arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۶۶۷۳
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۰ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۶

قطر: دوحه قربانی قلدری های ژئوپلیتیک شد/ شروط سعودی ها حقارت بار است

'عبدالرحمن آل ثانی' وزیرخارجه قطر درمورد بحران آفرینی سعودی ها و همپیمانانش علیه قطر گفت: قطر قربانی زورگویی ها و قلدری های ژئوپلیتیک شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
'عبدالرحمن آل ثانی' وزیرخارجه قطر درمورد بحران آفرینی سعودی ها و همپیمانانش علیه قطر گفت: قطر قربانی زورگویی ها و قلدری های ژئوپلیتیک شده است.

به گزارش انتخاب، شبکه خبری سی ان ان روزچهارشنبه در بخش عربی خود به نقل از وی نوشت : کشورهای محاصره کننده قطر قصد زیر پا گذاشتن حاکمیت قطر را دارند.
 
دراظهارات وزیرخارجه قطر که روزگذشته (سه شنبه) درمصاحبه با روزنامه واشنگتن پست منتشر و ازسوی شبکه خبری سی ان ان نیز باز نشر یافت،آمده است : دوحه خواهان گفت وگو برای حل بحران با عربستان، امارات، مصر و بحرین ، کشورهای تحریم و محاصره کننده قطر است اما این کشور قربانی قلدری های ژئوپلیتیک همسایگان عرب شده که قصد تسلیم شدن حاکمیت این کشور در برابر خود را دارند.
 
وی افزود : این کشورها حق اجرای اقداماتی را که علیه قطر انجام دادند بر ضد هیچ دولتی را ندارند و اگر این کشورها به دلیل این اقدامات غیرقانونی خود مورد بازخواست قرار نگیرند این موضوع سابقه سیاهی در قبال کشورهای کوچک در جهان خواهد بود.
 
آل ثانی راجع به شروط کشورهای محاصره کننده برای از سرگیری روابط، افزود: هرکسی این شروط را مطالعه کند در می یابد که بسیار تحقیرآمیز است که برای یک کشور دارای حاکمیت و استقلال شروطی همانند آن ارایه می شود.
 
وی درخصوص ارتباط قطر با احزاب سیاسی همانند اخوان المسلمین گفت: دوحه رد مناسبات خود با این گروه ها خط خاص و قابل ملاحظه ای را دنبال نمی کند.
 
وزیر خارجه قطر تصریح کرد: کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس خود روابط ویژه ای با جنبش حماس و جماعت اخوان المسلمین دارند.
 
وی درباره رابطه قطر با ایران گفت: رابطه دوحه و تهران بیشتر از دیگر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس نیست و حجم تجارت دو جانبه بین امارات و ایران بسیار بیشتر از میزان آن با دوحه است و این نشان دهنده این است که برخی همسایه های قطر فرصت طلبند.
 
عربستان، امارات، بحرین و مصر خردادماه در پی انتشار مطالبی منتسب به امیر قطر در رسانه های این کشور، با متهم کردن دولت دوحه به «حمایت از تروریسم» روابط سیاسی خود را با آن کشور ‏قطع کردند و این کشور را مورد تحریم اقتصادی قرار دادند.‏
 
قطر اقدامات و شروط 13 گانه کشورهای تحریم کننده را بر خلاف حق حاکمیت ملی خود دانسته و آن را رد کرده است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان