arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۶۸۱۸
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۰۸ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۶

تحریم‌های دائمی آمریکا علیه روسیه/ ترامپ تسلیم کنگره شد

لایحه قانونی تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه روسیه شامل تمام ادعاهای واشنگتن نسبت به سیاست خارجی مسکو طی سال‌های اخیر است و هدف از آن انزوای کامل روسیه است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
لایحه قانونی تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه روسیه شامل تمام ادعاهای واشنگتن نسبت به سیاست خارجی مسکو طی سال‌های اخیر است و هدف از آن انزوای کامل روسیه است.

به گزارش انتخاب، مجلس نمایندگان کنگره آمریکا با حمایت اکثریت آراء – 419 رای مثبت در مقابل تنها 3 رای منفی- لایحه قانونی مربوط به اعمال تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه روسیه را تصویب کرد. روزنامه «گازیتا.رو» به  ماهیت و عواقب منفی این قانون که دورنمای روابط آتی واشنگتن و مسکو کاملا به آن بستگی دارد، پرداخته است.

اقدامی ماهیتا علیه روسیه

با وجود اینکه تحریم‌های مربوط به روسیه در چارچوب بسته اقدامات محدود کننده‌ای علیه ایران، کره شمالی و روسیه اعمال می شود، ولی واضح است که هدف اصلی این قانون علیه مسکو و سیاست 5 سال گذشته آن در نظر گرفته شده است. برای درک این مسئله کافی است به متن این لایحه قانونی در مورد به اصطلاح «اصلی ترین دشمنان آمریکا» نگاهی انداخت: در این سند 184 صفحه ای، تنها 25 صفحه در مورد ایران است، در حالیکه 98 صفحه آن مربوط به روسیه می باشد. تامین مالی تروریسم هم شامل 16 صفحه و 40 صفحه نیز در رابطه با کره شمالی است.  

در این قانون تمامی ادعاهای آمریکا نسبت به سیاست خارجی مسکو، حداقل در مواردی که در غرب انعکاس می یابد، گنجانده شده است. از قانون ماگینسکی و استفاده از گاز طبیعی ارسالی به اروپا بعنوان اهرم فشار سیاسی گرفته تا مسئله شبه جزیره کریمه، آبخازیا، اوستیای جنوبی، حتی پریدنسترویه (منطقه خودمختاری در مولداوی)، نقش رسانه های دولتی در پیشبرد منافع مسکو در اروپا، اجرای توافقات مینسک در مور حل بحران اوکراین، اقدامات روسیه در سوریه و البته دخالت مسکو در امور داخلی آمریکا، در آن دیده می شود. یعنی در واقع سیاستمداران آمریکایی با این قانون، کاخ کرملین را بابت تمام اقدامات سالهای اخیر که مورد رضایت آنها قرار نداشته، تنبیه می کنند.    

منزوی کردن روسیه برای ده‌ها سال آینده

اگر این قانون به تصویب نهایی برسد، رئیس جمهوری آمریکا دیگر نخواهد توانست حتی تحریم‌های قبلی مصوبه دولت "باراک اوباما" علیه روسیه را بدون موافقت کمیته ویژه دو مجلس کنگره لغو کند. صحبت تنها بر سر لغو این قانون توسط "دونالد ترامپ" و یا دستورات تحریمی دولت سابق آمریکا نیست، بلکه مسئله در مورد تغییر فهرست شخصیتهای حقیقی و حقوقی مورد تحریم واقع شده و هر نوع تصمیمی در مورد تغییر سیاست خارجی دولت ایالات متحده در قبال روسیه است.  

ترامپ از لحاظ حقوقی دیگر حق لغو یا کاهش این تحریمها، یا جهت گیری خاصی در سیاست خارجی در قبال روسیه، بدون موافقت کنگره آمریکا را نخواهد داشت. ضمن اینکه تحریمهای اعمال شده از سوی دولت اوباما هم به همراه تحریمهای جدید، از این به بعد دیگر در آمریکا بعنوان یک قانون بشمار می رود و هر نوع تغییری در آن باید بر اساس رای گیری قانونگذاران آمریکایی صورت بگیرد که خود یک روند درازمدت است.  

بدین ترتیب در صورت تصویب این قانون که احتمال آن دیگر تقریبا قطعی شده است، هر نوع تغییری در این تحریم‌ها تنها در صورت موافقت بیش از نیمی از سناتورها و نمایندگان کنگره آمریکا مقدور خواهد بود و با توجه با افزایش تمایلات ضدروسی در میان آنها، هر نوع کاهش در این اقدامات محدود کننده در آینده نزدیک را باید به فراموشی سپرد.  

روسیه اگر واقعا بخواهد تغییری در مواضع مقامات آمریکایی ایجاد کند، مجبور خواهد بود امتیازات بسیار بزرگی به واشنگتن بدهد که چنین اقدامی با توجه به روحیه "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه، تقریبا غیرممکن است. بنابراین از این بعد، صفحه جدیدی در روابط روسیه و آمریکا گشوده خواهد شد که دورنمای روشنی ندارد.

ترامپ در قبال قانونگذاران آمریکایی تسلیم شد

بر اساس قانون اساسی آمریکا، دونالد ترامپ سه گزینه برای برخورد با این لایحه قانونی پیش روی دارد: او می تواند با آن موافقت کرده و زیر این قانون را امضاء کند. رئیس جمهوری می توان آن را وتو کرده و خواستار اصلاح آن شود و توضیح دهد که کدام بخش‌های این قانون مورد پسند او نیست. و یا اینکه او می تواند بطور کلی این قانون را نادیده گرفته و اصلا به آن کاری نداشته باشد. البته در صورت آخر، اگر پارلمان آمریکا به کار خود ادامه می‌داد، این قانون بطور اتوماتیک بعد از گذشت 10 روز، به قانون تبدیل می شد. ولی در  شرایط کنونی که کنگره در شرف آغاز تعطیلات تابستانی قرار دارد، عدم امضای این قانون از سوی رئیس جمهوری به اصطلاح «وتوی دستی» محسوب شده و در آغاز فصل فعالیت جدید پارلمان دوباره به آن ارائه خواهد شد.

در هر صورت دونالد ترامپ قدرت مانور زیادی برای برخورد با این سند ندارد. با توجه به قاطعیت قانونگذاران آمریکایی در رابطه با تحریم‌ها علیه روسیه، او نمی تواند به خود اجازه دهد تا آشکارا با تصمیم آنها مخالفت کند. وتوی معمولی یا دستی هم او را در مقابل اتهامات تازه‌ای در رابطه با روسیه قرار خواهد داد. بدین ترتیب تصویب این قانون را باید یک شکست سیاسی برای رئیس جمهوری آمریکا تلقی کرد. ضمن اینکه عواقب منفی این قانون برای آینده روابط روسیه و آمریکا هم بحثی مفصل است که باید بطور جداگانه به آن پرداخته شود.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان