arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۹۰۷۴
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۲۲ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۶

عزیمت 18 هزار زایر ایرانی به سرزمین وحی / رسانه ها آرامش حج را به مردم منتقل کنند

رییس سازمان حج و زیارت از اعزام حدود 18 هزار زایر ایرانی به سرزمین وحی تا روز سه شنبه خبر داد و گفت:‌ بیش از نیمی از این زایران پس از اقامت شش روزه در مدینه منوره به مکه مکرمه عزیمت کرده اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس سازمان حج و زیارت از اعزام حدود 18 هزار زایر ایرانی به سرزمین وحی تا روز سه شنبه خبر داد و گفت :‌ بیش از نیمی از این زایران پس از اقامت شش روزه در مدینه منوره به مکه مکرمه عزیمت کرده اند.

به گزارش انتخاب به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج ؛ '‌حمید محمدی '‌روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: عملیات اعزام زایران مدینه اول به مکه مکرمه از شنبه گذشته آغاز شده است و درحال حاضر بیش از 9 هزار زایر ایرانی در مکه مکرمه بسر می برند.
 
وی، ضرورت حفظ عزت، احترام،‌ امنیت و کرامت زایران ایرانی را یادآور شد و افزود: بحمدالله با برنامه ریزی های انجام شده و همکاری خوب زایران کشورمان مشکل خاصی نداشته ایم و فرایند عملیات حج روال طبیعی دارد.
 
رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به تبلیغاتی که در ماه های گذشته در فضای مجازی علیه حج صورت گرفت، گفت:‌ با آغاز عملیات اعزام زایران به سرزمین وحی، از حجم این تبلیغات کاسته شده است و اطلاع رسانی هرچه بیشتر درباره آرامش حاکم بر کاروان ها و روند عادی اموراین تبلیغات منفی را بی اثر می کند.
 
وی اظهار داشت:‌ بدون شک انعکاس واقعیت های موجود و به ویژه فضای آرامی که این روزها زایران ایرانی از نزدیک در شهرهای مدینه و مکه با آن مواجه هستند به رفع دغدغه ها در میان مردم و زائران منجرمی شود.
 
رییس سازمان حج و زیارت در عین حال به زایران کشورمان توصیه کرد: قوانین و مقررات کشور میزبان را رعایت کنند تا مشکل احتمالی برای عزیزان زایر رخ ندهد.
 
محمدی در بخش دیگری از این گفت وگو که در ستاد مدینه منوره انجام شد،‌ به فعالیت های انجام شده در حوزه اسکان زایران در شهرهای مدینه منوره و مکه مکرمه اشاره کرد و گفت: هرچند حدود چهار ماه دیرتر از بقیه کشورها برای اجاره هتل ها اقدام کردیم ولی تلاش شد تا بهترین امکانات موجود دراین دو شهر و سرزمین منا و عرفات در اختیار زایران عزیز قرار گیرد.
 
وی تاکید کرد:‌ در حال حاضر زایران ایرانی در 23 هتل در شهر مدینه و در نزدیکی مسجدالنبی اسکان داده شده اند و مشکلی در حوزه های اسکان ؛‌حمل و نقل و تغذیه گزارش نشده است.
 
محمدی با اشاره به افزایش 35 درصدی زایران ایرانی در حج 96 نسبت به سال 94 گفت: با وجود افزایش شمار زایران، خدمات ارایه شده در حد مطلوب و قابل قبول در حال انجام است.
 
رییس سازمان حج وزیارت همچنین با بیان این مطلب که همه زایران کشورمان که هم اکنون در شهرهای مدینه و مکه حضور دارند، در سلامت هستند به ضیوف الرحمن توصیه کرد دستورالعمل های بهداشتی را به دقت رعایت کنند تا دچار بیماری نشوند.
 
وی به گرمای هوا در شهرهای مکه و مدینه و به ویژه ایام تشریق در سرزمین منا و عرفات اشاره و تصریح کرد: زایران عزیز دستورالعمل ها و نکاتی را که از سوی هیات پزشکی و پزشکان در موسم حج مطرح می شود به دقت رعایت کنند تا ان شاءالله در سلامت کامل ‌اعمال و مناسک حج را انجام دهند.
 
محمدی گفت:‌ 99 درصد از 86 هزار و 300 زائر ایرانی برای نخستین بار است که به حج تمتع اعزام شده اند و از شرایط اقامت در سرزمین منا و عرفات آگاهی کافی ندارند و مطلع شدن از آمادگی های قبل از اعزام می تواند زمینه انجام بهتر اعمال و مناسک را برای آنان ایجاد کند.
 
وی در عین حال به اقدامات انجام شده از جمله اجاره چادرهای با ارتفاع بلند و مجهز به کولرهای گازی در سرزمین عرفات برای اسکان زایران کشورمان در ایام تشریق اشاره کرد و گفت: تاکنون حدود 18 هزار زایر ایرانی به سرزمین وحی سفر کردند و عملیات اعزام زایران مدینه اول به مکه مکرمه از چند روز پیش آغاز شده است و در حال حاضر نزدیک به 9 هزار زایر در مکه مکرمه به سر می برند.
 
رییس سازمان حج و زیارت همچنین با تبریک فرارسیدن روز خبرنگار ابراز امیدواری کرد که خبرنگاران حاضر در موسم حج با اطلاع رسانی شفاف به موقع و دقیق زمینه آرامش خاطر هرچه بیشتر زایران و بستگان آنان را فراهم کنند.
 
محمدی با اشاره به نقش تاثیرگذار رسانه ها در تنویر افکار عمومی اظهار داشت: ‌امسال انتظارات و حساسیت مردم نسبت به حج بیشتر است و به همین دلیل اخبار حج را دقیق پیگیری می کنند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان