arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۸۰۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۹ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۰

كارگردان ایرانی در آمریكا درگذشت

رضا بدیعی كارگردان ایرانی‌ كه در تلویزیون آمریكا چهره‌ای شناخته‌شده‌ بود در 81 سالگی درگذشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رضا بدیعی كارگردان ایرانی‌ كه در تلویزیون آمریكا چهره‌ای شناخته‌شده‌ بود در 81 سالگی درگذشت.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از ورایتی، بدیعی كه برنده جایزه انجمن كارگردانان آمریكا بود، شنبه 20 اوت در خانه‌اش در لس‌آنجلس بر اثر كهولت سن درگذشت.

او فعالیت خود در سینمای آمریكا را با فیلمبرداری آغاز كرد. او كار خود را از نیویورك شروع كرد و بعد به كانزاس‌سیتی رفت و بعد هم از لس‌آنجلس سردرآورد. بدیعی با كارگردان‌های مشهوری چون رابرت آلتمن و سام پكین‌پا همكاری كرد و دوست صمیمی آلتمن بود.

این كارگردان از سال 1963 بیش از 430 اپیزود از سریال‌های مختلف و فیلم سینمایی را كارگردانی كرد. بدیعی در اواخر دهه 1960 به یكی از كارگردان‌های همیشگی سریال‌های تلویزیونی تبدیل شده بود.

كارگردانی قسمت‌هایی از سریال‌های «زرنگ باش»، «برنامه دوریس دی»، «ماموریت: غیرممكن» (پخش شده در ایران با نام «بالاتر از خطر»)، «مرد شش میلیون دلاری»، «منیكس»، «بارتا»، «تاج شاهین»، «جك و مرد چاق»، «در گرمای شب»، «سفر ستاره‌ای: فضای عمیق شماره 9» و «گشت ساحلی» از جمله فعالیت‌های او بود.

بدیعی كه به «پدرخوانده تلویزیون آمریكا» شهرت داشت در گفت‌وگویی با «ایران تایمز» در سال 2009 گفته بود: «سریال «ماموریت:غیرممكن» زمانی ساخته شد كه شیوه بصری ما تغییر كرده بود. از فوكوس‌های عجیب و نماهای بسیار بسته برای القای حس و فكر و نمایش رفتارهای شخصیت استفاده می‌كردیم. از طرفی زمان شكوفایی استفاده از جلوه‌های ویژه بود، پس فرصت این را داشتم كه كارهایی انجام دهم كه قبلا انجام نداده بودم، عالی بود. می‌گذاشتم تخیلم به هركجا می‌خواهد بروم.»



«مرد شش میلیون دلاری»

كارگردانی قسمت‌هایی از «زنی به نام نیكیتا» و «بافی، قاتل خون‌آشام» از آخرین فعالیت‌های بدیعی در تلویزیون بود.

بدیعی همچنین طراحی عنوان‌بندی سریال‌هایی چون «زرنگ باش»، «برنامه مری تایلر مور» و «هاوایی فایو-او» را برعهده داشت. گذشته از این بدیعی بیش از 60 فیلم مستند ساخته بود. او در سال 2006 فیلم «راه برگشت به خانه» را با بازی جولی هریس و روبی دی ساخت.

او در آخرین فعالیت سینمایی خود مشاورفنی فیلم «بانوی گل‌های سرخ» محصول 2008 به كارگردانی مجتبی میرطهماسب بود.



بازیگران اصلی «ماموریت: غیرممكن»

بدیعی 17 آوریل 1930 در اراك به دنیا آمد و از دانشكده هنرهای دراماتیك تهران فارغ‌التحصیل شد. او سال 1955 به دعوت دولت آمریكا به این كشور رفت و از دانشگاه سیراكیوز در رشته مطالعات صوتی-بصری فارغ‌التحصیل شد.

سال 2010 به مناسبت 80 سالگی او تعدادی از بازیگران و عوامل فیلم‌هایش درسالن رویس دانشگاه كلمبیا برای او جشن تولد گرفتند.

رضا بدیعی پدرخوانده جنیفر جیسن لی بازیگر معروف هالیوود بود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۱
0
0
اگر در ایران مانده بود!!! مانده بود!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۱
0
0
خدایش بیامرزاد
نظرات بینندگان