arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۸۴۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۱ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۰

امتياز پژوهشگري دانشگاه هاي ايران: صفر

در طول سه سال گذشته ايران تنها يك دانشگاه در رديف برترين هاي رتبه بندي شانگهاي داشته است. اين در حالي است كه كشورهاي در حال توسعه يي چون عربستان سعودي در سال هاي اخير روند رو به رشدي را تجربه كرده اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 در طول سه سال گذشته ايران تنها يك دانشگاه در رديف برترين هاي رتبه بندي شانگهاي داشته است. اين در حالي است كه كشورهاي در حال توسعه يي چون عربستان سعودي در سال هاي اخير روند رو به رشدي را تجربه كرده اند.

    به گفته سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) ايران در سال 2011 نيز با يك دانشگاه موفق به حضور در رديف دانشگاه هاي برتر شده است: «دانشگاه تهران كه تنها دانشگاه جمهوري اسلامي ايران در بين 500 دانشگاه تراز اول جهان در اين رتبه بندي است، داراي 4/4 امتياز از مجموع صد امتياز بابت عملكرد فارغ التحصيلان، داراي 1/37 امتياز از مجموع صد امتياز بابت انتشارات و مقاله هاي نمايه شده در نمايه استنادي علوم و نمايه استنادي علوم اجتماعي تامسون رويترز و داراي 7/17 امتياز بابت سرانه عملكرد است.

اين دانشگاه در ساير شاخص ها شامل جايزه نوبل و فيلد مدال و چاپ مقاله در مجلات نيچر و ساينس و شاخص پژوهشگر پراستناد فاقد امتياز است.»در سال 2010 هندوستان و عربستان سعودي هر كدام به ترتيب يك و دو دانشگاه در رده هاي 400 و 500، شيلي و پرتغال هر كدام دو دانشگاه در رده 400 و 500 و ايران، اسلوني و تركيه نيز هر كدام يك دانشگاه برتر در رده 400-500 داشتند.

 به گزارش ايسنا، جعفر مهراد با اشاره به رتبه بندي آكادميك دانشگاه هاي جهان كه در ايران به نام رتبه بندي «شانگهاي» مشهور است، درباره فهرست نتايج رتبه بندي 500 دانشگاه تراز اول جهان در سال 2011 گفت: «رتبه بندي «شانگهاي» از شش شاخص در رتبه بندي دانشگاه ها استفاده مي كند. تعداد فارغ التحصيلان و شاغلان برنده جايزه نوبل يا فيلد مدال، تعداد مقاله هاي منتشر شده در نشريات نيچر و ساينس، پژوهشگران پر استناد، تعداد مقاله هاي نمايه شده در نمايه استنادي علوم و نمايه استنادي علوم اجتماعي و سرانه عملكرد، از جمله اين شاخص ها به شمار مي روند.»او ادامه داد: «اين در حالي است كه دانشگاه استانبول تركيه از چاپ مقاله در دو نشريه ذكر شده داراي امتياز 4/3 و در شاخص انتشار مقاله هاي علمي در نشريات معتبر بين المللي نمايه شده در تامسون رويترز داراي 3/34 امتياز و در سرانه عملكرد داراي 7/16 امتياز و در شاخص عملكرد فارغ التحصيلان نيز داراي 6/15 امتياز از مجموع صد امتياز است.»
    
    
    سهم عربستان، تركيه و ايران
    از 500 دانشگاه برتر دنيا
    مهراد خاطرنشان كرد: در منطقه خاورميانه دانشگاه عبري اورشليم در فلسطين اشغالي نخستين دانشگاهي است كه با كسب رتبه 57 نام آن در بين صد دانشگاه تراز اول جهان ديده مي شود. رژيم اشغالگر قدس سه دانشگاه ديگر نيز با رتبه يي در دامنه 101 تا 150 دارد. وي ادامه داد: دومين كشور خاورميانه كه داراي دانشگاه برتر در رتبه بندي شانگهاي است، عربستان است كه رتبه دانشگاه ملك سعود در دامنه يي بين 201 تا 300 قرار دارد. همچنين دو دانشگاه ديگر از رژيم اشغالگر قدس به نام هاي بارلان و بن گوريون در دامنه بين 301 تا 400، دانشگاه استانبول در تركيه، دانشگاه نفت و معادن ملك فهد در عربستان و دانشگاه تهران به ترتيب در همان دامنه قرار دارند. وي افزود: دانشگاه قاهره نخستين دانشگاه خاورميانه يي است كه موفق به كسب رتبه دامنه 401 تا 500 شده است.
    
    
    هاروارد همچنان در صدر
    به گفته سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام ISC) ) 10 دانشگاه برتر رتبه بندي شانگهاي شامل دانشگاه هاروارد، استنفورد، انستيتو تكنولوژي ماساچوست، بركلي، كمبريج، انستيتو تكنولوژي كاليفرنيا، پرينستون، كلمبيا، شيكاگو و آكسفورد است. عملكرد هشت دانشگاه در امريكا در بين 10 دانشگاه برتر و 17 دانشگاه اين كشور در بين 20 دانشگاه برتر جهان در مقايسه با رتبه بندي سال 2010 تغيير نيافته است. در قاره اروپا - به استثناي انگلستان - دانشگاه زوريخ سويس با رتبه 23 جهان بالاترين رتبه را دارد. بعد از آن دانشگاه Paris – Sud با رتبه 40 و دانشگاه پي ير و ماري كوري با رتبه 41 در فرانسه از همه شاخص ترند. رتبه بندي شانگهاي فعاليت خود را از سال 2003 آغاز كرده است و دانشگاه هاروارد در همه سال ها دانشگاه اول جهان بوده است. دانشگاه استنفورد در تمام اين سال ها به استثناي سال هاي 2006 و 2010 ميلادي كه داراي رتبه سوم جهان بود در جايگاه دوم جهان قرار داشته است. دانشگاه بركلي در سال 2003 تا 2006 رتبه چهارم جهان و در بين سال هاي 2007 تا 2009 رتبه سوم جهان را كسب كرده است. به گفته مهراد، دانشگاه كمبريج در انگلستان در سال 2003 و 2010 ميلادي داراي رتبه پنجم جهان بوده و رتبه اين دانشگاه در سال هاي 2004 تا 2009 به ترتيب سوم، دوم، دوم، چهارم، چهارم و چهارم است.
    سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) تاكيد كرد: دومين دانشگاه معتبر انگلستان كه دانشگاه آكسفورد است در سال 2003 داراي رتبه نهم و در سال هاي 2004 و 2005 داراي رتبه هشتم و از سال 2006 تا سال 2010 داراي رتبه دهم بوده است.
    
    
    ژاپن، برترين آسيا
    به گفته مهراد، برترين دانشگاه هاي آسيا دانشگاه توكيو با رتبه بيست و يكم و دانشگاه كيوتو با رتبه بيست و هفتم از كشور ژاپن هستند.
    همچنين تعداد دانشگاه هاي چين در بين 500 دانشگاه برتر جهان از 32 دانشگاه در سال 2010 به 35 دانشگاه در سال 2011 (با احتساب دانشگاه هاي هنگ كنگ و تايوان) افزايش يافته است.
    
    
    150 دانشگاه امريكا در فهرست 500 دانشگاه برتر
    مهراد با بيان اينكه ايالات متحده امريكا در مجموع داراي 150 موسسه در بين 500 دانشگاه برتر جهان است، گفت: اين درحالي است كه انگلستان تنها داراي 37 دانشگاه برتر در بين 500 دانشگاه برتر جهان است. وي ادامه داد: دانشگاه هاي برتر انگلستان در بين صد دانشگاه تراز اول جهان شامل دانشگاه هاي كمبريج (5)، آكسفورد (10)، كالج دانشگاه لندن (20)، امپريال كالج لندن (24)، دانشگاه منچستر (38)، ادين برد (53)، كالج كينگ لندن (68)، بريستول (70)، ناتينگهام (85) و شفيلد (97) است. سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) خاطرنشان كرد: وقتي در رتبه بندي هاي بين المللي عملكرد دانشگاه هاي انگستان و امريكا را با يكديگر مقايسه مي كنيم، بايد به جمعيت بيشتر و توليد ناخالص داخلي امريكا و نيز صرف بودجه نسبتا بيشتر اين كشور به آموزش هاي دانشگاهي (1/3درصد از توليد ناخالص داخلي در مقايسه با 3/1درصد توليد ناخالص داخلي در انگلستان) توجه كنيم. وي با بيان اينكه شانگهاي در سال 2011 مانند ساير نظام هاي رتبه بندي بين المللي از جمله QS و تايمز بر اساس موضوعي نيز اقدام به رتبه بندي كرده است به ايسنا گفت: در بين رشته هاي مختلف، رياضيات تنها موضوعي است كه دانشگاه هاي داراي اين رشته رتبه بندي شده و برترين دانشگاه هاي جهان از اين نظر معرفي شده اند. مهراد افزود: 10 دانشگاه تراز اول كه رشته رياضي در آن حايز اهميت است به ترتيب شامل دانشگاه هاي پرينستون، هاروارد، بركلي و استنفورد در ايالات متحده امريكا، دانشگاه هاي كمبريج و آكسفورد در انگلستان، دانشگاه هاي پي ير و ماري كوري و Paris – Sud در فرانسه، انستيتو تكنولوژي ماساچوست و UCLA در امريكاست.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
متقی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۲
0
0
درتعجبم مگررییس جمهور نگفته اند ماقدرت مندترین کشور دنیاییم!!. داداش اگر دانشگاه تهران هم جزو این 500دانشگاه برتر است به خاطر اینکه به تقلب دانشگاه علوم پزشگی تهران را به دانشگا ه تهران ضمیمه کرده اند. این گفته یکی از اساتید خوب است!. ما سیاست سرزمین سوخته راپیشه کرده ایم کلی ازنخبهها ازایران رفتند نخست وزیر کاناداگفته است اگر 30سال هزینه می کردیم به اندازه تعدادنیرویی که از ایران جذب کردیم نمی توانستیم نیرو تربیت کنیم
ناشناس
|
AUSTRALIA
|
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۲
0
0
با سلام
یکی از هزاران ایرانی هستم که خداوند نعمت و توفیق تحصیل تا نرتب عالیه را به اینجانب عطا نموده است و زاده یکی از محرومترین نقاط ایران هستم و در ریر آوار و بمباران صدام دیپلم گرفته و با رتبه عالی در یگی ار دانشگاههای تهران لیسانس و با رتیه 2 کارشناسی ارشد را سپری و دکتری خود را ار یکی از بهترین دانشگاههای دنیا در استرالیا دریافت نمودم. با وجود داشتن بهترین موقعیت کاری از دانشگاههای استرالیا و حتی آمریکا در سال 1387به قصد خدمت به هموطنان به ایران بر گشتم. به خدای واحد سوگند که در مدت 3 سالی در ایران بودم، جنان شرایط بر من و امثال مد سخت بود که انگیزه و اشتیاق کار را از من گرفتند. وقتی که استاد دانشگاه در ایران حتی دفتر کار خصوصی ندارد و باید با یک همکار دیگر از یک کامپیوتر استفاده ننایند، حالا وضعیت اعتبار پژوهشی به کنار، انتظار دارید که دانشگاههای ما رشد نمایند. بعد از 3.5 سال تلف کردن وقت خود در ایران الان در معتبر ترین دانشگاه استرالیا مشغول هستم و به وضعیتی که در ایران و بخصوص دانشگاهها حاکم است، تاسف میخورم.
نظرات بینندگان