arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۸۸۹۰
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۲۲ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۶

چرایی افزایش دوباره‌ی سهم نفت در بودجه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محمدرضا پورابراهيمي با وارد دانستن برخي ايرادات در بودجه بيان كرد: چرا در حالي كه ما توانسته بوديم سهم نفت در بودجه را به ٢٥ درصد كاهش دهيم، دوباره افزايش يافت و به ٣٥ درصد رسيد؟

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در شصت و نهمين جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی كه ١٧ مرداد در اتاق ايران برگزار شد، درباره اقدامات اقتصادي دولت يازدهم بيان كرد: یکی از اشکالات وارد بر دولت یازدهم  افزایش سهم نفت در بودجه است، چرا که ما به واسطه تحریم ها توانسته بودیم سهم نفت را در بودجه به ۲۵ درصد برسانیم که در سال ۹۶ باز هم به ۳۵ درصد افزایش یافت. در حوزه مالیات دولت کار بزرگي انجام داد و رسيديم به جايي كه از ۳۴۶ هزار میلیارد تومان بودجه دولت، ۱۱۶ هزار میلیارد تومان یعنی حدود ۳۵ درصد سهم مالیات بوده است.

پورابراهیمی ادامه داد: در حوزه واگذاری به بخش خصوصی دو اتفاق باید در دولت پیگیری می‌شد که یکی ساماندهی سهام عدالت بود که کارگروهی از سال ١٣٩٣ در وزارت اقتصاد تشکیل شد، اما به موانعی برخورد کرد. موضوع دوم هم اين بود که ۹۰ درصد واگذاری‌هایی که طبق اصل ۴۴  انجام شده، مدیریت آن ها هنوز در دست دولت است.

پورابراهیمی اضافه  كرد: از طریق این واگذاری ها اکنون وزارت رفاه تبدیل به دولتی جداگانه شده و از طریق نهادهای مانند سازمان تامین اجتماعی، بر نهادهای واگذار شده مدیریت می کند. در حال حاضر بر اثر واگذاری های نادرست، دولت دارایی های بخش خصوصی را اداره می کنند و پاسخگو هم نیست.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بزرگترین واگذاری دولت باید صندوق تامین اجتماعی باشد گفت: این صندوق متعلق به سندیکای کارگری و کارفرمایی است اما اکنون یک جانبه توسط دولت اداره می شود.

وي كه در آخرين جلسه شوراي گفت و گوي دولت و بخش خصوصي سخن مي‌گفت با بيان اينكه طيب نيا را وزيري عالم به علم اقتصاد مي داند، بيان كرد: به ويژه سلامت و صداقت طيب نيا قابل توجه است. در شوراي پول و اعتبار سلامت و صداقت او را در رفتار ديده ايم. او زحمات زيادي كشيد هرچند كه ممكن است ايراداتي به مجموعه متبوع وي وارد باشد. در برخي موارد ايراداتي وارد است كه از حيطه اختيار وي خارج بود و در برخي ديگر هم ممكن است برخي ايرادات مديريتي وارد باشد.
نظرات بینندگان