arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۷۰۳۲
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۲ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۶

گوترش خواستار ارجاع پرونده سوریه به دیوان کیفری بین‌المللی شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دبیرکل سازمان ملل ضمن تقدیر از تلاش‌ها و اقداماتی که ترکیه و روسیه برای تضمین آتش‌بس در مناطق کاهش تنش در سوریه انجام دادند، از شورای امنیت خواست پرونده سوریه را به دادگاه کیفری بین‌المللی ارجاع دهد.

به گزارش انتخاب به نقل از سایت النشرة، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل دولت سوریه و گروه‌های مسلح را به "گرسنگی دادن عامدانه غیرنظامیان" به عنوان یکی از مصادیق جنایت جنگی متهم کرده و این اقدام را نقض آشکار قوانین بین‌المللی حقوق بشر و از نمونه‌های جنایات جنگی دانست و گفت: من همچنان می‌خواهم که شرایط فعلی در سوریه به دیوان کیفری بین‌المللی ارجاع داده شود.

گوترش افزود: امروز تعداد کسانی که در سوریه به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند به ۱۳.۵ میلیون تن رسیده‌ و این در حالی است که بحران انسانی در بیشتر نقاط این کشور ادامه دارد و هنوز درگیری‌ها در این کشور موجب می‌شود که به دنبال نبود خدمات بهداشتی و درمانی، غذا و آب آشامیدنی، غیرنظامیان در سوریه جان خود را از دست بدهند.

دبیرکل سازمان ملل در ادامه ضمن استقبال از تلاش‌های مستمر و بی‌وقفه دو طرف ضامن در مذاکرات آستانه با وجود چالش‌ها و مشکلات متعدد،‌ از تمامی طرف‌ها در سوریه خواست فورا به محاصره غیرنظامیان پایان دهند تا کمک‌های بشردوستانه بدون مشکل به دست نیازمندان برسند و نیز آزادی رفت‌و آمد این محاصره‌شدگان را ضمانت کنند.

وی با تاکید بر اینکه عملیات سیاسی تنها راه باقی‌مانده برای دستیابی به راه‌حلی دائمی و نه نظامی جهت پایان درگیری‌ها در سوریه است، گفت: تلاش‌های طرف‌های ضامن موجب شد که خشونت در برخی مناطق متوقف شود اما من همچنان بابت افزایش خشونت‌ها در درعا و غوطه شرقی نگران هستم.

این مسئول سازمان ملل ادامه داد: معتقدم که امکان استمرار مذاکرات ژنو و آستانه وجود دارد و به لطف تلاش‌های دو طرف ضامن در مذاکرات آستانه برای کاهش تنش‌ها می‌توان شرایط مناسب‌تری برای مذاکرات رسمی میان طرف‌های سوری ایجاد کرد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان