
 
این خبرگزاری افزود که در این گفت وگوها تلاش برای مبارزه با تروریسم و همکاری های دفاعی و اقتصادی نیز بررسی شد.
 
از پنجم ژوئن (15 خرداد) که بحران میان کشورهای عربی خلیج فارس شروع شده است، شمار نیروهای نظامی و خودروهای زرهی ترکیه در قطر افزایش یافته است.
 
طبق توافقی که سال 2014 حاصل شد، آنکارا می تواند تا یک هزار نیرو به قطر بفرستد.
 
ترکیه و قطر از حامیان اصلی اخوان المسلمین هستند که بسیاری از حاکمان عربی را به چالش کشید. حزب عدالت و توسعه وابسته به اردوغان ریشه در افکار اخوانی دارد. عربستان و امارات، اخوان المسلمین را سازمان تروریستی می دانند.
 
خبرگزاری عربستان گزارش داده بود که اردوغان پیش از عزیمت به دوحه، در ریاض با ملک سلمان پادشاه عربستان درباره «تلاش ها برای مبارزه با تروریسم و منابع مالی آن» گفت وگو کرده بود.

عربستان، امارات، بحرین و مصر اخیرا قطر را به حمایت از شبه نظامیان متهم کرده و روابط دیپلماتیک و مسیرهای ارتباطی با دوحه را قطع کردند. قطر این اتهام را رد کرده است.

ترکیه مهمترین متحد قطر در این منازعه بوده و تلاش کرده است تا در حمایت از دوحه نیروهای نظامی بیشتری به قطر بفرستد.

تلاش های کویت و کشورهای غربی برای حل بحران میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس چندان نتیجه بخش نبوده است.

چهار کشور عربی از دوحه خواسته اند، روابط با ایران را کاهش داده، پایگاه نظامی ترکیه در قطر را تعطیل کند و شبکه تلویزیونی الجزیره را ببندد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان