arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۶۷۳۹
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۵ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۶

"نواصولگرایی" به دنبال حذف روحانیت است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک عضو جمنا می‌گوید اگر در تفکر و اندیشه اصولگرایی شائبه ایجاد کنیم و دنبال این باشیم که طرح نو در اندازیم، اولین اقدامش حذف روحانیت از جریان اصولگرایی خواهد بود.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، حسین کنعانی مقدم درباره ایده محمدباقر قالیباف برای راه اندازی جریان «نواصولگرایی» گفت: آقای قالیباف در نامه‎اش به سه دغدغه ضرورت توجه به جوانان و بازنگری در بعضی ساختارها و مشی سیاسی جریان اصولگرایی اشاره و عملا خود را داوطلب لیدری جریان «نواصولگرایی» معرفي کرد.

وی افزود: «نئواصولگرایی» مانند تعابیر نئولیبرالیسم، نئومحافظه کاری و نئونازیستم تعریف خود را در ادبیات سیاسی دارد. واژه «نئو» وقتی در ابتدای عبارتي عنوان می‎شود به معنای خط بطلان کشیدن بر روش‎ها و رفتارهای گذشته و درانداختن طراحی و ساختار نو و جدید است که عمدتا بر مبنای اعمال تغییرات اساسی بر تفکر نخست شکل می گیرد.

این فعال سیاسی اصولگرا یادآور شد: اگر جریان اصولگرایی را به دو مولفه «تفکر و اندیشه» و «مشی سیاسی» تقسیم کنیم، تفکر و اندیشه اصولگرایی ریشه در آرمان‌ها و اندیشه‌های امام، رهنمودهای مقام معظم رهبري و اسلام ناب محمدی دارد. در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم هم نشان داده شد که هنوز اين تفکر نزد افکارعمومی جایگاه دارد. مولفه دوم یعنی مشی سیاسی، معطوف به تاکتیک‌هایی است که احزاب، گروه‌ها، تشکل‌ها و شخصیت‌ها در هر مقطعی بر می‌گزینند.

وی ادامه داد: اگر نئواصولگرایی یا نواصولگرایی به این معنی باشد که باید مشی اصولگرایی تغییر کند، چنین رویکردی طبیعی است چون هر جریان سیاسی نیاز به بازسازی، بازنگری، رویش و ریزش دارد و باید در مقاطع مختلف به آن نگاه جدید کرد اما اگر منظورش این است که اندیشه و تفکر اصولگرایی به بن بست رسیده و دیگر تاریخ مصرفش گذشته است، معتقدم دیدگاه غلطی محسوب می‌شود چون در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم ثابت شد که اندیشه انقلابی در جوانان ما کاملا محفوظ و مورد نظر است.

دبیرکل حزب سبز ایران اسلامی اظهار کرد: برخی ایده عبور از اصولگرایی را مطرح می‌کنند و نظرشان تعریف اصولگرایی بدون روحانیت یا بدون جامعتین یا بدون حضور مجموعه‌هایی است که قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هسته مرکزی تفکر اصولگرایی را شکل دادند. این همان تفکر انحرافی بود که در گذشته نیز متأسفانه بعضی آن را مطرح کردند و می‌خواستند روحانیت را از صحنه سیاسی کشور خارج کنند. این کار غلطی است و نباید اتفاق بیفتد.

کنعانی مقدم در پاسخ به این سئوال که آیا نواصولگرایی همان اصولگرایی منهای روحانیت است؟ گفت: انشاءالله که این طور نیست چون اگر در تفکر و اندیشه اصولگرایی شائبه ایجاد کنیم و دنبال این باشیم که طرح نو در اندازیم، اولین اقدامش حذف روحانیت از جریان اصولگرایی خواهد بود.
نظرات بینندگان