arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۸۰۴۳
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۲۳ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۶

اتحادیه اروپا: تاسیس مجلس موسسان در ونزوئلا باید به حالت تعلیق درآید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اتحادیه اروپا روز چهارشنبه با تاکید بر اینکه نمی تواند مشروعیت مجلس موسسان ونزوئلا را به رسمیت بشناسد، خواستار اقدامات فوری دولت ونزوئلا برای تصحیح روند حوادث شد و این کشور را به تشدید تحریم ها تهدید کرد.

به گزارش انتخاب به نقل از ایرنا، در بیانیه فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ، ضمن ابراز تاسف از برگزاری انتخابات مجلس موسسان در روز 30 ژوییه (8 مرداد) در ونزوئلا ، آمده است: انتخابات مجلس موسسان در ونزوئلا موجب وخامت بحران در این کشور شده و این خطر وجود دارد که سایر نهادهای مشروع در این کشور را نیز مخدوش کند . شرایط برگزاری انتخابات ، شک و تردیدهای بیشتری درباره توانایی این مجلس برای نمایندگی تمام اقشار مردم ونزوئلا ایجاد می کند.

این بیانیه می افزاید: از این رو اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن نمی توانند مجلس موسسان ونزوئلا را به رسمیت بشناسند زیرا نگرانیهایی درباره نمایندگی موثر این مجلس و مشروعیت آن دارند و از دولت نیکلاس مادورو می خواهند که که اقداماتی فوری برای تصحیح روند حوادث انجام دهد. بطور خاص، روند تاسیس مجلس موسسان باید به حالت تعلیق در آید و اختیارات نهادهای آنگونه که در قانون اساسی پیش بینی شده به رسمیت شناخته شود.

در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: انجام اقدامات اعتمادساز دیگری مانند آزادی تمام مخالفان سیاسی زندانی نیز مورد نیاز است.

اتحادیه اروپا همچنین از اقدامات کشورهای منطقه و سایر بازیگران بین المللی برای تسهیل مذاکرات سیاسی در ونزوئلا استقبال کرده و آمادگی خود را برای حمایت فعالانه از تمامی تلاشها در این زمینه اعلام کرد. اتحادیه اروپا همچنین از تمام طرفها خواستار خودداری از خشونت شده و برای کمک برای کاهش مشکلات مردم ونزوئلا اعلام آمادگی کرده است.

در پایان بیانیه اتحادیه اروپا آمده است که این اتحادیه و کشورهای عضو آن آمادگی دارند که در صورت مخدوش شدن بیشتر اصول دموکراتیک و محترم شمرده نشدن قانون اساسی در ونزوئلا، به تدریج پاسخ خود به این شرایط را تشدید کنند.

به گزارش ایرنا ، پیش از این نیز سخنگوی موگرینی روز دوشنبه در بیانیه ای ضمن ابراز تاسف از خشونت های رخ داده در جریان همه پرسی روز یکشنبه مجلسس موسسان ونزوئلا، خاطرنشان کرد: سرنوشت دموکراسی در ونزوئلا نگرانی مشروع همه کشورهای منطقه و شریکان ونزوئلا در سرتاسر جهان است. انتحابات مجلس موسسان ونزوئلا روز یکشنبه این هفته 8 مرداد (30 ژوییه) برگزار شد و بر اساس آمار رسمی اعلام شده بیش از 41 درصد واجدان شرایط ( بیش از 8 میلیون نفر)دراین انتخابات شرکت کردند و مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا که طرح برگزاری این انتخابات را اجرا کرد، بلافاصله اعلام پیروزی نمود. در جریان خشونتهای همزمان با این انتخابات حدود 10 نفر در جریان آن کشته شدند. مجلس موسسان قانون اساسی ونزوئلا قدرت انحلال کنگره تحت کنترل مخالفان دولت و تدوین قانون اساسی جدید را دارد. آمریکا نیز انتخابات مجلس موسسان قانون اساسی در ونزوئلا را محکوم و تحریمهای جدیدی علیه این کشور اعمال کرد.

بنا به گزارش ها ، مجلس موسسان ونزوئلا قرار است فردا (پنجشنبه) گشایش یابد. این مجلس با 545 عضو جایگزین مجلس ملی (پارلمان) کنونی این کشور خواهد شد که اکثریت نمایندگان آنرا مخالفان دولت تشکیل داده بودند و با نیکلاس مادورو رییس جمهوری این کشور مبارزه می کردند.
نظرات بینندگان