arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۷۵۳۹
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۰ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۶

۱۵ کشته در «روز سیاه» ونزوئلا؛ ۴۱.۵ درصد شهروندان در انتخابات مشارکت داشتند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
انتخابات ونزوئلا برای تشکیل یک مجلس موسسان قانون اساسی، که مخالفان آن را تحریم کرده بودند، با خشونت‌هایی همراه شد که به کشته‌شدن دست‌کم ۱۵ نفر منتهی شد.

به گزارش انتخاب به نقل از ایلنا، مخالفان «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری ونزوئلا می‌گویند خشونت‌هایی که در جریان انتخابات پیشنهادی دولت برای ایجاد تغییرات قانون اساسی رخ داد، دست‌کم ۱۵ کشته برجای گذاشته‌ است.

«انرکیه کاپریلس» از رهبران و چهره‌های سرشناش مخالف مادورو نیز روز گذشته تأیید کرد که ۱۵ نفر در جریان خشونت‌های ساعت‌های گذشته جان خود را از دست داده‌اند. دادستانی کل، اما شمار قربانیان را هشت نفر و روزنامه «ال‌ناسیونال» این شمار را ۱۳ نفر اعلام کرده است. یک رهبر مخالف جوان کشور و یک نامزد هوادار دولت نیز در میان کشته‌شدگان هستند.

مخالفان دولت،  یک‌شنبه و وقایع مربوط به آن را «روز سیاه» توصیف کرده‌اند.

طبق این گزارش، روز یکشنبه با وجود ماه‌ها مخالفت‌های سیاسی داخلی و انتقاد شماری از سران و رهبران کشورهای هم‌جوار ونزوئلا، و نیز اعتراض‌ها و راهپیمایی‌های خیابانی، مادورو رای‌گیری مربوط به تشکیل «مجلس موسسان» را برگزار کرد. نهادی که قرار است قانون اساسی را بازبینی کند و از سوی مخالفان، هموار کردن راه به‌سوی دیکتاتوری توصیف می‌شود. مادورو و هواداران او می‌گویند هدف از بازبینی قانون اساسی «ایجاد صلح و آرامش» در کشور است.

انتخابات روز یک‌شنبه در حالی برگزار شد، که مخالفان آن را تحریم کرده‌اند. مخالفان در پارلمان ونزوئلا صاحب اکثریت هستند.

کمیسیون انتخابات ونزوئلا می‌گوید که میزان مشارکت در انتخابات روز گذشته این کشور ۴۱.۵ درصد بوده است. مخالفان، اما میزان مشارکت را در حدود ۱۲ درصد اعلام کرده‌اند.

در عین حال تنها نامزدهای حزب حاکم در انتخابات مجلس موسسان شرکت کرده‌اند و قرار است از میان پنج هزار و ۵۰۰ نفر، ۵۴۵ نفر به بازبینی قانون اساسی مشغول شوند.

مادورو، خود، روز شنبه در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد که هدف از تشکیل نهاد تازه، نه تنها بازبینی قانون اساسی که در اختیار گرفتن اختیاراتی نامحدود در کشورداری‌ است. او این انتخابات را «انتخاب قدرتی، فراتر و بالاتر از هر فرد» توصیف کرده‌است.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا همزمان مخالفان خود را نیز «تبهکارانی» نامیده که سلول‌های زندان «در انتظار آن‌هاست».

نظرات بینندگان