arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۶۸۵۹
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۱ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۶

پوتین، پروتکل استقرار نیروی هوایی روسیه در سوریه را امضا کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پروتکل استقرار نیروی هوایی روسیه در سوریه به امضای ولادیمیر پوتین رسید.

به گزارش انتخاب به نقل از رأی الیوم، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز چهارشنبه پروتکل استقرار نیروی هوایی این کشور در سوریه را امضا کرد.

در همین راستا «ولادیمیر شامانوف» رئیس کمیته دفاعی پارلمان روسیه گفت که تصویب پروتکل الحاقی به توافقنامه استقرار نیروی هوایی روسیه در سوریه، به ثبات در کل منطقه کمک می‌کند.

وی افزود: بعد از تصویب این پروتکل، روسیه ضامن حقیقی ثبات در منطقه خواهد بود و با از سرگیری روابط با آمریکایی‌ها، این امر به تقویت عوامل ثبات در سوریه و منطقه کمک خواهد کرد.

مجلس سنای روسیه حدود یک هفته قبل، پروتکل استقرار نیروی هوایی این کشور را در سوریه را تصویب کرد.

مجلس دومای روسیه نیز دو هفته قبل پروتکل استقرار یگان عملیاتی نیروهای هوایی این کشور در سوریه را به اتفاق آرا تصویب کرده بود.

درخواست تصویب این پروتکل در قالب همکاری‌های دفاعی سوریه و روسیه توسط ولادیمیرپوتین رئیس‌جمهور روسیه تسلیم دوما شده بود.

روسیه و سوریه ژانویه گذشته این پروتکل را به عنوان یک الحاقیه‌ به توافقنامه‌ای که در آگوست 2015 میلادی به امضای مقامات دو کشور رسیده بود، امضا کردند.

بر اساس این پروتکل، مدت توافقنامه 49 سال خواهد بود و در صورتی که هیچ کدام از طرفین قصد خروج از این توافق را نداشته باشند، امکان تمدید خود به خود آن برای چندین مرحله که هر کدام 25 سال به طول می‌انجامد وجود دارد.

هدف از این پروتکل توضیح مسائل مربوط به استقرار نیروی هوایی روسیه در خاک روسیه، وضعیت قانونی نیروها و اعضای خانواده‌های آن‌ها و مسائل مربوط به املاک و زیرساخت‌های متعلق به این نیرو و شرایط فعالیت‌های آن است.

بر اساس این پروتکل، سوریه مسئولیت حفاظت خارجی اماکن مربوط به نظامیان روس و مرزهای ساحلی ناوگان روسیه در طرطوس را بر عهده می‌گیرد و این در حالی است که طرف روسی ماموریت‌های پدافند هوایی و حفاظت داخلی را بر عهده می‌گیرد.

روسیه از مهر ماه 94 حملات خود به مواضع گروه‌های تروریستی ضدسوری تحت حمایت گروهی از کشورهای غربی-غربی بویژه داعش و جبهه النصره را آغاز کرده است.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان