arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۸۴۹۸
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۸ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۶

بیانیه اتحادیه اروپا در مورد سفر موگرینی به تهران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اتحادیه اروپا با اشاره به دیدارهای موگرینی با مقامات کشورمان در تهران اعلام کرد: مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سفر خود به ایران درباره اجرای توافق هسته‌ای گفت‌وگو و بر تعهد اتحادیه اروپا بر ادامه این توافق تاکید کرد.

به گزارش انتخاب، اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: فدریکا موگرینی نماینده بلندپایه اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی و قائم‌مقام رئیس کمیسیون اروپا به تهران پایتخت ایران سفر کرد تا در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور حسن روحانی شرکت کند.

بنا بر گزارش پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا در ادامه این بیانیه آمده است، موگرینی در این سفر علاوه بر این، دیدارهای دو جانبه با رئیس‌جمهور حسن روحانی، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و علی‌اکبر ولایتی مشاور ارشد رهبر معظم ایران داشت و در یک میزگرد در شورای سیاست خارجی ایران به سرپرستی کمال خرازی وزیر امور خارجه پیشین ایران شرکت کرد.

اتحادیه اروپا اعلام کرد: این نماینده بلندپایه در دیدارهای دوجانبه خود که به عنوان هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نیز حضور یافته بود درباره اجرای توافق هسته‌ای رایزنی کرد. وی تاکید کرد که برجام همان‌گونه که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشات خود تایید کرده و آن گونه که نتایج اقتصادی پس از رفع تحریم‌های اقتصادی و مالی ایران نشان می‌دهد، به اهداف خود دست یافته است.

این نماینده اتحادیه اروپا هم‌چنین بر تعهد این اتحادیه نسبت به توافق هسته‌ای تاکید و اهمیت تاریخی، ابعاد چندجانبه و اهمیت توافق برای ثبات منطقه‌ای و جهانی را خاطرنشان کرده است.

موگرینی هم‌چنین بر لزوم اجرای کامل و موثر توافق از سوی تمام طرف‌ها در طول مدت‌ زمان توافق هسته‌ای تاکید کرده است.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همکاری دو جانبه میان این اتحادیه و ایران را در زمینه‌های مختلف مورد بازبینی قرار داد و دو طرف تایید کردند که منافع‌شان در افزایش این همکاری‌هاست و گفت‌وگوها در دیدارهای بعدی در این سطح بلندپایه ادامه خواهد یافت.

موگرینی علاوه بر این درباره وضعیت منطقه با مقامات ایرانی رایزنی کرد. وی حمایت خود را از یک سازوکار منطقه‌ای برای گفت‌وگو اعلام و بر لزوم یافتن راه‌حل سیاسی برای درگیری‌ها در سوریه تاکید کرد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان