arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۶۶۱۱
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۲۰ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۶

نوبخت: اسکناس‌ها تغییر نمی‌کنند / مصرف بنزین محدود نمی‌شود/ تخلفات فروش نفت در اختیار قوه قضائیه است

نوبخت در خصوص اسناد تخلف وزرای دولت دهم در فروش نفت بیان کرد: این اسناد در اختیار قوه قضائیه قرار گرفته است و در جریان رسیدگی به پرونده متهمان نفتی اظهاراتی بیان می‌شود که باید صبر کنیم تاییدیه قوه قضائیه را ببینیم بعد اطلاع رسانی انجام دهیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نوبخت در خصوص اسناد تخلف وزرای دولت دهم در فروش نفت بیان کرد: این اسناد در اختیار قوه قضائیه قرار گرفته است و در جریان رسیدگی به پرونده متهمان نفتی اظهاراتی بیان می‌شود که باید صبر کنیم تاییدیه قوه قضائیه را ببینیم بعد اطلاع رسانی انجام دهیم.

به گزارش انتخاب، محمدباقر نوبخت در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه با اشاره به رشد اقتصادی کشور گفت: رشد اقتصادی سال ۹۵ از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار اعلام شد که البته اندکی اختلاف آن هم به دلیل سال پایه وجود دارد که مرکز آمار سال پایه را بر اساس بانک مرکزی قرار داد.

او با بیان اینکه بر پایه سال ۱۳۹۰، رشد اقتصادی در سال ۹۵ با نفت ۱۱.۱ درصد که بدون نفت ۶.۴ است، اظهار داشت: نرخ تورم سالانه در تیرماه ۷.۶ و در خرداد ۷.۴ درصد بوده و نرخ تورم نقطه به نقطه در تیر ۸.۹ و در خرداد ۹.۴ درصد محاسبه شده است.

نرخ تورم نقطه به نقطه به ۸.۹ درصد رسیده است

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره رشد کشاورزی و صعنت تصریح کرد: رشد اقتصادی ۹ درصد و کشاورزی ۸.۱ است. همچنین ساختمان نیز منفی ۱۱.۳ و خدمات هم ۵.۹ درصد است.

نوبخت در رابطه با آخرین آمار تورم در کشور نیز خاطرنشان کرد: نرخ تورم سالانه در تیرماه ۷.۶ بوده که نسبت به ماه خرداد که نرخ تورم ۷. ۴ درصد بوده، اندکی رشد داشته است و نرخ تورم نقطه به نقطه نیز از ۹.۴ در خرداد ماه به ۸.۹ درصد رسیده است.

او با بیان اینکه نرخ تورم هفت درصد است و همچنان یک رقمی باقی مانده ابراز داشت: برای اینکه از رکود خارج شویم، باید در کار خود استمرار بیشتری داشته باشیم. خاطرتان هست از سال ۹۰ به بعد رشد اقتصادی ما منفی شد. ما به دنبال رشد اقتصادی ۸ درصدی هستیم و همچنین در تلاش ایجاد ۹۵۰ هزار شغل در سال هستیم.

سخنگوی دولت به آخرین وضعیت اشاره کرد و یادآور شد: تا تاریخ ۲ مرداد ۷ هزار و ۲۵۰ تن گندم به ارزش ۹ هزار و ۴۹۰ میلیارد تومان خریداری شد که ۷ هزار و ۷۳۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

نانی که به مردم عرضه می‌شود نصف قیمت خرید گندم است

نوبخت با بیان اینکه نانی که به مردم عرضه می‌شود نصف قیمت خرید گندم است اما این می‌ارزد که امنیت غذایی و شغلی گندم کاران حفظ شود، عنوان کرد: عده‌ای می‌گویند واردات گندم که ارزان‌تر است چرا وارد می‌کنید، پاسخ من این است ما در راستای اقتصاد مقاومتی گام برداشته‌ایم و برای ما امنیت غذایی و شغلی مهم است.

او افزود: برخی از دوستان یک چیزی می‌پرانند و می‌گویند که این‌ها بودجه جاری است. بودجه جاری ما قدرت دفاعی است که توان مذاکره ما را بالا برد اگر می‌گویند باید از این جاری‌ها را کم کنیم خیر چنین کاری نمی‌کنیم.

۵۲ هزار و ۳۱۳ تاکسی فرسوده جایگزین شده است

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره جایگزنی تاکسی‌های فرسوده بیان کرد: ۵۲ هزار و ۳۱۳ تاکسی فرسوده جایگزین شده است.

نوبخت در ادامه تاکید کرد: دولت یازدهم و دوازدهم از دو طریق در تلاش می‌کند که اقتصاد را بهبود بخشد نخست اعطای تسهیلات به بنگاهای کوچک و سپس تخصیص اعتبارات به طرح‌های عمرانی.

او با بیان اینکه هرچه به سمت انتخابات نزدیک شدیم ضرب آهنگ حملات بیشتر شد اما مردم انتخاب خود را کردند، گفت: آقای روحانی بر سر عهد خود با مردم هستند.

در مورد نقض برجام قطعا ورود خواهیم کرد

معاون رئیس‌جمهور درباره رای‌گیری درخصوص تصمیم‌گیری برای تحریم‌های جدید اظهار داشت: در مورد هر نوع نقض برجام قطعا ورود خواهیم کرد. در داخل گروهی پیگیر هستند و رصد می‌کنند. در روزهای گذشته کشورهای ۱+۵ روند برجام را بررسی کردند و شک نداشته باشید اگر نقض برجام صورت بگیرد اقدام خواهیم کرد.

او ادامه داد: اینکه ایالات متحده در احکام صادره از سوی قوه قضائیه دخالت کند نمی‌پذیریم و اجازه نمی‌دهیم که این کار‌ها به سرانجام برسد.

مردم با تومان زندگی می‌کنند

سخنگوی دولت درباره افزایش مصرف بنزین تصریح کرد: طبیعی است وقتی تعداد خودرو‌ها بیشتر شود، مصرف هم افزایش پیدا می‌کند. در ارتباط با کارت سوخت هم باید گفت بله اگر همراه با سهیمه باشد مصرف کاهش پیدا می‌کند.

نوبخت درباره تغییر ریال به تومان خاطرنشان کرد: قانون پولی و بانکی ما دارای چندین قانون است که به روزرسانی شد که مجلس هم خواهان این امر بود. ما مسائل را مطرح می‌کنیم مردم ببینند که نمایندگان آن‌ها بهتر تصمیم می‌گیرد یا دولت؟ بله پول رسمی ما ریال است اما آیا مردم با ریال سر و کار دارند یا تومان؟

اسکناس‌ها تغییر نمی‌کند

او با بیان اینکه مردم با تومان زندگی می‌کنند برخی می‌گویند این امر تورم‌زا است، خیر نیست. برخی می‌گویند اسکناس‌ها تغییر می‌کند باید بگویم نه چنین نیست، ابراز داشت: قرار نیست سه هزار میلیارد تومان هزینه کنیم و اسکناسی را از گردانه خارج کنیم. عده‌ای می‌گویند ما رد می‌کنیم، خب رد کنید وضع مردم همین است که می‌بینید.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: آیا واقعا مشکل ما تبدیل ریال به تومان است؟ این فقط قسمتی از مشکلات پولی و بانکی ماست که باید اصلاح شود.

او درباره افزایش قیمت بنزین و یا سهمیه بندی آن یادآور شد: در ارتباط با محدود کردن مصرف بنزین هیچ طرحی دولت ندارد.

معاون رئیس‌جمهور درباره هدفمندی یارانه‌ها عنوان کرد: در سازمان برنامه و بودجه در حال تدوین آئین نامه هستیم که به موقع اطلاع رسانی خواهیم کرد.

ظرف یک ماه آینده تکلیف کابینه مشخص می‌شود

نوبخت درباره حضور اقلیت‌ها در کابینه تصریح کرد: هیچ محدودیتی در این رابطه وجود ندارد و افراد بر اساس شایستگی مانند گذشته انتخاب می‌شوند. ما تفکیکی در این موارد نداریم. ظرف یک ماه آینده تکلیف کابینه مشخص می‌شود.

او درباره تبدیل سازمان برنامه و بودجه به وزارتخانه خاطرنشان کرد: مجلسی‌ها اصرار دارند که هر سازمان یک وزارت خانه داشته باشد اما چنین چیزی امکان پذیر نیست.

اسناد تخلف وزرای دولت دهم در فروش نفت در اختیار قوه قضاییه قرار گرفته است

نوبخت در خصوص اسناد تخلف وزرای دولت دهم در فروش نفت بیان کرد: این اسناد در اختیار قوه قضائیه قرار گرفته است و در جریان رسیدگی به پرونده متهمان نفتی اظهاراتی بیان می‌شود که باید صبر کنیم تاییدیه قوه قضائیه را ببینیم بعد اطلاع رسانی انجام دهیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در واکنش به افزایش حفر چاهای غیرقانونی عنوان کرد: وزارت نیرو باید با این‌گونه موارد برخورد کند اما باید یادآوری کنم ملاک منافع مردم است و اگر حقی ضایع شده باید واکنش داد.

او درباره تحقیق و تفحص از سازمان هدفمندی یارانه‌ها اظهار داشت: مجلس می‌تواند گزارشی را که مشخص است، دریافت کند. خیلی مساله پیچیده‌ای نیست اما چون مجلس تصویب کرده باید انجام شود. ما باید منابع و مخارج را مشخص کنیم.

بانک‌ها نگران نباشند طرح هدفمندی یارانه‌ها ادامه دارد

سخنگوی دولت درباره دادن وام با ضمانت یارانه نقدی و نگرانی بانک‌ها در صورت قطع یارانه گفت: بانک‌ها نگران نباشند این طرح ادامه دارد.

نوبخت درباره تیم اقتصادی دولت اظهار داشت: باید گفت چه زمانی ماموریت به آن محول شده است، آن‌ها در یک تورم بالا و رکود شدید اقتصاد را تحویل گرفتند. تحریم وجود داشت و قیمت نفت کاهش یافته بود، از منتقدان می‌پرسم چه کسی مشکلات و تورم را کاهش داد؟ کشورهای همسایه خیر وزیر اقتصاد و تیم اقتصادی دولت با راهنمایی رئیس جمهور، چرا می‌گویم قوی و یا ضعیف هستند انصاف داشته باشید.

او خطاب به منتقدان تیم اقتصادی دولت تصریح کرد: شما چه پیشنهادی دارید؟ هم نامه سرگشاده دادند و هم نامه نا‌نوشته اگر کسی را سراغ دارید که بهتر عمل می‌کند معرفی کنید، آقای رئیس جمهور خود می‌دانند که چه کسی می‌تواند.

نوبخت با بیان اینکه ما قصد داریم که وابستگی به نفت را کاهش دهیم، خاطرنشان کرد: این ضعف تیم اقتصادی نیست که قیمت نفت کاهش پیدا می‌کند، تیم سیاسی به کمک تیم اقتصادی آمد و با برداشتن تحریم‌ها تولید ما به ۳ میلیون بشکه رسید.

برای خدمت به مردم تمامی نهاد‌ها باید با یکدیگر همکاری کنند

او تاکید کرد: از تیم اقتصادی جدید می‌خواهیم از دانشمندانی که نظرات خود را بیان می‌کنند دعوت به عمل بیاورند.

نوبخت درباره هیات هفت نفره برای رصد قراردادهای نفتی بیان کرد: دو جلسه تاکنون تشکیل شده است. دوستان در قوه قضائیه علاقمند هستند که این جلسات یک جلسه دیگر ادامه پیدا کند. ما تاکنون هر چه خواسته‌اند انجام داده‌ایم که دیگر حرفی نباشد، نباید این گونه همدیگر را زمین‌گیر کنیم.

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان