arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۶۷۳۳
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۵ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۶

سیف: بزودی سه تعاونی غیر مجاز تعیین تکلیف می‌شوند / حذف صفر از پولی ملی به آینده موکول شد

رییس‌کل بانک مرکزی با اشاره به آخرین وضعیت سپرده‌گذاران موسسات اعتباری تصریح کرد: در مورد سپرده‌گذاران موسسه کاسپین تا صد میلیون تومان را تعیین تکلیف کردیم و خوشبختانه اکنون شرایط مناسبی است و در آینده ممکن است مبالغ بالاتر را بپردازیم که حتما این اتفاق خواهد افتاد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس‌کل بانک مرکزی با اشاره به آخرین وضعیت سپرده‌گذاران موسسات اعتباری تصریح کرد: در مورد سپرده‌گذاران موسسه کاسپین تا صد میلیون تومان را تعیین تکلیف کردیم و خوشبختانه اکنون شرایط مناسبی است و در آینده ممکن است مبالغ بالاتر را بپردازیم که حتما این اتفاق خواهد افتاد.

به گزارش انتخاب، ولی‌الله سیف در حاشیه نشست هیات دولت و در جمع خبرنگاران درباره تغییر واحد پولی گفت: تغییر واحد پولی یک اقدام مثبت است. اگرچه بحث اصلاح پولی که پیش از این مطرح بود، به هیچ وجه نباید با این مطلب تداخل پیدا کند.

حذف صفر از پول ملی به آینده موکول شد

او با اشاره به حذف صفر از پول ملی اظهار داشت: زمانی که به ثبات اقتصادی و افق پیش‌بینی برسیم آن زمان باید  نسبت به حذف صفر از پول ملی اقدام کنیم. در گذشته حذف سه یا چهار صفر را مطرح شده بود که به آینده موکول می‌شود تا یک وضعیت با ثبات بلند مدت در اقتصاد داشته باشیم که ان‌شاءالله به زودی شاهد آن خواهیم بود.

رییس‌کل بانک مرکزی با اشاره به آخرین وضعیت سپرده‌گذاران موسسات اعتباری تصریح کرد: در مورد سپرده‌گذاران موسسه کاسپین تا صد میلیون تومان را تعیین تکلیف کردیم و خوشبختانه اکنون شرایط مناسبی است و در آینده ممکن است مبالغ بالاتر را بپردازیم که حتما این اتفاق خواهد افتاد.

چه زمانی موسسه غیرمجاز نخواهیم داشت؟

سیف‌ با بیان اینکه غیر از تعاونی‌های منحله ادغامی، سه تعاونی دیگر را هم داریم که غیرمجاز هستند و به زودی خبر تعیین تکلیف آنها را هم اعلام می‌کنیم و بعد از آن هم اعلام می‌شود که هیچ گونه موسسه غیرمجاز دیگری نداریم، خاطرنشان کرد: از مردم عزیز تقاضا می‌کنیم از این به بعد دقت کنند و به هیچ وجه به این موسساتی که با پول‌های فریبنده اموال مردم را جمع می‌کنند و معلوم نیست چگونه می‌خواهند پاسخگو باشند، اعتماد نکنند و به موسسات و بانک‌های معتبر مراجعه کرده تا منابع آنها از امنیت کامل برخوردار باشد.

او افزود: قانون درباره بانک‌ها و موسسات معتبر و مجاز یک مصوبه خوب مبنی بر تشکیل صندوق ضمانت سپرده‌ها دارد که اکنون در حال اجرا است و تا سطح معینی از سپرده‌ها پوشش بیمه لازم را دارد و از این جهت رفع نگرانی شده است.  

مسئولیت ما در حد توان‌هایی است که داریم

رئیس بانک مرکزی درخصوص جلسه دیروز شورای پول و اعتبار ابراز داشت: به دلیل همراهی بعضی از اعضای شورا  با معاون اول رییس‌جمهور در سفر استانی جلسه به حد نصاب نرسید.

سیف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به عملکرد خود در دولت یازدهم چه نمره‌ای می‌دهید؟ بیان کرد: هیچ وقت راضی نیستم و فکر می‌کنم باید همه تلاشمان به کار گرفته شود؛ آنچه مسلم این است که مسئولیت ما در حد توان‌هایی است که داریم و بقیه‌اش لطفی است که خداوند می‌کند.

به‌زودی اعلام کنیم که هیچ موسسه غیرمجازی نداریم

او ادامه داد: در مجموع توانستیم اقدام مثبتی را انجام دهیم، ظرف چند روز آینده می‌توانیم اعلام کنیم که هیچ موسسه غیرمجازی نداریم و ساماندهی موسسات غیرمجاز یک حرکت بسیار جدی بود که واقعا در از بین بردن بسترهای فساد بسیار موثر است. البته بنا به حجم و اهمیت موضع مقاوت شده است و هزینه‌های زیادی را برای مدیران بانک مرکزی ایجاد کرده است و از شایعات بی‌پایه و اساس و مطالبی که وجود داشت، کم و بیش مطلع هستید.

رئیس بانک مرکزی با بیان اینکه خوشحالم این وضعیت نابسامانی که وجود داشت دارد، خاتمه پیدا می‌کند و می‌تواند ثبات را به اقتصاد کشور برگرداند، یادآور شد: در زمینه بخش ثبات ارزی در مقایسه با گذشته، دوران با ثباتی را داشتیم و حرکتی را شکل دادیم که بتواند از شوک‌های آینده ان‌شاءالله جلوگیری کند.

برخی از موسسات غیرمجاز سابقه بیست ساله دارند

سیف تاکید کرد: یکی از اساسی‌ترین نقش‌هایی که بانک مرکزی در اقتصاد دارد، این است که دیده‌بانی کند و هرگونه شوک محتملی را که می‌تواند در اقتصاد نوسان ایجاد کند، با پیش‌بینی به موقع خنثی‌سازی کند و بانک مرکزی این وظایف را به صورت نسبی دارد انجام می‌دهد.

او درباره وضعیت مابقی پول سپرده‌گذاران موسسات غیرمجاز عنوان کرد: ضمن درک مناسب از شرایط که هموطنان دارند این موسسات سابقه‌ای بیست ساله دارند و در زمانی که باید از فعالیت آنها جلوگیری و اجازه رشد به آنها داده نمی‌شد اقدامی صورت نگرفت؛ اگر به موقع  اقدام می‌شد اکنون این مشکلات را نداشتیم.

میان مسئولان نظم برای حل مسائل گذشته اجماع وجود دارد

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه یکی از بحث‌های مورد پیگیری بانک مرکزی حل و فصل مسائل مربوط به گذشته است، گفت: باید تدابیری بیاندیشیم تا در آینده از احتمال بروز چنین مشکلاتی برای اقتصاد جلوگیری شود. خوشبختانه یک انسجام ذهنی بین مسئولان نظام در این زمینه وجود دارد و بانک مرکزی هم اگر موفق شده است، حتما با حمایت‌هایی بوده که از ناحیه این بزرگان انجام گرفته است و ما خوشحالیم که در این دوره ساماندهی انجام گرفته است.

سیف با بیان اینکه قوانین و مقررات امکاناتی و انعطاف‌هایی را به بانک مرکزی می‌دهد که از آن حداکثر استفاده را می‌کنیم تا این ناملایمات را به حداقل برسانیم، اظهار داشت: این مسائل با دقت نظر دنبال می‌شود و جلسات مشترکی بین قوه قضایه و بانک مرکزی و مجلس وجود داشته و در آنجا هماهنگی‌هایی در حال انجام شدن است. باید سعی کنیم حداکثر امکان را ایجاد کنیم که خسارت به حداقل برسد.

بانک مرکزی لنگر اصلی ثبات و اقتصاد است

او تاکید کرد: با توجه به اقدامات صورت گرفته به نظر می‌رسد در انتهای دوره سپرده‌گذاران به اصل مبالغ می‌رسند اما باید تحمل کرد.

این مقام عالی اقتصادی با بیان اینکه بانک مرکزی جای حساسی برای اقتصاد است، تصریح کرد: کسی که در راس بانک مرکزی قرار می‌گیرد، باید رعایت همه‌جوانب و وسواس و احتیاطی که برای اقتصاد کشور وجود دارد را در نظر داشته باشد.

سیف با بیان اینکه عملکرد بانک مرکزی در همه سطوح تاثیرگذار است، خاطرنشان کرد: بانک مرکزی لنگر اصلی ثبات و اقتصاد است و کسی که در راس قرار می‌گیرد باید از استحکام رای برخوردار باشد و وقتی که تصمیم‌گیری می‌کند نمی‌تواند با تزلزل اجرا کند. باید با قوت تصمیمات را دنبال کند تا در اقتصاد ثبات و ارامش برقرار شود.
منبع: ایلنا
نظرات بینندگان