arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۶۸۲۸
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۰۹ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۶

تسلط بر گارد ملی آخرین ماموریت «بن سلمان» برای قبضه کردن قدرت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محمد بن سلمان که با کودتا علیه محمد بن نایف ولیعهد سعودی به جای او نشست، اکنون در صدد کنار زدن رئیس گارد ملی است تا بدون هیچ تهدیدی به پادشاهی برسد.

به گزارش انتخاب به نقل از پایگاه خبری «النبأ» در حالی که هنوز نگاهها به کودتای محمد بن سلمان علیه محمد بن نایف دوخته شده است، اطلاعاتی درز کرده است که حاکی از تصمیم ولیعهد جدید برای کنار گذاشتن متعب بن عبدالله از ریاست گارد ملی است تا به این ترتیب زمینه تکیه زدن به کرسی پادشاهی را بدون هیچ تهدیدی فراهم کند.

اما و اگرها برای رسیدن بن سلمان به پادشاهی

کودتای محمد بن سلمان برای رسیدن به ولیعهدی و دور کردن بن نایف از صحنه با تحلیل های زیادی همراه بود مبنی بر اینکه بن سلمان باید در این شرایط به منظور جلوگیری از کودتای معکوس، گارد ملی را تحت تسلط وزارت دفاع و یا سرویس امنیتی جدید وابسته به آن قرار دهد؛ سرویسی که با استفاده از آن  80درصد نیروهای وزارت کشور را تحت کنترل خود درآورده است.

ماموریت دشوار بن سلمان برای تسلط بر گارد ملی

ماموریت بن سلمان که تمام کارشناسان در مورد خطرناک بودن آن هم عقیده هستند، کار اسانی نخواهد بود به ویژه اینکه گارد ملی از سال 1962 و زمانی که عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه متوفی سعودی هنوز امیر بود، زیر نفوذ او قرار داشت.

گارد ملی از یگان قبلیه‌ای تا نهاد نظامی بانفوذ

گارد ملی در زمان عبدالله شاهد دوران طلایی خود بود زیرا توانست خود را از یک یگان متشکل از نیروهای داوطلب قبیله ای به یک نهاد نظامی بسیار با نفوذ در عربستان تبدیل کند.

با این توضیحات کارشناسان معتقدند دوستی و ارادت بسیار زیاد رهبران و اعضای گارد ملی به متعب بن عبدالله مانع بزرگی در برابر بن سلمان خواهد بود، زیرا کنار زدن آن به آسانی کنار زدن بن نایف نخواهد بود و متعب نیز تمام نفوذ خود را برای ناکام گذاشتن نقشه های بن سلمان به کار خواهد گرفت.

در همین ارتباط «دیوید هرست» نویسنده و روزنامه نگار انگلیسی در یک گزارش یادآور شد، اصلاح ارتش عربستان موضوعی است که بن سلمان از آن سوء استفاده خواهد کرد تا گارد ملی را تحت کنترل و تسلط خود در آورد و در این راه به درخواست های مربوط به تاسیس یک تشکیلات دفاعی یکپارچه برای عربستان و ادغام گارد ملی در ارتش متوسل می شود؛ ارتشی که فهد بن ترکی آل سعود از نزدیکان بن سلمان بر آن ریاست می کند.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان