arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۶۷۶۹
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۸ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۶

یونکر: امکان تعلیق عضویت لهستان در اتحادیه اروپا وجود دارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس کمیسیون اروپا در انتقاد از اقداماتی که در لهستان در راستای اصلاحات دستگاه قضایی صورت می‌گیرد، ورشو را به تعلیق عضویت در اتحادیه اروپا تهدید کرد.

به گزارش انتخاب به نقل از فارس، «ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا امروز اعلام کرد که امکان دارد که عضویت لهستان در اتحادیه اروپا در پی تاکید این کشور بر اجرای اصلاحات در دستگاه قضایی تعلیق شود.

یونکر در جریان کنفرانس خبری گفت: «اگر دولت لهستان به زیرپا گذاشتن استقلال دستگاه قضایی و قوانین این کشور ادامه دهد، ما هیچ انتخاب دیگری نداریم که ماده 7 را اجرایی کنیم.»

کمیسیون اروپایی همچنین تهدید کرده است که حق رای لهستان در اتحادیه اروپا را تعلیق خواهد کرد.

«آندری دودا» رئیس‌جمهور لهستان لایحه‌ای را امضا کرده‌ است که بر طبق آن به وزارت دادگستری این حق را می‌دهد تا قضات عالی دادگاه‌های کشور را منصوب و یا برکنار کند. رئیس جمهور لهستان همچنین لایحه‌ای را که سنای این کشور در راستای اصلاحات قضایی تصویب کرده بود را وتو کرد. در طول 2 هفته گذشته لایحه‌ای که سنای لهستان به آن رای موافق داده است، جنجال و اعتراض‌های فراوانی را به دنبال داشته است.

تصمیم لهستان برای اصلاحات در دستگاه قضایی که بنابر اعلام معترضان، استقلال قضایی را زیر سوال می‌برد، انتقاد اتحادیه اروپا را هم به دنبال داشته است.

سنای لهستان با اصلاحات در دستگاه قضایی موافقت کرده است. اتحادیه اروپا و منتقدان داخلی با این اقدام مخالف هستند و چنین رویکردی را زمینه‌ساز نقض دموکراسی می‌دانند.
نظرات بینندگان