arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۶۶۸۵
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۱ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۶

چرا اختلاف دراردوگاه اصولگرایان بالا گرفت؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دبیر کل حزب اصولگرای سبز در واکنش به پیشنهاد قالیباف درباره نواصولگرایی به رویداد 24 گفت: کسانی که درصددند تفکر اصولگرایی را زیر سؤال ببرند و ایدئولوژی آن را موردتردید قرار دهند این اشتباه و خودزنی است.اصولگرایان اسلام منهای روحانیت را نمی‌پذیرند و بحث‌هایی که تحت عنوان «نو اصولگرایی» مطرح می‌شود، صحیح نیست زیرا هر بازی در قاموس سیاسی معنای خود دارد.

به گزارش انتخاب، حسین کنعانی مقدم در گفت‌وگو با رویداد۲۴ تشریح کرد: پس از پایان انتخابات و شکست سنگین اصولگرایان درنتیجه برگزاری آن تصمیم گیران در این طیف سیاسی مطرح کردند که ساختار درونی اصولگرایان نیاز به بازسازی درونی دارد، اما بر اساس اخبار به‌جای انجام این کار تخریب درونی آغازشده است.

سید مصطفی میرسلیم از کاندیداهای ریاست جمهوری 29 اردیبهشت‌ماه در گفت‌وگویی دیگر کاندیداهای اصولگرایان را موردنقد قرارداد و گفت که «50 نفر از اعضای مجلس خبرگان ابراهیم رئیسی را به جبهه مردمی نیروهای انقلاب تحمیل کردند. او (ابراهیم رئیسی) به دلیل سابقه امنیتی و قضایی نباید وارد انتخابات ریاست جمهوری می‌شد.»

میرسلیم همچنین در رابطه با محمدباقر قالیباف دیگر کاندیدای ریاست جمهوری اصولگرایان هم گفته است « درصورتی‌که انتخابات به دور دوم کشیده می‌شد، تخلف‌های مالی قالیباف را برملا می‌کردم.»

به نظر می‌رسد با این روشی که اصولگرایان در پیش‌گرفته‌اند نه‌تنها نتیجه آن بازسازی درونی نخواهد بود بلکه باید نسبت به آینده این جریان سیاسی احساس نگرانی کرد زیرا روزهای خوبی در انتظار آن‌ها نخواهد بود.

حسین کنعانی مقدم، دبیر کل حزب اصولگرای سبز، در گفت‎وگو رویداد۲۴ در رابطه با آینده اصولگرایان با توجه به تخریب‌های درونی گفت: زمانی که در رابطه با اصولگرایی صحبت به میان می‌آید دو مؤلفه باید موردنظر قرار گیرد.

وی در این رابطه بیان کرد: مؤلفه اول ایدئولوژی، تفکر، اندیشه جریان اصولگرایی که منبعث از آرمان‌ها و تفکرات امام و رهبری است. این اندیشه برخلاف جریان‌هایی که اسلام منهای روحانیت را تبلیغ می‌کنند مبتنی بر اسلامی است که از روحانیت گرفته می‌شود.

کنعانی مقدم در خصوص دومین مؤلفه افزود: مؤلفه دوم مشی سیاسی جریان اصولگرایی است. اصولگرایی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در قالب احزاب، گروه‌ها و تشکل‌های مختلف از حزب جمهوری اسلامی گرفته تا جبهه مردمی انقلاب اسلامی ظهور و بروز داشته، این مشی سیاسی دارای فراز و نشیب‌ها، ریزش‌ها و رویش‌هایی بوده است حتی جریان‌های انحرافی و نفوذی در آن فعال بودند، اما در انتخابات اخیر جریان اصولگرایی به خرد جمعی رسید که یک نامزد واحد داشته باشد.

دبیر کل حزب اصولگرای سبز در ادامه توضیح داد: 16 میلیون رأی نشان‌دهنده این است که تفکر اصولگرایی دارای پایگاه مردمی است. البته احتمالاً مشی اصولگرایی نیاز به‌نقد و بازخوانی دارد، اما تفکر این جریان همچنان جایگاه و پایگاه خود را دارد. کسانی که دنبال ضربه زدن به جریان تفکر اصولگرایی در مشی سیاسی هستند، به نظر می‌رسد باید دنبال بازسازی و نوسازی خود و سازمان رأیشان باشند. بهتر است این گروه در شعارهایشان برای جذب آرا خاکستری تجدیدنظر به عمل‌آورند و مطالبات مردم را مطرح سازند.

کنعانی مقدم افزود: کسانی که درصددند تفکر اصولگرایی را زیر سؤال ببرند و ایدئولوژی آن را موردتردید قرار دهند این اشتباه و خودزنی است. اصولگرایان اسلام منهای روحانیت را نمی‌پذیرند و بحث‌هایی که تحت عنوان «نو اصولگرایی» مطرح می‌شود، صحیح نیست زیرا هر بازی در قاموس سیاسی معنای خود دارد.

وی در این رابطه تصریح کرد: «نو» یعنی مشی که تا به امروز در دست داشتیم از ریشه و تفکر غلط بوده والان درصدد هستیم تا تعریفی نو دراندازیم. این نگاه اشتباه است، البته امکان دارد در ابتدا طرحی نو مطرح شود ولی نمی‌توانیم منکر تفکر و اندیشه اصولگرایی شویم که زیر سؤال بردن انقلاب را به دنبال خواهد داشت.

کنعانی مقدم در رابطه با نقد مطرح‌شده به نوع انتخاب کاندیداهای ریاست جمهوری، اظهار داشت: همه امکان نقد را دارند. پیش از ورود به انتخابات بر این اعتقاد بودم که باید در جریان اصولگرایی به یک سازمان مشترک و منسجم دست پیدا کنیم و اولین نیاز جریان اصولگرایی وحدت و انسجام بود زیرا وحدت رمز پیروزی انقلاب محسوب می‌شود. تا حدودی هم جریانات اصولگرایی زیر یک چتر قرار گرفتند، اما ائتلاف صورت گرفته انتخاباتی بود درحالی‌که باید سیاسی باشد یعنی بر اساس مشترکات سیاسی دست به ائتلاف می‌زدند.

دبیر کل حزب اصولگرای سبز درباره این ائتلاف سیاسی بیان کرد: ائتلاف سیاسی به تحقق می‌رسید، بحث‌های امروز بر زبان آورده نمی‌شد، اما ازآنجاکه ائتلاف انتخاباتی بر کاندیداتوری آقای رئیسی صورت گرفت، اکنون‌که شکست‌خورده است اصولگرایان دیدگاه‌هایشان را بر اساس مشی خود مطرح می‌کنند. ائتلاف سیاسی ما را به سمت وحدت رویه و فکری حرکت می‌داد که این اتفاق هنوز روی نداده، ولی ظرفیت این مسئله در جمنا وجود دارد که بتواند یک گام جلوتر بردارد و دست به بازسازی برخی از نیازها زند.

وی در ادامه اظهار داشت: اصولگرایان در انتخابات اشتباه تاکتیکی داشتند و به‌جای جذب آرای خاکستری و تغییر شعارها به سمت مطالبات مردم به دنبال جذب آرا سیاه رفتند که شاهد بودیم بسیار از افراد در جریان اصولگرایی نسبت به این موضوع واکنش منفی نشان دادند و شاید باعث ریزش آرا هم شد.

کنعانی مقدم دراین‌باره که جمنا مورد تائید تمامی اصولگرایان قرار ندارد، خاطرنشان کرد: طیف اصولگرایی وسیع است ولی جمنا می‌تواند این چتر را باز کند و همه را در برگیرد. اینکه ما فکر کنیم یک جریان مانند محور رفتار کند و همه دور آن جمع شوند، اشتباه است. باید یک هسته مرکزی تشکیل شود باقی در اقمار آن در عین حفظ استقلال به‌صورت هماهنگ و همگرا حرکت کنند. تا زمانی که هرمی فکر می‌کنیم یعنی فردی در بالا قرار داشته باشد و سایرین در پایین جای‌گیرند و به سلسله‌مراتب سیاسی می‌اندیشیم، موفق نخواهیم شد. باید در ساختار تغییرات جدی ایجاد شود.

دبیر کل حزب اصولگرا سبز درباره نقد میرسلیم نسبت به کاندیداتوری ابراهیم رئیسی و تحمیل آن به جمنا تصریح کرد: جمنا مکانیزمی دموکراتیک داشت. مجمع عمومی تشکیل شد و از بین آن تعدادی معرفی شدند که در معرض سنجش و آزمون قرار گرفتند. 10 نفر مشخص شدند که از بین آن‌ها 5 و درنهایت به یک نفر رسیدند. در این فرایند پروسه طولانی طی شد، البته بسیاری از کسانی که در جریان اصولگرایی قرار دارند به توصیه‌های خبرگان توجه می‌کنند و این معنای تحمیل کردن را نمی‌دهد زیرا خبرگان وارد صحنه‌ها و کشمکش‌های سیاسی نمی‌شود آن‌ها از استقلال رأی خود برخوردارند.

وی در ادامه گفت: به نظر می‌رسد که آقای میرسلیم باید پیش از آنکه آقای رئیسی را مورد خطاب قرار دهد، توضیح دهد که آیا ایشان هم با توصیه جمع دیگری وارد صحنه انتخابات شد یا خیر؟ آقای رئیسی هم باید شخصاً در این خصوص شفاف‌سازی کند.
نظرات بینندگان