arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۶۵۲۵
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۲ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۶

حفظ نظم دندا‌ن‌های کودکان با پلاک‌گذاری/ ریختن دندان‌های شیری در چه سنی طبیعی است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
متخصص ارتودنسی گفت: اگر دندان‌های قدامی کودکان (4 دندان جلوی دهان) در سنین 7 تا 9 سالگی و زودتر از موعد بریزد، نیاز به فضای نگهدارنده ندارد اما ریختن دندان‌های عقب در این سن، نیاز به فضای نگهدارنده دارند.

به گزارش انتخاب هادی درویش‌پور متخصص ارتودنسی در گفت‌وگو با فارس، گفت: فلسفه وجود دندان‌های شیری این است که جای دندان‌های دائمی را حفظ می‌کنند تا آنها در سنینی که قرار است رشد کنند به صورت صاف و مرتب در بیایند.

وی افزود: اگر دندان‌های شیری دچار پوسیدگی شوند یا ضربه بخورند و زودتر از موعد از دست روند فضای آنها توسط دندان‌های دیگر پر می‌شود و دندان‌های جلویی و عقبی به سمت فضای خالی حرکت می‌کنند.

متخصص ارتودنسی گفت: وقتی دندان‌های شیری از دست روند و دندان‌های دیگر جایشان را پر کنند خود به خود فک کوچکتر می‌شود و در زمانی که قرار است دندان‌های دائمی در بیایند روی هم سوار شده و کج می‌شوند.

درویش‌پور در پاسخ به این سوال که «آیا لازم است زمانی که دندان‌های شیری از دست رفته پلاک جایگزین آن‌ها شود؟» گفت: این موضوع باید حتما توسط متخصص ارتودنسی با گرفتن عکس تشخیص داده شود. اگر دندان‌های دائمی نزدیک باشند نیاز به پلاک نیست مثلاً اگر قرار باشد تا دو ماه دیگر در بیاید پلاک نمی‌گذاریم اما اگر این فاصله به 3 سال برسد حتماً نیاز به پلاک‌گذاری است.

وی، بیان داشت: رشد دندان‌های دائمی در افراد مختلف متفاوت است مثلاً در خانواده‌ای دندان‌های دائمی در سن 9 سالگی و در افراد خانواده دیگر این دندان‌ها رد سن 12 سالگی در می‌آیند.

متخصص ارتودنسی تأکید کرد: دندان‌های قدامی (4 دندان جلوی دهان) نیاز به فضای نگهدارنده ندارند مگر اینکه کسی بخواهد به خاطر زیبایی از پلاک استفاده کند. اما دندان‌های آسیایی و عقب اگر بین سنین 7 تا 9 سالگی از دست برود، ما می‌گوییم زودتر از موعد از دست رفته‌اند و نیاز به فضای نگهدارنده دارند. ریختن دندان‌های شیری بعد از سن 10 سالگی ایرادی ندارد و از پلاک برای فضای خالی آنها استفاده نمی‌شود.
نظرات بینندگان