arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۷۳۰۸
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۰۰ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۶

اختلال در تکلم و گرفتگی صدا از علائم شایع سرطان حنجره

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی گفت: سرطان‌های سر و گردن در دهه‌های چهارم تا ششم زندگی شیوع بیشتری دارند.

به گزارش انتخاب به نقل از مهر، دکتر نوید احمدی روزبهانی روز شنبه در نشست خبری سومین سمینار علمی تومورهای سر و گردن که قرار است در روزهای ۱۹ و ۲۰ مرداد ۹۶ در بیمارستان میلاد برگزار شود گفت: در سمینار امسال تمرکز بر تومورهای ناحیه سر و گردن است.

دبیر هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی با بیان این مطلب که تومورهای سر و گردن شامل تمامی سرطان‌های ناحیه گردن و سر به غیر از مغز و کره چشم می‌شود، خاطرنشان کرد: در سمینار امسال تومورهای مجاری هوایی و گوارشی که در ناحیه سر و گردن اتفاق می‌افتد، مورد بحث وبررسی قرار می‌گیرد.

وی با اعلام اینکه میزان شیوع سرطان‌های سر و گردن یک در ۱۰۰ هزار نفر است گفت: این آمار به صورت جهانی بوده و کشور ما را نیز شامل می‌شود.

احمدی روزبهانی با بیان اینکه سرطان حنجره در دهه چهارم تا ششم زندگی بیشتر شایع است اظهار داشت: علائم این سرطان به صورت اختلال در تکلم و گرفتگی صدا بروز می‌کند و در مرحله پیشرفته بیماری می‌تواند مشکلاتی در بلع غذا نیز به وجود بیاورد.

دبیر هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی با تأکید بر ضرورت تشخیص زودهنگام علائم سرطان‌ها برای موفقیت در درمان آنها تصریح کرد: افرادی که در سن شیوع این نوع سرطان‌ها قرار دارند در صورتی که با علائم مورد نظر مواجه شدند می‌بایست به دقت مورد معاینه و بررسی پزشکان قرار گیرند.

احمدی روزبهانی افزود: افرادی که دچار اختلال در تکلم شده و به درمان‌های معمول پاسخ نمی‌دهند باید به عنوان موارد مشکوک بیشتر مورد توجه پزشکان قرار گیرند.

وی ادامه داد: افراد جوان که دچار گرفتگی صدا بیش از دو هفته می‌شوند نیز می‌بایست نسبت به علائم بیماری خود حساس بوده و پزشکان نیز در معاینات آنها دقت کافی را برای تشخیص بیماری داشته باشند.

در ادامه دکتر مهدی خواجوی رئیس سومین سمینار تومورهای سر و گردن نیز با عنوان این مطلب که شایع‌ترین سرطان‌ها نیز از درمان پذیری بالایی برخوردارند گفت: این در حالی است که سرطان‌ها را در مراحل اولیه تشخیص بدهیم.

وی افزود: توده‌ای که در ناحیه وسط گردن و روی محل غده تیروئید به وجود می‌آید می‌تواند شایع‌ترین علامت سرطان تیروئید باشد.

همچنین دکتر محمود رضا فیاض مدیرعامل بیمارستان میلاد نیز در این نشست خبری اظهار داشت: مرکز تحقیقات سرطان بیمارستان میلاد به عنوان اولین محل غیر دانشگاهی در کشور توانسته از وزارت بهداشت مجوز بگیرد. همچنین مجوز مرکز تحقیقات تروما و جراحی زانو را نیز از وزارت بهداشت دریافت کردیم.

دکتر حسین یحیی‌زاده متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی در ارتباط با رابطه آلودگی هوا و سرطان‌ها نیز گفت: هیچ مطالعه معتبری وجود ندارد که ارتباط مستقیمی بین آلودگی هوا و سرطان‌ها را نشان بدهد.

در ادامه احمدی روزبهانی در ارتباط با موضوع درمان قطعی سرطان‌ها تصریح کرد: نظر قطعی در مورد درمان سرطان وجود ندارد بلکه آنچه مورد توجه است بقای بیماران سرطانی است.

وی توضیح داد: بقای ۵ ساله و ۱۰ ساله بیماران موضوعی است که بعد از درمان آنها مورد توجه است به طوری که در مورد بقای ۵ ساله بیماران سرطانی در ایران آمار ما قابل مقایسه با جها ن است.

احمدی روزبهانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر هیچ ضرورتی برای ارجاع بیماران دچار سرطان‌های سر و گردن برای درمان به خارج از کشور وجود ندارد.

نظرات بینندگان