arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۹۷۱۹
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۸ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۶

شناسایی سالانه ۱۰ هزار زن مبتلا به سرطان پستان در کشور

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون آموزش و پژوهش پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی با بیان این‌که سرطان پستان افراد جوان را درگیر می‌کند، گفت: سالانه ۱۰ هزار بیمار مبتلا به سرطان پستان در بین خانم‌های ایرانی شناسایی می‌شوند.

به گزارش انتخاب، شهپر حقیقت امروز در نشست خبری با بیان اینکه آمار ابتلا به سرطان پستان در ایران ۳۰ در ۱۰۰ هزار به صورت سالانه است، اظهار کرد: در واقع سالانه ۱۰ هزار مورد جدید (مبتلا به سرطان پستان) در بین خانم‌های ایرانی شناسایی می‌شوند که البته در قیاس با آمار بین‌المللی عدد بالایی نیست.

معاون آموزش و پژوهش پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی افزود: البته نکته مهم این است که کشور ما یک جامعه جوان بوده، بنابراین توزیع سنی بین بیماران ایرانی ۵ تا ۱۰ سال جوان‌تر از سایر کشورها است.

وی ادامه داد: در واقع اگرچه میزان بروز این نوع سرطان فراوانی کمی دارد، اما افراد جوان ایرانی را درگیر می‌کند. بنابراین باید سیاست‌گذاری‌های درستی در زمینه جلوگیری از بروز سرطان پستان در دستور کار قرار گیرد.

حقیقت با بیان اینکه این بیماری جزو بیماری‌های نسبتا قابل درمان است، تصریح کرد: به گونه‌ای که حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد قابل پیشگیری و حدود ۳۰ درصد نیز قابل درمان است؛ بنابراین با برنامه ریزی درست شاید بتوانیم از بروز بیشتر این بیماری جلوگیری کنیم.

معاون آموزش و پژوهش پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه ۷۱ درصد احتمال دارد بیماران مبتلا به سرطان پستان تا پنج سال زنده بمانند، گفت: آمار پژوهشکده ما بالای ۸۰ درصد بقای پنج ساله را نشان می‌دهد که اگر امکانات تشخیصی و به موقع ارائه شود، می‌توانیم میزان بقا را در سطح ملی افزایش داده و به سطح بین‌المللی برسانیم.

وی تاکید کرد: خوشبختانه در کشور پتانسیل‌های تشخیصی و درمانی در این حوزه وجود دارد؛ اما با توزیع نامناسب منابع مواجه هستیم. از طرفی باید آموزش‌ها درست و هدفمندتر صورت گیرد.

حقیقت با اشاره به مساله کیفیت زندگی افزود: در حوزه درمان و خدمات وضعیت خوبی داریم و سعی می‌کنیم همگام با کشورهای توسعه یافته حرکت کنیم اما باید در بعد کیفیت زندگی بیماران و مباحث بازتوانی (از زمان تشخیص تا درمان و پس از آن) بیشتر تمرکز کنیم.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان