arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۶۹۰۶
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۵ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۶

چین: آمریکا به تحرکات نظامی در دریای جنوبی خاتمه دهد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزارت دفاع چین برای دومین روز متوالی در بیانیه ای تحرکات نظامی آمریکا در نزدیکی سواحل این کشور را غیردوستانه خواند و خواستار توقف فعالیت های این چنینی آمریکا و متحدین این کشور در منطقه مورد مناقشه دریای جنوبی شد.

به گزارش انتخاب به نقل از ایرنا، این بیانیه می افزاید: جنگنده های آمریکا، هواپیماهای شناسایی و نیروی دریایی این کشور با کشتی های جنگی خود در سواحل نزدیک به چین حضور دارند و این باعث بی ثباتی و ناامن شدن منطقه می شود.
 
بیانیه خاطر نشان می کند که آمریکا حرکت هایی غیرحرفه ای و ناامن را انجام می دهد که می تواند باعث بروز خطرهایی برای هر دو کشور شود.
 
وزارت دفاع چین به آمریکا هشدار داده است که نباید در اطراف مناطق نزدیک به چین حضور نظامی و جاسوسی داشته باشد.
 
همزمان وزارت خارجه چین هم در بیانیه ای آورده است که در سال جاری میلادی چندین بار هواپیماهای جاسوسی آمریکا در اطراف سواحل چین حضور یافته و پروازهای شناسایی انجام داده اند.
 
در تازه ترین مورد یکشنبه این هفته بود که یک هواپیمای شناسایی آمریکا در سواحل شرقی چین پروازهایی انجام داد که به دنبال آن نیروی هوایی این کشور نیز جنگنده های «جی ۱۰» مسلح خود را به تعقیب آن فرستاد.

در کنار این تحولات روزنامه گلوبال تایمز چین روز پنجشنبه به آمریکا هشدار داد که نباید قدرت چین را دستکم بگیرد و بداند که ارتش این کشور اگر لازم بداند علیه آمریکا اقدام خواهد کرد.

این نشریه از پرواز حرفه ای جنگنده های چین در تعقیب هواپیمای شناسایی آمریکا تقدیر و حمایت کرد و آن را نشانی از توانمندی ارتش خلق چین دانسته است.

این اتفاقات در حالی می افتد که ارتش چین به دلیل نزدیک شدن به اول ماه اوت، نودمین سالگرد تاسیس خود، از هر زمان دیگری آماده تر است.

وزارتخانه های دفاع و خارجه چین در بیانیه های خود پروازهای جاسوسی آمریکا در سواحل چین را خطری برای امنیت ملی این کشور دانسته و آورده اند که این حرکات آمریکا به امنیت نظامی کشورها لطمه می زند و خطری برای خلبان های دو کشور چین و آمریکاست.

وزارت خارجه چین با اشاره به اینکه دو کشور در دریا و هوا دارای چالش های امنیتی هستند، از آمریکا خواست به سرعت پروازهای شناسایی در مناطق نزدیک به سواحل چین را متوقف کند.

چین همواره اعلام کرده است که از در پیش گرفتن رفتار مشکوک توسط آمریکا و نزدیک شدن کشتی های این کشور به سواحل خود با هدف تجسس در منطقه دریای جنوبی ناراضی است.
نظرات بینندگان