arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۸۳۶۴
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
دیلی بیست:

فقدان ارتباطی بین ایران و آمریکا از جنس روابط خوب جان کری و ظریف منبع نگرانی است / ترامپ در حال حرکت به سمت و سوی جنگ با تهران است

تنش ها بین آمریکا و ایران در خلیج فارس بعد از آتش گشودن و شلیک ناو آمریکایی به سمت قایق ایران در 5 جولای بیشتر شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ دیلی بیست نوشت: تنش ها بین آمریکا و ایران در خلیج فارس بعد از آتش گشودن و شلیک ناو آمریکایی به سمت قایق ایران در 5 جولای بیشتر شده است.

به گزارش «انتخاب»؛ رویارویی های نظامی نا امن در دولت اوباما کاهش یافته بود. در سال 2016 این میزان رویارویی ها 35 عدد گزارش شده بود . این آمار گفته می شود در در مقایسه با آن سال کاهش یافته. دستگیری 10 ملوان آمریکایی در سال 2016 کلید کاهش این رویارویی ها بود. درگیری نظامی جدی در پی این حادثه تنها به واسطه روابط خوب جان کری وجواد ظریف در آن دوران میسر شد. فقدان چنین ارتباطی بین دولت کتونی و ایران میتواند منبع نگرانی باشد.

ایرانی ها احساس میکنند میتوانند ترامپ را سرجایش بنشانند چون احساس میکنند دوران او گذراست. آنها از توافق هسته ای و بازسازی اقتصادی به واسطه لغو تحریم ها منتفع شده اند. شرکت های چینی و روسی و اروپایی در غیاب رقبای آمریکایی شان بازارهای ایران را قبضه کردند. اما اظهارات ترامپ علیه توافق هسته ای که آن را بدترین توافق تاریخ میداند کم کم به واقعیت تبدیل شده است. تصمیم او مبنی بر اعمال بازرسی ها و انتصاب افراد معتمد برای بررسی پایبندی ایران در کاخ سفید در سه ماه آینده از جمله این رویکردهای جدید اوست به نظر می رسد ترامپ تصمیم به بازنگری در توافق گرفته باشد . لازمه این امر بی توجهی به شواهد است. او حتی به صحبت های رکس تیلرسون وزیر امور خارجه و اعضای جامعه اطلاعاتی هم گوش نمیدهد. آنها بارها از خطرخروج از برجام صحبت کرده اند و معتقدند این توافق کارساز است .

همان طور که تیلرسون اخیرا اعلام کرد توافق هسته ای با بخش کوچکی از تهدیدات ایران مقابله کرد نه همه آن . اما همان طور که ظریف نیز ماه گذشته گفته بود نمیشود اسلحه روی سر کسی گذاشت و او را مجبور به امضای چیزی کرد. ترامپ مفاد این توافق را دوست ندارد.

توافق هسته ای به نظر می رسد در مسیر درستی قرار داشته باشد. تیلرسون تایید کرد که مذاکره مجدد با ایران به توافق هسته ای ختم نمی شود. اما ترامپ به نظر می رسد خواستار دیالوگ نباشد. شواهد نشان میدهد رییس جمهور آمریکا به دنبال فشار بر ایران برای رد نظارت ها و استفاده از این وضعیت برای عدم تایید پایبندی ایران است.

این استراتژی میتواند تاثیر بی ثبات کننده ای بر منطقه داشته باشد و ایران را از دسترسی به بانک های بین المللی و بازارها یبین المللی و ایجاد شغل برای جمعیت 80میلیونی اش باز دارد. ترامپ نیز به شدت سعی در تضعیف دولت حسن روحانی دارد. اما از این هم بدتر ترامپ به مجاهدین خلق که تروریست هستند، نزدیک است. این سازمان تا قبل از سال 2012 به عنوان یک سازمان تروریستی شتاخته می شد که به واسطه حمایت برخی دموکرات ها و دشمنان ایران در حزب جمهوری خواه نظیر جان مک کین و رودی جیولانی وجو لیبرمن و نیوت گینگریچ از لیست ترویست ها خارج شد . این افرادبرای شرکت در نشست های این سازمان و سخنرانی در آن پول های کلانی دریافت کرده ان. گفته می شود در سال 2015 برای یک سخنرانی 5 دقیقه ای به هر یک از آنها 50 هزار دلار پول داده شده است.

رضا پهلوی فرزند شاه مخلوع ایران نیز سعی کرده خود را به دولت ترامپ نزدیک کند. همه اینها در حالی است که ایرانی ها در انتخابات حسن روحانی را به عنوان رییس جمهور خود انتخاب کردند.

 درحالیکه برخی از جمله جیمز متیس وزیر دفاع امریکا خود را مقید به انتقام گیری از ایران می دانند، اما اکثریت امریکایی ها مخالفت جنگ هستند. با این حال، در حالیکه تنش ها افزایش پیدا می کند و فشار مشاوران برای اتخاذ موضعی تندی تر از سوی دولت ترامپ افزون تر می شود، دیپلماسی توییتری ترامپ برای جلوگیری از جنگ به کار نمی آید.

نظرات بینندگان