arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۸۹۲۸
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۰ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۶

تیلرسون: ترامپ تمایلی به ادامه استراتژی آمریکا در افغانستان ندارد

وزیر امور خارجه آمریکا اظهار داشت، رئیس جمهوری از مشاورانش درباره استراتژی آمریکا در افغانستان سوالات دشواری می‌پرسد و تمایل ندارد طبق گذشته به آن ادامه دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر امور خارجه آمریکا اظهار داشت، رئیس جمهوری از مشاورانش درباره استراتژی آمریکا در افغانستان سوالات دشواری می‌پرسد و تمایل ندارد طبق گذشته به آن ادامه دهد.

به گزارش انتخاب، به نقل از خبرگزاری فرانسه، کاخ سفید بازبینی مربوط به برنامه آمریکا درباره افغانستان را منتشر کرده و گزارش داد که تیم امنیت ملی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا درباره خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان یا افزایش تعداد آنها دچار دودستگی شده‌اند.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا در حاشیه نشستی در مانیل، فیلیپین به توصیه خودش درباره افغانستان به ترامپ چیزی اشاره‌ای نکرد اما اعلام کرد که ترامپ تمایلی ندارد به روال گذشته به استراتژی ایالات متحده در افغانستان ادامه دهد.

وی به خبرنگاران گفت: رئیس جمهوری تمایل ندارد تا به روال سابق در این کشور جنگ زده ادامه دهد و سوالات دشواری از ما در این باره می‌پرسد.

وزیر امور خارجه آمریکا ادامه داد: شورای امنیت ملی آمریکا سه بار در این باره تشکیل جلسه داده و مایک پنس، معاون ترامپ با او درباره بررسی استراتژی موجود آمریکا در افغانستان موافق است. رئیس جمهوری سوالات خیلی پیچیده‌ای می‌پرسد و من فکر می‌کنم که او سوالات خوبی می‌پرسد. شاید این سوالاتی است که کسی تا به حال آنها را مطرح نکرده است.

وی در ادامه صحبت‌هایش گفت: ما می‌خواهیم پاسخ‌های خوبی به ترامپ بدهیم و آنها را باید تحلیل کنیم چون براساس آنها تصمیمات بعدی گرفته می‌شود. ژنرال‌های ارتش آمریکا گفته‌اند که درگیری و جنگ در افغانستان به بن‌بست خورده و حتی پس از چندین سال از کمک آمریکا و سایر کشورهای ناتو در این کشور نیروهای امنیتی در افغانستان هنوز با چالش‌هایی در مقابله با طالبان دست و پنجه نرم می‌کنند. ترامپ به جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا این اختیار را داده تا تعداد بیشتری نیرو به افغانستان اعزام کند. اما چند ماه بعد، تعداد نیروهای آمریکایی در افغانستان همچنان ۸۴۰۰ تن و تعداد نیروهای ناتو در این کشور ۵۰۰۰ تن باقی مانده است.

ماتیس به دنبال تصمیم گیری کاخ سفید درباره استراتژی منسجم‌تر نه فقط درباره افغانستان بلکه سراسر منطقه است تا درباره اعزام نیروهای بیشتر اقدام کند.

اما گزارش‌های خبری این‌گونه نقل می‌کنند که سایر مشاوران ترامپ شامل استیو بنن، استراتژیست دولت به شدت حامی کاهش نیروها یا خروج آنها از افغانستان یا اعزام مقاطعه کارهای بخش خصوصی برای جایگزینی نیروهای ارتش است.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان